Gå til innhold

Beste og lureste kjøpet av en automat bil?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Er en gutt på snart 19 år som kikker på ny bil. Har en VW Golf 94 modell stv, manuell giring.

 

Etter nå 3 mnd med lappen kjenner jeg at automatgir er meget frista! (Foreldra mine har automatgir og bruker den flittig når den er ledig.)

 

Men over til spørsmålet mitt, hva er er beste og lureste kjøp når det gjelder bilmerke og automatgir?

 

Er litt overinteressert i volkswagen, men har hørt at Passaten ikke er så god på automat. Spørs jo så klart på vedlikehold på bilen, en kan jo være heldig å få en automatkasse som går prikkfritt uten trøbbel. Eller så kan man være så uheldig at man kjører en liten tur med bilen og kassa ryker, 55 000 ut av vinduet bare på kassa. Det er ikke så greit.

 

Pengebeholdingen er ikke til å skryte av heller.

 

Har kikket litt på Omega stv også, vannvittig mye utstyr på disse bilene. Men hvordan er det med automatkassene på disse?

 

Ønsker litt innspill og forslag på gode bilmerker med gode automatkasser?

 

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 4 audier fra 1995-2012 mod. Med automat, aldri hatt noe problem med disse så jeg kan anbefale Audi med auto. så lenge de har fulgt service anbefaling.

Mercedes automat er også fungerende, men finn en som har komplett service på kassa.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel ikke skryte av multitronic kassa som sitter i audi fra rundt 2000-tallet. Kjenner 2 stk som har problemer med den akkurat nå. Slurer som f...

 

Omega er en veldig tung bil og den med automat kombinert med v6 motor. Den får du ikke under literen men den tar igjen mye på at den er veldig god å kjøre. Som du sier selv så har du ikke mye penger og du bør ha litt penger i reserve når du kjører bil med automat for plutselig så kan det skje noe og du må regne med at det koster mere i vedlikehold å ha en bil med automatgir. Om du kjøper deg en bil med automat bør det være dokumentert at det er skiftet olje på den hvis ikke kan du plutselig sitte med katta i sekken.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes er kjent for gode automatkasser! Uansett så hadde eg ikkje vert redd for å kjøpa bil med automat. Er bare til å finne en bil med lav km stand og som er godt vedlikeholdt.

 

Oppstylede og ungdomskjørte biler bør du holde deg unna. Disse bilene er ofte hard kjørt eller trimmet, noe som røyner på for ei automat kasse.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opelduued; jeg har hatt multitronic fra 2003 og så lenge de er vedlikeholdt så går det som regel bra.

En hører aldri om de som ikke har problemer med de.

Når de begynner å skure så er det på tide å bytte clutchpakka.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde hatt økonomi til denne bilen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35030884

 

Hadde dette vært et lurt kjøp?

 

Kort oppsummert om bilen:

Gått langt

Byttet til fabrikkny girkasse for cirka 100 000 km siden.

Byttet litt av hvert i det siste. (som det står i annonsen)

 

Har så klart ikke penger til denne, men bare kikker å viser dere eksempler. Hehe :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW med automat, opel RWD med automat(FWD vet jeg ikke) er noe man bør være litt forsiktig med, Hører folk snakker om at 90-talls ford med automat er dårlige, men har aldri sett noen spesifikke tilfeller.

Nyere VAG med automat er noe man bør styre unna, for det første har de dårlig rykte, som igjen kan resultere i at man får en dyr regning, eller at man sliter med å selge bilen igjen siden den ikke er attraktiv pga rykte og kanskje kassa er urørt.

Eldre funker vel, men girer jo ikke spesielt fint.

 

De kassene jeg har efaring med er MB 722.3, 722.4, Ford C3 og Ford A4LD, MB-kassene er 4 trinns kasser uten overdrive og lockup, de går langt sålenge de får ny olje og filter hver 60.000, Ford C3 er ei 3 trinns automat uten OD og LU, det er ei krympa C4 kasse og er kjent for å være driftsikre, Ford A4LD er nok kassa som blir nevnt over her som tvilsom, levert i bl.a. sierra og scorpio fra ca 87, de første kassene hadde litt problemer, men går de enda er det lite å bekymre seg over, enten har de vist seg å være gode, eller er byttet ut mot bedre utgaver, Den er basert på C3, men har overdrive(0,85:1 utvekslng på 4. giret), og Lock-up, som nesten er som ett 5.gir, og man mister driverkstapet i converter.

 

Har vært borti 2 girkassehavarier på MB-kasse selv, en 722.3 som hadde rusla 1,4, som lageret til converter skar seg og resulterte i ulyd, oljelekk og spon. en annen 722.4 der først 1. giret sluret, som va rlite problem pga 2.gir start, så forsvant alle utenom 4. gir, dette ved 400k og hard bruk.

 

Ford kassene har jeg ikke vært borti girtrøbbel, den A4LD jeg har nå girer litt rart, men tenker det kommer seg med ett oljeskift, ingen sluring, og det hjalp seg og mye ved rep av motorstyring.

 

Det er stortsett amerikanere, MB og tildels franskmenn som kan bygge automat, de andre bare får det til å funke.

 

 

Det er min erfaring og synsing...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres og sies mye negativt om VAG automat rundt omkring men når det blir solgt så hinsides mye biler med automat så må det jo dukke opp tilfeller hvor personer har problemer med de.

 

Hovedsaken til girkassehavari er dårlig vedlikehold av de.

Deretter kommer bruken av de, kan nevne bla. DSG kassa har fått mye tyn pga. de fort blir ubehagelige å kjøre med, girer hardt, slurer og rykker når du kjører igang. Dette kommer av at girkassen ikke blir satt i N(Neutral) når man står stille og de er svake når det gjelder kø-kjøring, det er fordi de ikke frier ut 100% når bilen står stille i gir. Det er da altså clutchen blir slitt.

MLT girkassa hadde en svakhet før 2004 mod.

Men ble service fulgt og girkassa behandla pent var ikke dette noe problem, men disse frier heller ikke ut 100% når bilen står stille i Drive, så her er det også tilfeller av nykking, hard igangkjøring, rykking mellom 1500-2000 rpm, når clutchen ble slitt.

MLT etter 2004 til 2008(?) fikk en oppgradering av trinser og clutch bla. fikk diesel biler 7 lameller istede for 6 som tidligere, men frier fremdeles ikke helt ut i Drive, så her bør en også sette kassa i N når en står stille.

Nye MLT kasser har en elektronikk som gjør at kassa frier ut når den står i Drive og bremselysbryteren er aktivert.

Men av gammel vane setter jeg også denne i Neutral.

 

Jeg har hatt 2 stk. Av gammel converter girkasse med 4 trinn (uten tiptronic) den ene var gått 175.000 når jeg solgte den, den andre hadde gått nesten 300.000. Ingen av disse hadde fått bytte girkasse eller overhaling og gikk fint uten problemer i mitt eie.

Den som hadde gått lengst hadde forøvrig kun 2 oljeskift av meg på ca. 270. og 275. Ellers var det ikke huket av for girkasse service til service heftet stoppet på rundt 200.000. Den som var gått minst hadde komplett service hefte med oljeskift hver 60.000.

 

Har hatt 1 stk. MLT fra 2003 (pre. Upgrade) som hadde gått 140.000 når jeg kjøpte den, her byttet jeg clutchpakke (lameller, stempler og fjærer) og solgte den når den var gått 176.000, da hadde den gått knirkefritt uten problemer.

Oljeskift hver 60.000 ifølge service heftet.

 

Har nå en 2012 MLT, her kan jeg jo ikke fortelle stort da jeg er første eier og har ikke hatt første service enda da bilen har gått i underkant av 5.000.

 

Kan ikke få sakt det nok, de som aldri får problemer med girkassa hører vi aldri noe ifra!

Så selv om VAG har ett dårlig ryktet mtp. automat så betyr ikke det at de er dårlig!

 

MB og andre store merker har nok sett prosentvis like mye problemer med sine girkasser som se fleste andre merker.

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår