4pekatt Skrevet September 20, 2012 Rapporter Share Skrevet September 20, 2012 Hei! Jeg vet at disse bilene ikke skal trenge ny girkasseolje, men jeg har lyst å bytte uansett. Om det ikke har blitt byttet før, er vel en 17 år gammel olje uansett moden for utskiftning? Kompisen min (Oksygen her på forumet) hadde nettopp sin girkasse på sjekk, og han måtte bytte sin. Jeg har noen liknende symptomer som det han hadde (Støy, turbolyd) og jeg tenker at det ikke kan være så vanskelig? NÅ, lurer jeg først og fremst på: Hva gjør den store grønne "pluggen" på toppen av girkassen? Heller jeg ny olje nedi der, eller burde jeg holde meg langt unna den? Og, hvor fylles det på olje, og hvor tappes den? :) Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 21, 2012 Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 Ikke hell olje i den grønne pluggen ! Det hullet er bare for å se på merke på svinghjulet. Avtappingen er uder girkassa. Påfyllingen oppe på siden. Ikke tapp av olja før du har tatt ut påfyllingspluggen. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet September 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 Haha, okei! :) Takk skal du ha ;) Hvilken olje er det som skal brukes? Er det nøye, bare den heter girkasseolje? :) Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet September 21, 2012 Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 De fleste steder hvor du kjøper olje så bruker de regnret på bilen til å finne riktig olje. Kjøp skikkelig olje, er forskjeller på gl 3-4 osv så om du fyller på feil olje vil den bli vond å gire osv. Som han over her skrev så er det viktig at du skrur opp påfyllingsskruen først for om du tapper av olja på kassa først og ødelegger skruen for påfylling så sitter du fint i det. Fyll på ny olje til det renner ut av fyllepluggen, la det renne til det drypper i kjapt tempo, da er det nok og du kan skru inn igjen påfyllingsskruen. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 21, 2012 Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 Du skal ha syntetisk 75W-80/90 GL-4 på girkassen. Er en tråd om dette HER, dog til rettstilt motor. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
4pekatt Skrevet September 21, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 Takk for alle svar! Takk for guiden Quattro. Skjønner ikke helt hvordan du har guider og bilder til alt, men jeg antar at alt tar noe harddiskplass hjemme hos deg. Alltid like hjelpsom! tusen takk ;) Siter - 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her - 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her Problemer med Golf 3? Ta en titt her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet September 21, 2012 Rapporter Share Skrevet September 21, 2012 Bare hyggelig :) Har skrudd på et par skruer etter hvert, samt noen ganger husket å ta bilder av "operasjonene" ;) Bildene har jeg lastet opp på nettet, guidene/trådene på Norges beste bilforum - http://www.Bilforumet.no :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg