Gå til innhold

Ulyd fra varmeapparatet

Ranger emnet


Bjorhusdal

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Touran 2006 mod, og det kommer en hvine/knirke/gnisselyd fra det jeg tror er vifta til varmeapparatet. Lyden kommer fra under hanskerommet, og er mest intens ved høyresving. Ved venstresving stopper lyden helt. Hvis jeg slår av vifta stopper lyden helt.

 

Er det noen som har erfaring med dette? Hva det kan skyldes, hva som er ødelagt, og hvor mye det evt. koster å utbedre?

 

Håper på svar.

 

/Thomas

Endret av Bjorhusdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg med huet under hanskerommet. Der ser du ei isoporplate festet med 2 plastskruer du skrur ut for hånd.

Nå ser du viftemotoren til høyre. Ta av kontakta, bend ned låsinga og vri vifta MED klokka til den detter ned.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har plukket ut vifta.

Hvordan vet jeg om lagrene har gitt seg? Det kommer ingen lyd når jeg snurrer på bladene. Den går imidlertid ikke helt fritt, det er noe motstand i den. Skal den gå helt fritt og fri for motstand?

 

Ulyden som jeg pratet om melder seg ikke før jeg har kjørt en stund og bilen er varm. Kan det skyldes at smøringen i lageret blir tynnere/dårligere når den varmes?

 

Vedlagt er bilde av viftapost-73744-13804854685753_thumb.jpg

post-73744-13804854685666_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Hei, 

 

Har fått samme lyd i min bil, denne kommer når AC er slått på, og gir seg ved maks hastighet, eller så klart når AC blir slått av.

Hva kom du frem til Bjorhusdal?

 

Hva anbefales, ny fra butikk eller fra hoggern? Ca halv pris på hogger, men tenker også på om disse er "ok" eller om feilen vil melde seg raskt på disse.

Finnes uoriginal og hvordan er kvaliteten på disse? Sett noen på ebay til par hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Hei 

Hiver meg på denne, da jeg har samme problem med min bil fra 2010. I min er det elektronisk klimaanlegg.

Grei sak og skifte, men det er stor variasjon i pris? 

originaldel koster 5870kr.

Mekonomen selger for 3008kr https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/varme-kjoling-og-komfort/luftkondisjonering/viftemotor-kupe-ps303a17-698811no

men det er en til som er billigere til 1437kr https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/varme-kjoling-og-komfort/luftkondisjonering/viftemotor-kupe-ps303a17-698809no

Kan jeg bruke den billigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår