Gå til innhold

ABS-lampe lyser

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har en Chrysler neon 99-mod jeg tenkte å få skilter på.

Men ABS-lampa i dashboardet lyser!

 

Dette har vært et problem helt siden sist EU-kontroll, og åssen forrige eier lurte seg rundt det vet jeg ikke, men det innebar helt sikkert å koble ut varsellyset. Bilen har gått 32 km siden den gang.

 

Jeg har fått vite av forrige eier at det er problem med en av sensorene bak, men han husker ikke hvilken.

Hvordan tester jeg om speed/abs-sensorene fungerer?

Jeg i hvert fall foretatt noen målinger.

 

Sensormålinger:

VF: 2,39V 0,018 mA

HF: 2,39V 0,019 mA

VB: 2,37V 0,019 mA

HB: 2,37V 0,010 mA

 

Har ellers forsøkt å koble ut en og en sensor uten suksess.

 

Billigst å vite hvilken som er gåen og ta med seg riktig sensor fra høgger'n ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Ser på forumet her at det er mye byggeprosjekter på bilen ja!

Mange flinke folk med mange timer på bilene sine ;)

 

Jeg målte sensorene på høyre side nå, og både framme og bak målte den 2300 ohm.

På venstre bak målte den ca 80 millioner ohm! (80 Mohm)

Så blir nok en tur til høgger'n i morra og skaffe en speed-sensor fra en Stratus :)

 

Jeg tenkte å ta ut sensoren for å inspisere den, men jeg får den ikke løs!

I mekaniker-håndboka står det kun hva jeg IKKE skal gjøre (ikke bruke tang).

Jeg har tatt ut bolten, men sensoren sitter bom fast.

Drista meg til å prøve med 5-56 og stor flattrekker, men gikk ikke :(

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får som regel aldri ut en abs føler uten å ødelegge den så og få tak i en brukt føler er bortimot håpløst og er også liten vits da du kan få samme problemet igjen etter en kort stund.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ved veldig få unntak klart og få ut en abs føler hel. Kan være noe med min flaks men har alltid måtte slått den ut fra innsiden med en dor.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer ikke å ungå å bruke verktøy for og få den ut. Får du ikke flytta den så ta av bremseskiva/trommelen og slå den ut fra innsiden.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

Skifta bremseskiver forran på fredag (826 for begge fra verkstedet), pussa rust på bremserør sist mandag.

Fikk et batteri som var litt stort av en på jobb, men har i helga senka batterikassa 3 cm ved å lage til nye braketter. (Lånte jobb-batteri til EU-kontr.)

Kunne jo kjøpt et mindre, men mye morsommere å fikse selv :)

Venter bare på å få eierskifteskjema i posten, så stikker jeg bort og får den godkjent og registrert på skilter igjen :D

 

Eneste kjipe er høyre skiltlys bak.. Smelta sokkel..

På høgger'n hadde de EN neon, og begge der var også smelta..

 

Også funker ikke Stereoen!

Står "WAIT - - 2 hr" i displayet. Ser ut til at jeg faktisk må nettopp vente 2 timer med strøm på..

Får se om to timer da :)

Håper uansett på å få lagd plass til en Dobbel Din speller med gps jeg har liggende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår