Gå til innhold

Får ikke til å kjøre


Tollef

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er relativt svak på området når det kommer til bil og alt det andre utenom å kjøre den. Det har jeg en lapp for!

 

Jeg har en Renault Laguna 96-årsmodell, og den er litt dårlig i de lavere girene. Den hopper litt, kan det føles ut som når du kjører med gir helt ned i andregir, førstegir og i revers. H

 

Her om dagen skulle jeg bare ut av en parkeringsplass, og idet jeg kjørte ut og skulle skifte til andregir virket det som noe sprakk/gikk i stykker med en småhøy, ekkel lyd - etterfulgt av en skikkelig hes, raspende lyd når jeg prøver å gasse. Motoren funker, nok olje og sånn der. Eneste var at jeg så og si var tom for bensin, men motoren starter jo, så det skal vel ikke være der problemet ligger.

 

Spørsmålet er vel heller om det kan ligge i clutchen eller girkassa? Det er vel noen tannhjul som ikke treffer særlig godt, og derfor den stygge lyden? Og jeg har hørt at å skifte girkasse er ikke noen vits, da er det like så godt å kjøpe ny bil. Hva tror dere bilkjente på forumet?

 

Takker for alt som kan være av den minste pekepinn på hjelp!

 

 

PS: Og så en liten ting til, nå står bilen min 20 minutter unna der jeg bor, og jeg må vel få den fraktet hjem, noen som tilfeldigvis vet hvor mye det koster å få den tauet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er clutchpedalen din da? Må du ha den nesten helt ut for at det skal skje noe? Sansynligvis så er clutchen så slitt at den ikke klarer å koble ut fullstendig og dermed skraper der når du girer. Kan også være girkasse, men ikke lett å si over internett.

 

Er du medlem noen plass da, naf elns? Hvis ikke kommer det til å koste deg et par tusen kan jeg tenke meg om du ikke kjenner som kan blir med på å taue den.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha som som svarer!

 

1. Nå er det en stund siden jeg var og så på bilen, men det var sånn at uansett hvor mye eller lite jeg holdt inn clutchpedalen, kom skrapelyden - uansett gir. Var samme lyd. Litt som når man gasser og man ikke har den i gir altså, bare i tillegg til stygg skrapeaktig lyd.

 

2. Kan se ut som det blir et par tusen på meg for å taue bilen etterhvert da, men takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv først og sett bilen i 1. gir mens du holder clutchen inne også prøver du å starte bilen. Hopper bilen frammover da har du enten utslitt clutch eller noe feil på slave eller hovedsylinder.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å tenkte litt så plutselig så jeg noe i slutten der av filmen..

når du ga gass med bilen i gir så gikk spidometere opp.

Da må jo nesten girkassa gå rundt da spidometere er koblet til kassen..

 

Regner med at det har skjedd noe med en av drivaksene. Kan ha løsnet i fra girkassen men kan å være at en av dem ytre knutene er gått til f...

Har du før dette sjedde hørt noen klakke lyder/tikking når du har sving brått og gitt litt gass???

 

Vis du får med deg noen å drar til bilen så svinger du hjulet over til venstre og titter inn mellom hjulet å innerskjerm da ser du drivakselen som kommer ut til hjulet. Prøv da å sett bilen i gir mens den andre personen ser om den går rundt.Bare ikke stikk hode eller armer på innersiden hjulet mens bilen går og er i gir i tilfelle drivnute er def å akselen er nesten løs..

 

Så gjør du det samme på andre siden... Vis noen av akslingene går rundt er ytre drivnute gåen, vis ingen av dem går rundt tipper jeg at det har sjedd noe i innfestingen mellom aksel å girkasse..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår