Gå til innhold

audi s6 2.2t fortsatt problemer med "cut-off" "LØST"

Ranger emnet


baremats

Anbefalte innlegg

starter med å ramse opp det jeg har gjort med bilen hittil

*Ny 034M vari-MAP sensor

*Ny lambdasonde

*Ny luftmassemåler

*Nye 034M coiler og plugger

*Nytt bensinfilter

*Nytt luftfilter

*Ny wastegate fjær (1,9bar)

*Fjernet katalysatorer og montert 3" eksos fra kat. og bakover

*sjekket at membran i WG er i orden

*prøvd manuell boost kontroll

*sjekket for vakumlekkasjer

*bensinpumpe ble skiftet før jeg kjøpte bilen

 

når jeg hadde den på møller fikk jeg opp 2 feilkoder:

lambdaregulering - for mager blanding

ladetrykksregulering - for høyt ladetrykk

har også prøvd MTM 303 chip som gjør at den skal lade 1,6 bar, men lader nå 1,2 bar i 1-3 gir før den kutter og i 4 og 5 gir kutter den på 0,9 bar.

kan også kutte på 0,5 bar dersom jeg ligger der jevnt og det er litt motstand på motoren. hver gang jeg har sjekket pluggene er de svarte, men virkes som den ikke får nok bensin ved fult ladetrykk?

 

fra tomgang til 2300 omdr. så går motoren helt fint uten problemer med full gass. men har jeg full gass mellom 2300-4200 omdr. så er det akkurat som motoren begynner å holde litt igjen når jeg nærmer meg 1 bars ladetrykk også får den "cut-off" og går i nødmodus, så den lader 0,3 bar. kjører jeg den rolig opp til 4000omdr. og ligger der et par sekunder og gir bånn gass er det ingen problemer, men da lader den ikke mer enn 0,8 bar. men det regner jeg med er normalt da det ikke er så mye motstand for motoren så den ikke klarer å lade mer.

 

begynner å bli passe lei den bilen da jeg har kosta på den flere tusen siden jeg kjøpte den i sommer bare pga dette problemet. har ikke vag-com enda så får ikke logget noen komponenter, men regner med de fleste komponenter virker da nesten alt det elektriske er skifta

Endret av baremats
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye lambdaen, hvor kjøpte du den? Original Bosch eller noe ebay/aftermarket-greier? Sjekket kabling til lambda? Har selv sett og hørt mye dårlig ang deler fra 034, deler som ikke passer, svinghjul som er feilmaskinert, datasprut med gjengående konstruksjonsfeil og support er ikke-eksisterende. Hvilken verdi gir MAP-sensor til ECU, stemmer det med aktuelt ladetrykk?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte den nye lambdaen på mekonomen, ikke no universaldrit, var med org. koblinger, og av merket bosch, verdiene fra MAP stemmer med ladetrykket hvertfall. kan også nevne at den i det siste har vært litt tungstartet, har måtte dra den nesten 3 sek. på starteren, og det virkes som den er litt sur etter den har starta, treg gassrespons

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med denne motoren men på generell basis:

- Har du målt bensintrykket over hele registeret mtp stabilitet og hva er trykket på?. Hvilke dyser har du(kapasiteten) og har du riktig sprutebilde på disse?. Mål kapasiteten på pumpen. Fyll opp et målebeger på 0,5 l og ta nøyaktig tid på dette.

- Riktige plugger?. Som et forsøk kan du prøve korte inn elektrodeavstanden. Er det en eller flere "elektroder" på pluggene?

- Ny MAP er ingen garanti for at den gir riktige verdier(dyrkjøpt egen erfaring).

- Har du prøvd med annen MAF(luftmassemåler)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk ny luftmassemåler som jeg monterte på fredag. etter montering av denne gikk motoren mye renere og holder ikke igjen like mye som den gjorde før.

ble anbefalt å skifte MAP sensor fra en på møller da det var et vanlig problem på disse bilene.

skal sitte riktige plugger der nå ja, er 4 elektroder på pluggene, pluggene er av merket NGK. varmeverdi R5 mener jeg

sitter org. dyser på den.

skal se om jeg får tatt å målt kapasiteten på pumpen, men det ble hvertfall montert en ny org. pumpe våren 2011.

tenkte jeg skulle prøve å skifte bensintrykksregulatoren og tomgangsregulatoren i morgen da jeg har det liggende.

 

men synes bilen bruker vanvittig mye bensin ved vanlig kjøring. klarer nesten ikke å ligge under liter'n, men med MTM 303 chippen skal det egentlig ikke være noe problem å ligge på 0,7l på mila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den bruker for mye bensin er det enda en grunn til å mistenke lambdasonden din, eller kabling til denne. Du får feil på mager blanding mens sannheten gjerne er at den får for mye bensin? Hvordan ser pluggene ut, hvite eller svarte?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pluggene er svarte, men feilkoden kommer kun når motoren får "cut-off" dersom jeg kjører bilen normalt og ikke gir på i det hele tatt og kjører sånn i flere uker får jeg ikke opp noen feilkoder, så feilkoden på lambdasonden er en sammenheng med feilkoden på overlading da de feilkodene kommer sammen hver gang. men får ikke sett lambdaverdiene. har kun wurth tester, og har kun kabel så jeg får kobla meg på ene stikket i sikringsboksen, hadde jeg hatt riktig adapter kunne jeg fått lest av verdier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå fått skifta bensintrykksregulator og kontrollert at tomgangsregulatoren ikke sitter fast eller går tregt.

motoren går klokkefint på tomgang, og i starten på kald motor var gassresponsen betraktelig bedre. men fortsatt ingen høyere ladetrykk. straks motoren ble varm begynte den som før igjen og får "cut-off" på 1.2 bar ladetrykk.

 

har tatt av dumpventilen og plugget slangene, får den plystre lyden, men av og til så kommer ikke den lyden, bare samme lyd som om turboen fortsetter å lade, litt vanskelig å forklare. men høres nesten ut som om trykket blåser ut en stand, men skjer kun en sjelden gang. hører ikke mye turbosus på bilen, hvertfall ikke like mye som da jeg kjøpte den. er mere kraftig vindsus. når den plystre lyden kommer er det ikke sånn kvass lyd, men litt "blaff" lyd. kan prøve å lage et lite filmklipp litt senere i kveld, kanskje lettere for dere å komme på hva det kan være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da fant man endelig feilen. demonterte frontfanger for å sjekke at intercooleren var tett. den var selvfølgelig tett og fin, men derimot den lille gummislangen inn på den var det værre med :P lite hull i overkant som jeg har oversett tidligere. har til og med sprayet rundt med startgass på den slangen uten at det ga utslag på motoren, men den har tydeligvis bare åpnet seg når den har fått trykk. så da er bilen "friskmeldt" nå er det bare kupèvifta som begynner å ta kvelden :)

 

[ATTACH]35240[/ATTACH]

 

slanger og rør på biltema til 230kr løste et problem jeg har brukt godt over 12k på :)

[ATTACH]35241[/ATTACH]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu godt du fant ut av det. Lekkasje i trykk/vakum systemet kan være lumske feil som kan være vanskelig å finne ut av. Med fasit i hånden så er de fleste av de tipsene du har fått relevante. Alltid godt å finne ut av slike "umulige" feil :)

Lykke til med viftemotoren da. Når en bekjent skiftet den på sin S4 så begynnte det nesten å gro horn i panna på´n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår