Gå til innhold

Hvor lang tid før driftstemp på 1,8-16?

Ranger emnet


Mercefreaken

Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå som luftmassemåleraffæren er ute av verden er det vel tid for å gå videre med å få denne ´00 Vectraen til å fungere optimalt. En ting av gangen ;)

 

For mange år siden hadde jeg en MB E220 CDI, selv den ble raskere varm enn Vectraen. Bestemte meg for å kjøre en tur og se hvor lang tid det tok før temperaturmåleren begynte å røre på seg. Var vel rundt 6-7 minus (torsdag denne uken). Motoren gikk først et par minutter på tomgang, hvorpå jeg kjørt ca 7 km før måleren hadde flyttet seg litt på det blå feltet.

Kjørte samme rute med min MB S420 i går, samme forhold, den lå rett under normal driftstemperatur på samme sted.

 

Nå kan man skylde på at den ene motoren er mer effektiv enn den andre og dermed gir mindre overskuddsvarme, men sett ut fra bensinforbruket på disse bilene er det neppe tilfelle.

 

Hva er andre folks erfaring med 1,8-literen - bruker den generelt veldig lang tid på å oppnå driftstemperatur?

En kald motor er jo heller ikke særlig drivstofføkonomisk, så når dagen kommer da det blir mye småkjøring til og fra jobb på fruen ser jeg for meg at hun risikerer et ganske voksent forbruk.

 

Man har jo den sedvanlige snarveien med papplate i grillen og skru ned på varmeapparatet, men tenker som så at om det er nødvendig har man en bil som faktisk ikke egner seg veldig bra for norske forhold. 6 minus er tross alt barnemat i forhold til hva det kan bli her.

 

Det skal nevnes at når motoren først blir varm, holder den seg temmelig stabilt, og kupéen blir også veldig varm og god.

 

Er visstnok treg med å få opp varmen på sommeren også. Termostat er byttet. Andre innspill ønskes velkommen :-)

 

-Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår