Gå til innhold

Registerreimbytte Audi RS2, hvor er merkene?

Ranger emnet


bmw:)

Anbefalte innlegg

hei. driver nå på og bytte registerreim på rs2. alt gikk som planlakt helt til jeg skulle skru opp bolten på veiva som fester registerhjulet på veiva. reimskiven står også dær. da jeg skrudde av dær og fikk løsnett datt hjulet av og reima for av. problemet er da at veiven dreide litt på seg og på papirene jeg har står det ikke noe merking hvor veiven skal stå. får har nå ingen forhold mellom veiv og kam da reimen for av før den ble satt i rett stilling. neon som vet hvordan jeg kan få stilt inn kam og veiv på rett plass igjen.?

finnes det den DIY noen plass?

håper dere skjønner hva jeg mener.

 

audi avant rs2 2,2 quattro

motorkode: ADU

1994 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær meget forsiktig med å rotere på noe som helst når reima er av, bruker du makt kan du bøye ventilene og du har gjort det store. Jeg har laget en guide for dette på 10v og merkene er de samme på 20v :) http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/274453-guide-skifte-registerreim-pa-10v-aar.html

Håper du brukte låseverktøy på balansehjulet når du løsnet senterbolten på veiva. Skift ogs¨vannpumpe og strammehjul!

 

Kamdrev272AAR.jpg

 

DSC00259.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finner ingen merker på blokk eller deksel. tanhjulet har heller ingen spesielle merker (hakk). tannhjulet har en ganske stor knopp. men finner ikke noe og sette den imot. send meg en melding på 92277932 så kan jeg sende deg et bilde

 

Bilder kan du legge inn her :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær meget forsiktig med å rotere på noe som helst når reima er av, bruker du makt kan du bøye ventilene og du har gjort det store. Jeg har laget en guide for dette på 10v og merkene er de samme på 20v :) http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/274453-guide-skifte-registerreim-pa-10v-aar.html

Håper du brukte låseverktøy på balansehjulet når du løsnet senterbolten på veiva. Skift ogs¨vannpumpe og strammehjul!

 

Kamdrev272AAR.jpg

 

DSC00259.jpg

 

Skader vel ikke ventilene ved å rotere veiven når regreim er av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader vel ikke ventilene ved å rotere veiven når regreim er av?

 

Jo, det kan jeg love deg at det gjør om man bruker makt :) Som jeg skrev, bruker man makt så vil ventiler bøyes, nettopp det som skjer dersom reima ryker under kjøring - motorhavari ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om merke på kam og veiv er overens så stemmer det ja. Men, skiftet du vannpumpe og strammehjul også? Dette må byttes sammen med reima. Husk å sjekke strammingen på reima etter at motor (på veiv) er turnet litt mot klokka. Du skal da med to fingre kunne vri reima 90 grader mellom vannpumpe og kamdrev. Hvor mye tightet du senterbolten på veiva? Brukt Loctite? Bruke verktøy for å holde igjen veiv og balansehjul når du løsnet og tightet til?

Sier/spør ikke dette for å plage deg, men fordi det er meget viktig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. strammerhjul og vanpumpe er byttet. merkene står oven ens og jeg får til og bri den 90 grader. har ikke satt at senterbolten enda men skal bruke 450nm og loctite 243.

 

Flott :) Og som sagt, kan ikke få sagt det for ofte. Husk du ha verktøy for å holde igjen balansehjul/svinghjulsdemper og veiv når du tighter den bolten, om ikke kan du knekke av sporkilen på drevet eller i verste fall ødelegge kilesporet på veiva. Om sistnevnte skjer så kan du seg deg om etter ny veiv.

 

eng102_TB040.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår