Gå til innhold

Dunk/smell i bilen, spesielt ved clutching

Ranger emnet


StineMy

Anbefalte innlegg

Har en irriterende lyd i bilen når jeg kjører (96 modell polo).

 

Lyden (dunk/smell) varierer i styrke fra gang til gang.

 

Det er vanskelig å beregne når det kommer, for jeg har på en måte ikke funnet ut hva jeg gjør for at det skal smelle. Et par ting jeg likevel har lagt merke til, er følgende:

 

- Når jeg bremser smeller det. Kommer både hvis bilen er i gir og hvis clutchen er inne.. Spesielt når jeg skal bremse ned raskt (inn mot rundkjøringer, avkjøringsfelt fra motorvei osv)

- dersom jeg ruller sakte (10-20 km/t) fremover mot et kryss f.eks. blir det "dunk-dunk-dunk" både når jeg trykker på bremsen og når jeg slipper pedalen..

 

Det er smålig guffent å ikke vite hva jeg gjør galt/hva som er galt.

 

Er det farlig å kjøre rundt med dette?

Hva kan det være?

 

Setter stor pris på svar raskt, da bilen skal på langtur allerede på onsdag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å si hva som er galt, men er nok ingenting du gjør som er galt. Sjekk hjulopphenget, fortrinnsvis framme. Se etter foringer eller ledd som er slitt eller slakke. Personlig ville jeg ikke lagt ut på noen langtur uten å vite hva det er som lager lyd, evt fikset det.

 

Når smellene kommer, kjenner du det da i bilen eller kan du merke om bilen sporer annerledes før og etter smellen. Kjenner du det i rattet? Høy eller lav smell? Mørk eller lys lyd? Metallisk lyd?

 

Sjekk grundig foringene i traversen, nedre bærekule, styrestagene og styrekulene, innfestningen av stabilisatorstag, innfestning mellom hjullagerhus og fjærbein og fjærbeinslager. Sjekk også motorfestene.

 

img.asp%40mdl%3D158%26unit%3D42107ADD

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Smellene varierer veldig, både såpass lave at jeg ikke hører dem med radioen på, og ganske høye. (De høye oppstår ofte i høyere fart) Ved de høye smellene er det et lite rykk i rattet, og dersom clutchen er inne, kan jeg kjenne det litt i den også. Det første smellet hørte jeg på vei til skolen i går, så er ganske ferskt. Har ikke fått testet ut så mye, men skal kjøre litt rundt i dag for å prøve å finne ut når det oppstår og hvor lyden kommer fra. Skal krabbe under bilen nå og se om det er noe som sitter løst, ser slitt ut osv. Dersom det ikke går over de neste dagene, må jeg nok på noe verksted av noe slag før onsdag.

 

Igjen, tusen takk for svar! Er virkelig helt blank på bil, og pappa er ikke særlig bedre....

Kommer med en liten oppdatering etter neste kjøretur, jeg!

 

Stine Myklemyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Da har jeg kjørt littegrann, og dunkingen har mer eller mindre sluttet. Derimot har venstre forhjul begynt å gnisse, og lager himla lyd i alle svinger. Skal ringe et verksted og sende den dit i morgen, da det må være noe veldig galt med forstyringen.

 

Så da er mitt nye spørsmål; Noen anelse om hvor mye dette kommer til å koste? Sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skrudde jeg av dekket, og oppdaget at en skrue var borte. Det er den litt bak og til høyre for hjulet. Hjulet flyttet seg som det selv ville, da jeg kjørte litt frem og tilbake i gårdsplassen. Den står nå heiset opp og med kjøreforbud frem til skruen er satt i. Har en nabo med litt kunnskaper, som fortsatt sover.

 

[ATTACH]33429[/ATTACH]

[ATTACH]33430[/ATTACH]

 

Kan dette være hele grunnen?

Hvordan skrue skal brukes her?

 

Stine

post-72275-13804854464624_thumb.jpg

post-72275-13804854464721_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, og dette har du kjørt med... Vil tro bilen har vært like retningsstabil som en geleklump ;) Når du har kjørt med dette så har andre deler i opphenget blitt utsatt for krefter det ikke på noen måte er konstruert for, ville derfor ha gått grundig over dette, spesielt fremre bolt og foring på traversen. Som du ser har bakre innfestning flyttet seg langt utover, sjekk derfor om noe er skadet.

Bolten du mangler er av dim. M12x1.5x80 og har originaldelenummer N 10319901.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære nabo har nå sett på det og lirket hele opplegget tilbake. Det er gjenger igjen, og nå står bilen hevet over bakken og venter på at butikken skal åpnes. Han fant ingen andre feil, bortsett fra at mitt helt nye dekk har fått noen rifter i møte med skjermen. Fremre bolt sitter heldigvis, ellers ville jeg nok ikke sittet her nå.

 

Tusen, tusen takk for hjelpen hele veien! Da håper jeg det ordner seg til slutt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår