Gå til innhold

opel som drar dårlig

Ranger emnet


kansel

Anbefalte innlegg

jeg har en omega B v6 1995 mod. jeg har vært plaget med det meste til nå med den. så jeg har brukt mye tid og penger på bilen. nå har jeg fått den til å gå fint på tomgang. den starter med en gang og alt virker helt perfekt. eneste problemet er at bilen har lite drakraft. om jeg stiller meg midt i en grusbakke, tvinger den i 1.gir og kjører inn sport. så klarer jeg ikke engang å spøle på grusen. noe som ikke skal være store problemet, når denne bilen normalt sett går som ei kule. jeg har derimot hatt endel feilkoder på den tidligere. og jeg har enda den orange motorlampa i dashbordet. jeg har feilkodeleser og har slettet og fått unna tidligere feilkoder. men kode air flow low voltage henger enda igjen. så da er spørsmålet rimelig enkelt. kan MAF/luftmassemåler få bilen til å gå så dårlig? eller kan det evnt være andre ting som gir utslag på akkurat dette. da jeg har lagt mye tid og penger i dette og ikke minst kommet så langt. så har det hele blitt mer og mer blod på tann, så nå vil jeg absolutt ikke gi opp. men få bilen på veien :) så alt som måtte gi syrupeffekt på en nokså spenstig motor. bring it ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

nå er det slik at bilen i seg selv bakker veldig fint. og jeg hadde av kontakten på LMM/MAF og den gikk enda dårligere da. så vil påstå den er i orden da. noen sa at det kunne være camsensor. om jeg tar av kontakten til den. så merker jeg ingen forskjell på bilen. selv om opel påstår at det ikke nødvendigvis blir noen forskjell da :P

 

var i alle fall en her som hadde sagt at det kunne være bensinfilter? siden bilen vil tulle masse med luft og annet, om bensin er enten full av vann eller at filter er dårlig. og at dette er noe som folk generelt ikke bytter til vanlig.

jeg har enda feilkoden med at den tempsensor på luftslangen v filterboks (over LMM) har lav spenning. har derimot byttet denne sensorn og sjekka ledninger og alt. men har fortsatt samme feilkode. det som derimot skjer, er at turtall/bensinmåler og alt faller ned og fungerer ikke. så noen som evnt har vært borti dette? og ja, bilen drar enda dårlig og "lagger" på en måte på gassen. tenker å bytte det bensinfiltret og evnt camsensor. men om noen vet hva som kan ta livet av turteller og annet. skrik ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte å finne ut ang lambdasonden. hvordan tester man eller finner man evnt lettest ut av det? evnt hvor ligger den nøyaktig? for skjønner jo at feilen kan ligge langt i forkant av hva feilkodeleser melder. tappa også ut endel bensin og lot det stå over natta. for å se om man evnt kunne ha mye vann i bensin. noe som ikke var tilfelle. så da er i alle fall det utelukket. bilen startet let og går veldig rett vil jeg tørre å påstå. så vil tro alle plugger er i orden da. har byttet alt av plugger. men derimot ikke plugghetter, etter en lekasje fra toppdekselpakkning. nå er det jo ett mareritt å teste gnist fra pluggene, siden man må skru bort en hel del på V6'ern. men i verste fall får man gjøre det også. men kan ikke se at pluggene skal gjøre slike ting? i tillegg til at bilen har ett så lavt forbruk som den kan ha. noe som ikke er tilfelle om det skulle være noen plugger eller sylindre? såeh bah, får starte jekkinga og sjekke under bilen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

hei igjen. solgte bilen siden jeg ikke fikk den eu-godkjent, samt at jeg ikke kom godt nok under bilen til å få byttet lambdasonde. nå endte jeg faktisk med å kjøpe tilbake bilen idag. siden lambdasondene er byttet og bilen er godkjent (under tvil, hvordan det enn er gjort) så nå er altså lambdasonde, toppdekselpakkning og div byttet. og det ser ikke ut som at det er maf det er feil på. feilkoden jeg har er nr 69 "air intake low voltage" bilden har altså feilkode og drar dårlig, men det varierer veldig hvordan bilen går når man kjører en stund. og får den mye motstand, så smeller det fra venstre side i motorn. så den feiltenner. så tenker om det kan være plugger eller pluggledninger. selv om bilen starter enkelt så kan det kanskje være noe der? har ikke sjekket katalysator enda. vet jo at det er mange ledd som kan føre til at man får feilkode på tempraturfølern som står over MAF. jeg kjøpte en ny, men kontakten passer ikke, så har tydeligvis fått feil der. men, om jeg tar ett multimeter og måler motstand på den som står på og den nye, så får jeg samme motstand. såvidt jeg vet så skal det være enten veldig høy eller lav motstand om den ikke fungerer. men siden jeg fikk samme på begge. og en er ny så vil jeg tro den fungerer. eneste jeg kan se på som en liten sløvhet i arbeidet mitt, det er at under innsuget ( den som slangene går inn på) som man fjerner for å bytte toppdeksel osv, der er det store o-ringer. disse ble ikke byttet, så kan være den får luft inn der. skal vel kanskje ikke så mye til før at den reagerer på slik. men for de som måtte vite noe rundt feilkode 69. så tar jeg gjerne imot tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å skru fra hverandre eksos før kattalysatoren.

Se om dne blir bedre da.

Hatt mange med lignende symtom der den har vært synderen. :)

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan den feiltenne av den grunnen da? skal i alle fall prøve å skru av noen eksosdeler å sjekke. lambdasondene er forresten kjøpt hos Biltema. vet noen skrev tidligere at de hadde litt problem der med å få til koblingene. er ikke jeg som har byttet disse, men om de ikke var koblet rett i det hele tatt, så ville jeg vel fått opp en egen feilkode på akkurat det? ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan den.

Får den ikke fra seg eksosen vil dne få symptomer a'la feiltenning.

Er den tett hender det også att lambda ryker.

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. skal prøve det da ;) ser også at instrumentene i dashboard kommer og går (speedometer/turteller/bensinmåler osv. og noen ganger fungerer kanskje bare en av de) men såvidt jeg har lest her. så er det vanlig at kontakten bak dashboard er litt dårlig. så skal prøve å finne en enkel måte å komme til den på ;) ser også at det ryker mye om jeg bånner gass, så slipper den. framme i motor på høyre side (når du står forran bilen) kommer fra under motor og lukter ikke olje, så kan være at den får frieksos helt framme også. men, kommer tilbake om det skulle utvikle seg. skal skru endel de nærmeste dagen og sjekke litt. takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå byttet den sensoren som står på luftslangen. samt sjekket med eksos og annet. jeg har fortsatt feilkode 69 "intake air sensor low voltage" noen som vet hva som gjør at denne får lav spenning? neste i rekka som jeg gjør nå er å bytte pluggledninger. tvilsomt at det har noe å si, men jeg har kjøpt ledningene, så bytter de.

 

men, om noen vet hva som gjør at den får denne feilen. skrik ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bytte luftmassemåler? eller er det den du mente med "sensoren som står på luftslangen"? hvis ikke så får du de til en god pris i tyskland LUFTMASSENMESSER_LUFTMENGENMESSER Opel OMEGA B 25, 26, 27 2.5 V6 | eBay

I alle fall verd å prøve.

 

Luftmassemålere går lett sund ved vibrasjon eller slag, så det er ikke umulig at det er den det er feil på.

Endret av svdrr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår