Gå til innhold

Elendige vinterdekk el avslørte dårlige dempere?

Ranger emnet


ungua

Anbefalte innlegg

Jeg byttet til vinterdekk for en uke siden. Dessverre føles det som om jeg byttet til kake, bilen "flyter", er veldig vanskelig å styre, veldig upresis og lite retningsstabil under akselerasjon. Lurer på hva det kan være for noe?

 

Har 2 år gamle Nordman-dekk fremme, splitternye Hakka 7 bak. '96 Primera sw. Føles nesten som om alle dempere har tatt kvelden samtidig, men bilen var helt fin med sommerdekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passaten faren min hadde en gang i tiden likte ikke dekkene som satt på bilen. Husker ikke hvilket merke det var, men den bilen var helt idiot å kjøre. Fikk satt på nye dekk (annet merke) og det ble en helt ny bil å kjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er lufttrykket i dekka? Du seier at det er i orden, men det er jo ikkje sikkert! (og da må me vite dekkdimensjonen)

 

Nokia hakka 7 er bra dekk. er litt usikker på Nordman dekka! Derfor er det greit å ha Hakka 7 framme for å sjekke korleis styringen er med dei dekka.

Eg liker å ha dei beste dekka framme sjøl om ein del "eksperter" vil ha dei beste dekka bak.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at Nordman dekk skal være ganske greie, men så er det mange billig-dekk der ute som er ganske greie. Vinterdekk er der jeg uten tvil ville lagt litt ekstra penger. Michelin, Continental og evt Goodyear/Hakkapeliita har absolutt de bedre dekkene her.

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt Nokian dekkene framme, de beste skal være framme i Norden :) Grunnen til at mange fra dekkprodusentene anbefaler å sitte de beste bak, er for å forhindre overstyring i høy hastighet. Vi fikk se en film fra Michelin hvor de kjørte på autobahn, og plutselig skle rumpa på en Mondeo ut uten forvarsel med dårlige dekk bak.

 

Men det er i høy hastighet kjøring, i Norge overstiger aldri grensene 100km/t og resten av Norden er det vel max 120km/t. Derfor vil det ha lite effekt å heller ha de beste bak. Jeg personlig mener at de beste skal være framme uansett!

 

Framdekka skal klare å svinge + bremse og på FWD biler skal de også klare akselere. Det krever mye av dekka, så er en selfølge at de beste skulle stått framme da. Hvis du får overstyring så er vi i norden pålagt en dag på Glattkjøringsbane får å lære kontroll av bilen på glattføre, dette har de ikke andre plasser. Så en overstyring burde være en grei sak å hente inn igjen hvis det skulle skjedd! Ved Understyring så er det ikke annet enn å trykke inn clutch/slippe gass og prøve små ratt utslag, så her er det ikke så mye føreren kan gjøre... Understyring vil bli forverret hvis det sitter dårlige dekk framme!

 

Men er sant at vinterdekk som regel har mykere sider på dekkene, så responsen er ikke like kjapp som ved sommerdekk. Gummiblandingen i piggdekk pleier å være hard og piggfri skal være myke. Nokian Hakka 7 er litt spesiellt siden det er et piggdekk med myk gummi, dekket er designet for mest mulig grep men også minst mulig støy! Å kjøre med hakka 7 er nesten like rolig som ved et piggfri dekk :)

 

Så sett hakka framme, og Nordman dekkene bak. Nordman er helt greie vinterdekk :) Men ville hatt de beste framme...

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du skal ha 10% høyere lufttrykk i vinterdekka. Men, de blir fortsatt mer vinglete enn sommerdekk siden de er så myke. Jeg kjører med 2,6 bar på min Mondeo med 205/55-16 og piggfrie dekk.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en av utallige treff på et google-søk "høyere trykk i vinterdekk": Lufttrykk: Har du nok trykk? - DinSide

 

Kald luft tar mindre plass og det er ofte kaldere om vinteren. Vinterdekk har mykere dekksider. Med mer...

 

Dette ser man også enkelt hvis man fyller opp vinterhjula med anbefalt lufttrykk for sommerhjul. Det ser ut som man har for lite luft, og det har man som oftest da også.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men de som eg tolker det som er at det avhenger av hvor kaldt det er når du måler....

 

Hadde motsatt på sommerdekkene mine i år, hadde de på og justerte trykket korrekt, men det var 5grader.

Utover sommeren så ble det en del farting på E6 i 100+ og 25grader, merka da at bilen var lite retningsstabil og satt dårlig på veien. Sjekket trykket og det var 3.1bar, skulle vert 2.4.

 

Så vis en har i 10% for mye når det er -20 så har en 30% for mye når det er 0grader.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår