Gå til innhold

Slarkete styring (indre og ytre endeledd)

Ranger emnet


bjer84

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med en del dødgang i rattet på en Golf 2 1991 med servo. I tillegg, når jeg styrer rett frem føles det som at det er en hump som gjør at jeg hele tiden må justere for å holde bilen på veien. Hvor skal jeg begynne å feilsøke?

 

Jeg tenkte om jeg skulle skifte opphengskule eller endeledd. Ellers har jeg tenkt om det nytter å skifte styresnekken. Ser også at noen snakker om å skifte foringer. Jeg har lite peiling. Noen som har tips?

Endret av bjer84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk først bærekuler, med bilen jekket opp.

 

Endeledd er enkelt å sjekke, røske i de med håndmakt, og vri rattet frem og tilbake med ene hånda mens du sjekker for glippe med den andre. For å sjekke den andre siden trenger du hjelp til å vri rattet.

Dødgang i tannstanga sjekker du på samme måte.

 

-


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe nytt originalt endeledd. Noen som vet prisen? Håpet mitt er at jeg skal slippe å kontrollere spissingen siden det ikke er så lenge siden forrige gang.

 

Er det nok å kun telle antall rotasjoner når jeg skrur av det gamle? Dersom jeg ikke husker feil var det kun den metoden Edd brukte i Wheeler Dealers når et endeledd ble skiftet.

 

Er det ellers noe jeg bør vite om før jeg setter i gang med å skifte endeledd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke å anbefale å teller gjenger o.l, men om du må så bruk heller et skyvelær og skriv opp målet. Hvis det ikke er så lenge siden du tok 4-hjuskontroll så burde det vært oppdaget at det var slakk da? Spørs jo da akkurat hvor lenge siden.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil så sitter låsemutteren igjen på styrestaget. Pass på at du bare så vidt løsner den, og så skrur du av det gamle og på med det nye endeleddet.

For å kontrollere at ikke spissinga har endret seg nevneverdig, så sjekker du at rattet er i samme posisjon som før når du kjører rett frem - etter at du har byttet på en side.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var det ytre endeleddet på høyre side skiftet! Det var MYE enklere enn jeg hadde forestilt meg. Låsemutteren satt fast i styrestaget som du sa Bwana, så det var enkelt å skru det nye endeleddet på riktig plass. Jeg målte også avstanden slik som du foreslo opelduude, og det ser ut for at det er plassert riktig! Takk for hjelpen begge to! Jeg setter veldig stor pris på at dere er så behjelpelige!

 

Det gamle endeleddet var veldig slitt. Dessverre kan det se ut som også det indre endeleddet er gåent. Forskjellen er ihvertfall veldig stor på venstre og høyre side. Venstre side virker tight når jeg vrir styrestanga med håndmakt, mens høyre side fortsatt er slarkete! Er det et tegn på at indre endeledd er gåent?

 

Jeg sitter her med Haynes, Svensk utgave. Jeg er ikke spesielt flink i svensk, så dermed sliter jeg litt med å forstå hvordan jeg skal skifte det indre leddet. Men slik jeg forstår det i Haynes må jeg tappe ut servooljen, løsne fra styrestammen, løsne servoslanger og så dra ut hele pakken, for så å skifte endeleddet. Er det riktig metode? Høres ut som mye arbeid!

 

Her er svaret at han må bytte hele styrestaget (på venstre side slik jeg tolker det).

 

Mens her står det at han kan skru ut hele styrestaget (på venstre side slik jeg tolker det) og så skru ut det indre endeleddet.

 

Bilen min er en Golf 2 pasadena 1991 med servo. Hva er riktig måte? Det er altså det indre endeleddet på høyre side som skal skiftes. Kan jeg også denne gangen komme fra det uten å ta en hjulkontroll?

Endret av bjer84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du har sett så står det i Haynes boka at hele tannstanga må ut for å skifte indre endeledd på biler med servostyring,

mens det står at det kan skiftes uten å ta ut på biler uten servostyring.

 

Jeg vet ikke hvorfor det er forskjell.

 

 

Du kan trolig klare deg noenlunde bra uten forstillingskontroll om du måler opp, og så kontrollerer at rattet er i samme posisjon som før når bilen går rett fram. Viktig at dette sjekkes og evt. justeres etter å ha byttet på bare én side.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut! Da får jeg prøve uten å skru av hele sulamitten først! Jeg ser at du Bwana har anbefalt en side fra danmark tidligere der de selger deler: http://krogslund.dk/. Er delene herfra av god kvalitet? Jeg lurer på om jeg skal kjøpe styrestaget herfra. Koster 200 kr DKK for komplett styrestang. Er det for godt til å være sant? Jeg ser at samme del koster 1430 NOK hos Mekonomen.. For kun det ytre endeleddet betalte jeg 650 NOK hos Møller, så da tør jeg ikke å tenke på hvor mye styrestaget koster der!

Endret av bjer84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller får ikke lenger tak i styrestag, Krogslund i Danmark sender ikke til Norge, men jeg har fått tak i et brukt styrestag fra en bilopphugger til 319 kr inkludert frakt. Problemet mitt nå er at det finnes to forskjellige servoer på Golf 2 (TRW og ZF), som har forskjellige styrestag. Bilopphuggeren vet ikke hvilket styrestag de har, men jeg gambler på at det er til TRW, så da kjøper jeg i tillegg en ny tannstangmansjett med klemmer for TRW servo fra Mekonomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår