Gå til innhold

Veldig nær ulykke - Problem med bilen. Trenger akutt hjelp!

Ranger emnet


TheHate

Anbefalte innlegg

Hei alle,

 

jeg er ny her i forumet og har en opplevelse jeg ønsker å dele med dere. Jeg er en kar på 23 som har hatt lappen i litt over ett år og kan generelt lite om bil. For meg er bilen et fremkomstmiddel og ikke så mye for fart og spenning, dermed vil jeg også si at min kjørestil er veldig "trygg".

 

Likevel hadde jeg en opplevelse i går jeg ikke ville ønsket noen. Her er historien:

 

 

 

Bil: BMW 320i 2001 modell, automat bensin. Alle servicer punktlig oppfulgt, ingen tidligere kræsj som vi vet om. Bilen har vært med oss i 4 år, og vi er svært fornøyde.

 

 

Jeg hadde tatt en handletur på Coob Obs Løren i Oslo sammen med kona og bebisen på 6 mnd. På vei hjem så satt kidden trygt spent i barnesetet bak og jeg og kona kjøre veien fra Ensjø mot Tøyen. Ved krysset Ensjøveien/økernveien ble det grønt for oss og vi kjørte ut til venstre i krysset i en fart på 35km/t. Av naturlig innstikt satte jeg bilen i nøytral (automat som sagt) da dette er en bratt nedoverbakke og jeg hadde ikke biler foran. Det sekundet jeg satte bilen i Nøytral så lyste alle lysene på dashbordet opp, før noen skrudde seg av. Det som igjen sto på var Olje, Batteri og Håndbrekksymbolet. Jeg skjønte innstiktivt at jeg hadde mistet "kontrollen" over bilen.

 

Initielle tanker: Null panikk, jeg sa rolig til kona at jeg har mistet bremsen og at hun måtte hjelpe meg ved å veive til folk slik at de ikke krysset veien vår. Jeg slår på nødlysene og er klar med sirena før alle kryss/fotgjengerfelt. Planen er å forsøke å tape fart ved å bremse det jeg kan samt kjøre "slakt" venstre/høyre i veien. Dette er en bratt og lang nedoverbakke så jeg må i værste tilfelle "skrape" bilen langs veiskulderen for å få bremset ned.

 

Dette skjedde: Bremsepedalen var "trykket inn" cirka 75% av veien. Bremsingen var nå mekanisk og jeg måtte klampe HARDT på for å få noe som helst reaksjon. Bremsefunksjonen var ikke tilfredstillende for å stanse bilen. Vanligvis trenger jeg bare å trykke inn omtrent 2cm før hele bilen stopper. Jeg klampet inn så mye jeg kunne og bilen reagerte såvidt. Jeg kom frem til neste kryss og da rakk jeg inn siste sekundet før trafikklyset skiftet fra oransj til rød. Sirena ulet slik at folk skulle være varsomme. Vi kjører videre og jeg bremser og bremser så mye jeg kan, samt at styringen har blitt utrolig dårlig. Rattet er hardt og lar meg bare ta utrolig slakke svingninger. Vi kommer frem til midten av Jens Bjelkes gate (ved Botanisk hage) og der er farten så lav at jeg får kjørt opp på fortauet (ingen folk å se) og drar håndbrekket samt setter bilen i Park. Jeg slår av bilen slik at kona og kidden kan gå av. Etter 15 sek så prøver jeg bilen igjen, og se; Den funker faen som ny! De siste 200 meterne hjem fikk kona gå selv mens jeg kjørte til et område jeg kjenner godt (Tøyen parkering) for å prøve bilen. Den funka utrolig bra!

 

Jeg kjørte faktisk 900 meter, en 3 minutter lang ferd forbi 3 kryss UTEN bremser og minimal styring. Det er jo flaks ut av en annen verden at trafikken ikke var tett og at det var grønt lys. Sjekk kartet! http://goo.gl/maps/pJAG

 

Prehistorie: Bilen har alltid funket bra, bortsett fra at for 1 mnd siden begynte bilen å lage en hvinende lyd når den ble startet opp. Dette gjorde den i 1 uke, før det ga seg. Hviningen har kommet tilbake ved 3 anledninger og bare ved 1 "oppstart". Så fort motoren blir slått av og på så er lyden borte.

 

---

 

Nå mine herrer, ønsker jeg GJERNE å høre konstruktiv kritikk og meninger på følgende punkter:

 

1. Hva er en mulig årsak til at denne feilen oppstod?

2. Hvordan var min reaksjon til situasjonen, og hva ville dere gjort anderledes?

3. Jeg har alltid hatt lyst til å spørre om bruk at Nøytral for automat-biler. Jeg er eneste med lønn av meg og kona og vi MÅ ha bil for transport. økonomien er anstrengt og derfor har jeg funnet ut at å skifte over til Nøytral gjør at jeg kan klare meg med 0.75L/mila på landevei og 1.15L/mila i by. Sliter denne kjøringen ut motoren, ødelegger den noen deler? Jeg har alltid trodd at dette var en fin måte å være økonomisk på. Jeg kan seff bytte bil for bedre økonomi, men dette er utelukket per nå.

 

Som ønsket tidligere, tilgi meg for å ikke kunne bil-språket og ikke være så flink som dere. Jeg håper bare på gode konstruktive svar om min situasjon slik at dette forhåpentligvis ikke oppstår igjen når kona kjører (damer får GARANTERT mer panikk enn menn her).

 

Daniel :-)

 

 

http://goo.gl/maps/pJAG

Endret av henne
æøå-krøll rettet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygt å le, men klarer ikke å la være....

Å sette bilen i nøytral i nedoverbakker er jo direkte idiotisk, men det som skjedde var jo noe så enkelt som at motoren stanset. Hvorfor vet jeg ikke. Bremsene dine fungerer akkurat like godt, men når motoren ikke går mister du vakumet til bremseservoen, slik at du ikke får noen hjelp til å bremse, og må bruke mye kraftigere pedaltrykk. Men å stoppe en bil uten bremsservo er ikke noe problem hvis man har nok styrke i beina til å stå oppreist.

Det samme gjelder styringen, men den kan bli veldig tung pga all oljen du må flytte på. Men igjen, det er fullt mulig å styre.

 

Så heretter lar du bilen stå i drive

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mondeo,

 

takk for svar. Jeg klør meg i hodet for å forstå hvorfor du ler, men det er jo helt sikkert noe dumt jeg uvitende har skrevet. Jeg føler likevel at jeg har skrevet om et helt legitimt tema og da er det synd å ikke få flere svar fra erfarne bilfolk som deg :)

 

Er det en "vanlig" ting at motoren stanser? Og er det aldri anbefalt å bruke nøytral under kjøring med automat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rsele: Jeg har fått for meg at bilen ikke bruker en dråpe bensin ved å sette bilen i nøytral. Dermed bruker jeg "teknikken" hver gang jeg vet jeg skal stanse om ikke mange meter, og lar bilen rulle frem. Er dette feil så slutter jeg pronto :)

 

Jesper: Det gir absolutt mening. Vi hadde bare kjørt i ca 2km før episoden, det er kanskje grunnen til at det gikk som det gikk?

 

Takk for svar folkens! Faren min har en manuell jeg også kjører til tider. Er det et problem å sette den i fri da, eller er dette noe man bare ikke gjør med hverken automat eller manuell girkasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mondeo,

 

takk for svar. Jeg klør meg i hodet for å forstå hvorfor du ler, men det er jo helt sikkert noe dumt jeg uvitende har skrevet. Jeg føler likevel at jeg har skrevet om et helt legitimt tema og da er det synd å ikke få flere svar fra erfarne bilfolk som deg :)

 

Er det en "vanlig" ting at motoren stanser? Og er det aldri anbefalt å bruke nøytral under kjøring med automat?

Jeg ler fordi dette minte meg veldig om han Prius fyren som ikke klarte å hindre bilen sin i å akselrere opp i 160km/t, og ringte nødtlf.

Å styre og stoppe en bil uten servo er ikke noe problem, man må bare bruke litt mer krefter.

Hvorfor motoren stoppet er ikke godt og si, det er selvsagt ikke normalt, men sving innom et verksted for en diagnosetest.

Nøytral brukes kun når bilen står stille. Punktum.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Faren min har en manuell jeg også kjører til tider. Er det et problem å sette den i fri da, eller er dette noe man bare ikke gjør med hverken automat eller manuell girkasse?

 

Gjør som Mondeo sier, nøytral/fri skal kun brukes når bilen står stille.

Men til spm, nei er ikke noe problem å sette den i fri når det er manuell, men drivstoff forbruket øker når du gjør dette istede for å la den rulle på gir.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På steder som dette vil du få mange forskjellige svar siden det er mange "bedrevitende" rundt om.

 

Hvorfor motoren stoppet når du satt bilen i nøytral kan skyldes flere ting så det kan ikke svares på uten å ta en diagnose på motor (kan ha vert en engangs tilfelle) Som du opplevde vil du få dårlig bremser og styring om motor ikke går, de fleste biler kan starte motoren når gir står i nøytral (også automat) Så du kunne sikkert ha startet motoren igjen mens bilen trillte ned bakkene (har forståelse om du ikke prøvde dette da du hadde nok med å få bilen sikkert ned bakken)

Ang. å sette bilen i nøytral i bakker og før kryss har som sakt over ingen hensikt. Det er en litt annen teknikk å kjøre bil med automat enn manuell.

Når du slipper gasspedalen så vil motoren kutte bensintilførselen til hastigheten kommer ned på tomgang. Om du setter bilen i nøytral så vil motoren bruke litt bensin for ikke å stoppe motoren.

Om du bruker girene rett ned bakker kan du faktisk spare bremse slitasje ved å heller bremse på gir ex. flytte gir fra D. til 3.gir. Automat har ikke clutch som slites (med unntak av nyere automat som har en manuell girkasse som er elektrisk styrt)

 

Jesper1201: Så lenge motor går så får automatkassa smørning da det er konvørteren som gir smørning til kassen.

Toyota Avensis 2013

Toyota Hiace 2008

Opel Rekord 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Som sagt, så var det nok bare motoren som kuttet ut idet du satte i nøytral.

 

Du burde aldri sette en automatgiret bil i nøytral i fart. Den MÅ være i gir under bevegelse, eller så kan hele girkassa skjære seg, og må byttes. Jeg kan ikke begrunne hvorfor, men jeg vil formidle informasjonen jeg har videre til deg.

Derfor står det også i brukermanualen din at bilen din skal IKKE taues i en fart over X km/t, men manualen vil nok fraråde deg å taue bilen i det hele tatt.

 

Som tidligere nevnt, er manuell og automat to helt forskjellige teknologier.

 

Om du derimot vil bruke mindre bensin/spare bremsene kan du gire ned (Jeg vet ikke om det går på din bil, men på vår 2006 mod. Passat, er det mulig å dra girspaken til venstre, for så å gire opp eller ned. Da bremser du på motoren :) )

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4pekatt: Var litt gøy at du skrev innlegget ditt rett under mitt siden jeg nevnte noe om "bedrevitende"

 

En bil med automat kan trilles/slepes så lenge motor går. forklart i mitt innlegg over ditt. Også ditt tips med nedgiring er nevnt i det innlegget.

Toyota Avensis 2013

Toyota Hiace 2008

Opel Rekord 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare en ting å si om denne saken og det er at man kjører ikke bil på den måten som trådstarter beskriver. Vet ikke om noen kjøreskoler som gir en slik opplæring i å kjøre bil.

 

Min anbefaling til trådstarter er å lese instruksjonsboken for bilen som omtaler kjøring med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår