Gå til innhold

Feil med ESP !++ Lampen begynner å lyse under kjøring! (Tatt diagnose)

Ranger emnet


Passat05tdi

Anbefalte innlegg

Tatt diagnosetest.

Folka på VW-verkstedet sa det kunne være noe med dynamoen??? Men litt dyrt å bytte den, å deretter finne ut at det er noe annet......

 

Bilen lader bra og alt annet virker bra.........

Har sjekket spenningseregulatoren, alt så ok ut. (børstene var bra)

 

EDIT: Kort oppsummering:

 

-ESP Fungerer normalt i ca 10 min. (Den slår inn som normalt når jeg spinner/sklir, frem til lampen kommer på permanent) Det virker som at sensorer o.l. er OK, og fungerer bra.

 

-Ca 10 min etter motoren er startet så kommer ESP lampen på. Det er det samme om bilen står ca 10min på tomgang, eller om jeg kjører i ca 10min.

 

- Hvis jeg slår motoren av og på igjen, så har ESP lampen slukket. Etter ca 10 min med motoren i gang så kommer ESP lampen på igjen.

 

- Ingen ABS lampe lyser! Kun ESP som kobler seg ut, dvs at lampe lyser. Ingen risting eller noen andre problemer.

 

- Lampen slukker ikke hvis jeg trykker inn ESP knappen.

 

- EDIT2: Problemet er løst, byttet hele dynamoen, og alt ble bra.

 

 

Hva mener dere?

 

Et problem til:

 

- Feilkode på Climatronicen, men den fungerer. Nysgjerrig på hva det er hvertfall, displayet begynte å blinke med alle symbolene tidligere. Blåser både kaldt og varmt.

 

EDIT: Fant ut at feilen med Climatronicen var at den elektriske vifta i motorrommet var ødelagt. Satt spenning rett på vifta, og den gikk ikke rundt. Prøvde med ny vifte på samme batteri, den fungerte :)

Byttet viften, og alt ble bra.

 

Diagnose:

 

Subbussystem

Hardware, reservedelsnummer: ------------

Software, reservedelsnummer: WVWZZZ3BZ5E0

Hardware-versionsnummer: ---

Software-versionsnummer: ---

Komponentgruppenummer:

Kodning: ?

Opdateringsmulighed: Ukendt

Systembetegnelse: 49905 VWZ7Z0D0356060

Hændelsesregistrering

Nummer: P150300 (P1503): Belastningssignal fra generatorklemme DF urealistisk signal

Fejltype 2: Sporadisk

 

 

Adresse: 08 Systemnavn: Climatronic Protokolvariant: KWP1281/TPKLINE

Hardware, reservedelsnummer: ------------

Software, reservedelsnummer: 3B1907044K

Hardware-versionsnummer: ---

Software-versionsnummer: ---

Komponentgruppenummer:

Kodning: 17000

Opdateringsmulighed: Ukendt

Systembetegnelse: Climatronic B5GP 0010

Hændelsesregistrering

Nummer: VAG00792: Trykkontakt til klimaanlæg -F129-

Fejltype 2: Permanent

 

 

Adresse: 03 Systemnavn: ABS/EDS/ASR/ESP - Bosch 5.7 Protokolvariant: KWP1281/TPKLINE

Hardware, reservedelsnummer: ------------

Software, reservedelsnummer: 4B0614517G

Hardware-versionsnummer: ---

Software-versionsnummer: ---

Komponentgruppenummer:

Kodning: 4255

Opdateringsmulighed: Ukendt

Systembetegnelse: ABS/ESP front 3428

Hændelsesregistrering

Nummer: P185700 (P1857): Belastningssignal Fejlmelding fra motorstyreenhed.

Fejltype 2: Permanent

Endret av Jurigs

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kobling med 2 små ledninger som går fra dynamoen, går disse til ESP? Kan brudd i ledningen(e) her forårsake at ESP slår seg av? Sjekket under motordekselet idag, men kunne ikke se noen synlige brudd, men litt vanskelig å se. Tok koblingen av og på å sjekket, men kunne ikke se noe feil. Har hørt at problemet kan ligge her. Kan dette stemme? Noen som har hatt samme problem?

 

Funnet ut at det tar ca 10min hver gang fra jeg starter motoren, til ESP lampen kommer på.

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bump..

 

Sjekket klimaanlegget for feilkoder. Fikk opp at det var 0 feilkoder inne, ser ut til at feilkoden har fått slettet seg selv?

 

Kulde og varme fungerer, men har funnet ut at den elektriske vifta i motorrommet ikke virker! Den skal være på når Climatronicen står i "auto"? Men den virker aldri.

 

Når jeg står på tomgang med Climatronic'en i "auto" så slår AC kompressoren seg av/på flere ganger. Dette er vel at AC kompressoren blir for varm? pga at vifta i motorrommet ikke virker?

 

Noen som kan hjelpe?

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer: P150300 (P1503): Belastningssignal fra generatorklemme DF urealistisk signal

Fejltype 2: Sporadisk

 

Begynne med de klare forslagene;

 

17911/P1503 - Load signal from Alternator Term. DF: Range/Performance / Implausible Signal

 

Possible Causes

Alternator faulty

Voltage Regulator faulty

Wiring and/or connections faulty

 

Possible Solutions

Check / Replace Alternator

Check / Replace Voltage Regulator

Check wiring and connections

Check the fuse box that is in the battery tray, it might be burnt, the fuse or the complete plastic box (pretty common failure on Sharan because it carries so much electrical load). If so, change the complete fuse box, it is not too expensive fix if this is the cause.

 

Special Notes

When found on the BEW engine, check MVB 16, Field 1. In most cases values will be between 15% to 30% at idle. 0% could indicate a failed or incorrect alternator.

 

Adresse: 08 Systemnavn: Climatronic Protokolvariant: KWP1281/TPKLINE

Systembetegnelse: Climatronic B5GP 0010

Hændelsesregistrering

Nummer: VAG00792: Trykkontakt til klimaanlæg -F129-

Fejltype 2: Permanent

 

Trykkbryter/pressostat for AC, sitter til høyre framme i motorrommet. Les her --> http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/passat/278065-climatronik-panelet-blinker.html#post2826829

 

Adresse: 03 Systemnavn: ABS/EDS/ASR/ESP - Bosch 5.7 Protokolvariant: KWP1281/TPKLINE

Software, reservedelsnummer: 4B0614517G

Kodning: 4255

Systembetegnelse: ABS/ESP front 3428

Hændelsesregistrering

Nummer: P185700 (P1857): Belastningssignal Fejlmelding fra motorstyreenhed.

Fejltype 2: Permanent

 

18265/P1857/006231 - Load Signal: Error Message from ECU

 

Possible Causes

Fault Code(s) stored in Engine Control Unit (ECU)

 

Possible Solutions

Check Engine Control Unit for Fault Code(s)

 

Denne feilkoden refererer til styreenheten i ABS-aggregatet, derav ESP-feil

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevifta går ikke fordi AC'en din ikke fungerer. Kan være feil på trykksensoren, men av erfaring pleier det somregel å være lekasje en plass. Når sensoren ikke registrer noe trykk, fordi systemet er tomt, får du feilmelding på denne.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte spenning fra kontakten som går til vifta, og det var strøm i ledningen. Tror selve vifta er defekt.... Fikk løftet opp bilen, tok av motordekselet, og platen under motoren. Fikk sett over og under motoren, var ingen synlig brudd på noen kabler eller noenting.....

Mulig problemet ligger et annet sted enn i kablene......

Sikringer osv ser bra ut.

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde bilen på verksted idag, der de feilsøkte videre. Kom ikke noe lengre vei....

 

Møller sa at det ble funnet feil i feilminnet til motor. Motorstyreenhet mangler belastningssingal fra dynamo. Denne feilen ble også funnet i ABS styreenhet.

 

Mulige årsaker er dynamo eller ledningsnett til motorstyreenhet.

 

Hva tror dere? Burde jeg starte med å bytte dynamo? de skulle ha 5000kr for jobben med deler inkludert... Lurer på om jeg skal bytte den selv.

 

Det som er rart er at bilen min er en 05mod, og dynamoen er byttet i 08. Virker merkelig at den skal ha ryki på de få årene.......

VW Passat 3bg Highline 1.9 tdi 2005mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du / Møller prøvd å kalibrere rattvinkelsensoren på nytt?

Hadde problem med at ESP-lampa begynte å lyse etter noen kjøring, etter en rekalibrering av rattvinkelsensor, å forsvant denne.

(men husker ikke om jeg hadde feilkode på rattvinkelsensor... (Steering Angle Sensor)

'03 Passat 4Motion 1,9 TDi stv.

'89 Audi 200 TQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår