Gå til innhold

Problem ved skifte av øvre bærearm foran.

Ranger emnet


bobwilly

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal bytte begge øvre bærearmer foran på min 98-mod Passat 1.9 TDI.

Problemet er hvordan jeg skal få ut de øverste boltene (se bilde) som holder bærearmene på plass. Det er ganske trangt der oppe.

Er ikke mekaniker, så vær ikke redd for å gi meg det med teskje. Håper noen kan hjelpe.

 

 

[ATTACH]27741[/ATTACH]

post-68775-13804853872019.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går å skifte den bakre bærearmen slik den sitter der, litt kronglete. Siden du også skal skifte den fremre så må du ha ut hele tårnet da du ikke får ut skruen. Pass på vinkelen på armene slik at denne blir så lik som muig. Du må løsne på endeleddet, få ut skruen som går igjennom og den som sitter på toppen. Dempertårnet sitter bare med en gjennomgående bolt nede så den er lett og få ut. Jeg ville da ha venta med å ta den fremre bolten som holder bærearmene til jeg hadde fått det ut. Spray på mye rustløser inni der skruen går, er du heldig så får du ut skruen ganske lett. I verste fall så må du varme det ildrødt. Er ikke den letteste jobben du kan gjøre hvis du ikke har skrudd altfor mye bil. Dempertårnet sitter med 3 skruer øverst.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De boltene øverst pleier ikke å være det største problemet.
Det er verre med den lange pinbolten som som låser armene ytterst!

Rekkefølge:
- Få ut den lange bolten og løsne armene ytterst
- Ta ut bolten som holder fjærbeinet i nedre arm
- ta ut de tre boltene som holder fjærbeinet øverst - fra motottummet
- ut med fjærbeinet
- ta ut boltene som holder armene øverst (innerst)

- Monter nye armer øverst. Pass på at helningen blir riktig (ca. som de gamle før de ble tatt av)
Her er mål for Audi A4/B5, blir vel noenlunde som din Passat:
[ATTACH]27743[/ATTACH]

- Monter fjærbeinet på plass igjen.
 

 

Guide: http://www.myturbodiesel.com/1000q/b5/control-arm-DIY.htm
og: http://www.audiworld.com/tech/wheel43.shtml

Min egen kamp med den lange bolten(på A4/B6): http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-a4-allroad-b6-b7-b8-2000/278088-skifte-ovre-baerearmer-pa-a4-stuck-lost.html

 

Video:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

post-49881-13804853872109_thumb.gif


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår