Gå til innhold

Lakkpleie, hvordan går man frem?

Ranger emnet


alexan0204

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sommeren er her for fullt om dagen, men bilen har det ikke bra.

Min Audi A4 ser ikke bra ut i lakken. Det er stygge riper etter busker, vask, og andre ting.

 

Tidligere har jeg bare kjøpt en enkel shampo, og voks. Jeg har så liten peiling på dette at jeg ikke engang er sikker på faguttrykkene, så dere får ha meg unnskyldt...

 

Hvis jeg virkelig vil gjøre bilen fin for sommeren, hva må til? Jeg vet ikke om jeg vil legge altfor mye penger i det, men noen hundre må man vel regne med. Som sagt vil jeg kunne gjøre den litt blank og fin ved noen enkle grep. Det kan godt ta tid, men har ikke anledning til å kjøpe en haug med utstyr. Håper på en fin liten guide fra dere som kan dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta riper må du fram med maskin. Den rimeligaste er dem med 2 hoder hos biltema og clas ohlson. So må du ha pads (eg trur det er oransje ifra sonax kan brukes) og poleringsmiddel. (Meguiar´s Ultimate Compound hjå bilxtra)

Billigare enn dette kan det ikkje gjerast.

So har du på ein voks eller lakkforsegling til slutt

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da tar jeg turen ut på biltema og bilxtra senere.

 

Regner med det er denne du mener:http://biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Polermaskin/Voks--og-polermaskin-2-x-95-mm-170882/

 

Det ligger gjerne noen pads i nærheten som jeg kan kjøpe med.

Poleringsmiddel er greit nok.

Vox er vel bare å smøre ut, og deretter tørke av etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks er vanligvis å smøre over heile bilen. (skal legges tyyynt!) Vente ei stund til det har tørka og tas av lakken. Bruk ein (hånd)pad til å ta på og mf (mikrofiberklut) til å ta av.

 

Er den maskina ja. Du må finne skikkelige pads (sonax sine) og bruke Megs UC som eg nevnte i forrige innlegg.

Dette er det billigaste du ksn få for å ta riper på lakken.

Blir du anbefalt andre ting, so vær skeptisk! Er vel stor sjanse for at den som anbefaller ting ikkje akkurat er ein ekspert på polering!

 

Viss du blir prakka på andre ting, so spar på kvitteringen og høyr om du kan bytte det ut om nødvendigt

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Da har jeg kjøpt meg noen produkter jeg tenkte å teste idag!

Så bare for å bekrefte fremgangsmåte her.

- Starter med en grundig vask av bilen, med høytrykkspyler, lar den deretter tørke i skyggen.

- Kjøpte en lakkrens, men hvordan skal jeg påføre denne?

- Så var det tid for poleringen. Kjøpte to-hoders poleringsmaskin og et billig poleringsmiddel(men fungerer vel for å prøve seg frem). Jeg smører den grove puten med middelet, og legger maskinen på flaten, og jobber i rundinger på de store flatene. Hvor lenge gjør jeg dette?

- Til slutt kjøpte jeg en vox. Også en billig en. Den påfører jeg med microfiberklut, eller garn? Etter dette har "tørket" legger jeg på den fine hetta og pusser det av?

 

Blir dette i det hele tatt riktig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker bilen grundigt med avfetting.

So bruker du lakkrens eller poleringsmiddel. Bruksanvisningen er forskjelligt avhengigt av kva slags middel det er.

 

Du bruker maskinen på eit lite område. (ca 40x40cm) Køyrer over same område ca 5-6 ganger. (påfører på lakken med hastigheit 1, so opp på 4-5 nokre runder og tilbake på ca 1-2 på siste runden) So tørker du vekk polishen med mf. Do er det neste område som står for tur, eller du køyrer over det forrige området ein gang til fordi du ikkje var fornøyd med det.

 

Som eg nevnte i forrige innlegg, so tar du på voksen med ein pad og tar den av med mf.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Skal du ta riper må du fram med maskin. Den rimeligaste er dem med 2 hoder hos biltema og clas ohlson. So må du ha pads (eg trur det er oransje ifra sonax kan brukes) og poleringsmiddel. (Meguiar´s Ultimate Compound hjå bilxtra)

Billigare enn dette kan det ikkje gjerast.

So har du på ein voks eller lakkforsegling til slutt

 

Nå er jo ultimate compound nettopp det - en compound. Altså en grov rubbing. Om du vil ha lakken din så pen må du da avslutte med et mildere poleringsmiddel som Ultimate Polish / M80 / M205 osv. For så å avslutte med en god lakkforsegling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår