Gå til innhold

Blir ikke klok på bilen min.. (Værsyk bil med startproblemer)

Ranger emnet


mtb2003

Anbefalte innlegg

Jeg sliter forferdelig =/

 

Ok, det hele startet med at bilen var veldig ustabil ved vær-endringer. Fra kaldt til mildt vær var verst.

Det innebærte at jeg byttet fordelerlokk, rotor, pluggledninger, plugger, lufttempsensor (REGINA-tenningssystem), luftfilter.

Ingenting så ut til å hjelpe, så fant jeg tilfeldig en tråd om at jeg burde sjekke innsugsmanifoil-pakningen. Og den var det brudd i, så da trodde jeg at jeg hadde funne syndern. Bytta pakninga og bilen var som en drøm å kjøre i ca 1-2mnd. - Helt til her om dagen, da begynte den på samme viset igjen.

 

Over natta så slo den seg helt vrang og ville ikke starte i det hele tatt.

 

følgene har blitt sjekket:

- sjekket gnist ok

- kompresjon ok

- bensin på tanken

- kondensfjerner

- startgass i røret fra luftfilteret

- ingen lekkasjer rundt innsug

 

Kan det være så enkelt som bensinpumpe/filter?

Jeg tenker som så at et filter kan vel ikke tette seg fullstendig over natta?

Og pumpa hører jeg summe under baksetet. (den ligger i tanken).

 

Noen sier at jeg har 2 bensinpumper, hvor er pumpe nr 2?

Under sjåførsetet ligger kun bensinfilteret, ingenting annet.

 

Hjelp.. :(

Bilen er forøvrig en 90' mod 740, med 230F motor, er gått ca 310.000km. Den er importert fra usa i sin tid, så det er Bendix Regina-system på, ikke LH2.2 eller 2.4 som jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vet ikke om den får for fet blanding. Jeg har nylig skiftet alt av tenningsdeler, orginale volvo-deler. Så pluggene og kablene er bra.

Prata nylig med en som mener at så lenge jeg hører bensinpumpa summe når jeg vrir på tenninga, så skal den være i orden. At jeg også fikk start leeenge etter jeg filer, tyder på at det kunne være en sensor eller noe, sa han.

 

Den puttrer en del når jeg kjører, men det merkes ofte ved lyskryss, når jeg må stoppe på rødt, så begynner den å puttre. Gir jeg da mye gass, så hoster den til den dør. Gir jeg veldig rolig gass, så kommer den seg opp i fart på et ok vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har prøvd å starte den å den ikke vill starte har du da tatt ut pluggene og sjekket om dem er våt eller ikke???

Blir dem det tyder det jo på at den får bensin nok å at det kan være noe på tennings siden.

Er det ikke noen mulighet å ta noen form for diagnose på den??

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke tenningslampe nei.

I dag har en mekaniker vært og sett på bilen i full fart, han tipset meg om når jeg vrir på tenningen, at jeg ikke vrir den helt til høyre, men bare akkurat så startern slår inn, da startet faktisk bilen med en gang. Kan det være så enkelt som slitasje i tenningslåsen? O.o

 

Før han tipset om det med tenningslåsen så mente han at jeg skulle prøve å bytte coilen, for det var litt for lite gnist sa han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering her;

Etter jeg hadde mekanikern på besøk som kunne med stor sikkerhet si at det var tenningslåsen som var syndern, så har bilen stort sett alltid starta. Meeen den er ikke frisk enda nei. Starter bilen en kald dag og skal kjøre til butikken så virker den fint, helt til du gir den litt mer gass (ut av lyskryss etc.), da hoster den til den vil kutte helt ut. Kan det være en coil? Siden mekanikern også tydet på at det var lite gnist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår