Gå til innhold

Mercefreaken

Bruker
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Mercefreaken

  • Bursdag 06/23/1978

Contact Methods

  • Bosted
    Akershus

Mercefreaken's Achievements

  1. Hei En venninne av meg har en 2005 CR-V. Hun kjøpte bilen ny, altså ikke importbil, og den har automatisk tenning av kjørelys på dagtid i likhet med mange andre biler som er solgt nye i Norge. Til nå har instrumenter o.l. i instrumentpanelet lyst relativt kraftig når hun har skrudd på tenninga uten å vri noe på lysbryteren. Nå er det plutselig mørkt, og hun kan bare svakt ane girvelgerindikatoren. Det rare er at hvis hun skrur lysbryteren over i "på", slik hun pleier å gjøre når det er mørkt, tenner lyset i instrumentpanelet som før, og lar seg dimme osv. Er det noen som har noen formening om hva dette kan skyldes og evt. løsning? Pærene er jo da åpenbart i orden. Mvh Michael
  2. Hei Nå som luftmassemåleraffæren er ute av verden er det vel tid for å gå videre med å få denne ´00 Vectraen til å fungere optimalt. En ting av gangen ;) For mange år siden hadde jeg en MB E220 CDI, selv den ble raskere varm enn Vectraen. Bestemte meg for å kjøre en tur og se hvor lang tid det tok før temperaturmåleren begynte å røre på seg. Var vel rundt 6-7 minus (torsdag denne uken). Motoren gikk først et par minutter på tomgang, hvorpå jeg kjørt ca 7 km før måleren hadde flyttet seg litt på det blå feltet. Kjørte samme rute med min MB S420 i går, samme forhold, den lå rett under normal driftstemperatur på samme sted. Nå kan man skylde på at den ene motoren er mer effektiv enn den andre og dermed gir mindre overskuddsvarme, men sett ut fra bensinforbruket på disse bilene er det neppe tilfelle. Hva er andre folks erfaring med 1,8-literen - bruker den generelt veldig lang tid på å oppnå driftstemperatur? En kald motor er jo heller ikke særlig drivstofføkonomisk, så når dagen kommer da det blir mye småkjøring til og fra jobb på fruen ser jeg for meg at hun risikerer et ganske voksent forbruk. Man har jo den sedvanlige snarveien med papplate i grillen og skru ned på varmeapparatet, men tenker som så at om det er nødvendig har man en bil som faktisk ikke egner seg veldig bra for norske forhold. 6 minus er tross alt barnemat i forhold til hva det kan bli her. Det skal nevnes at når motoren først blir varm, holder den seg temmelig stabilt, og kupéen blir også veldig varm og god. Er visstnok treg med å få opp varmen på sommeren også. Termostat er byttet. Andre innspill ønskes velkommen :-) -Michael
  3. Litt klokere nå. Ja - sensoren er integrert i luftmassemåleren, selv om Meca, Mekonomen og endel andre påstår at denne er løs ;) Problemet var jordingen, og ikke selve sensoren/LMM. Fikk tilsendt en fix fra en kar på et Vauxhall-forum, og la opp ny jording til hhv. luftmassemåler og kjølevæsketempsensor, og voila! Ingen lampe, bilen går som den skal og alt er bare fryd og gammen. Fikk samtidig justert wiren til gasspedalen litt så nå er dødgangen der borte også. Var ei jente som var ganske fornøyd :)
  4. Da har jeg kjørt diagnose og får opp feil på både denne sensoren og MAF, P0100 og p0110 var det vel. Faren til kjæresten min har kjøpt sensoren, men jeg kan ikke finne den noe sted. Opel EPC viser heller ikke noen slik sensor på denne motoren. Kan det være at tempsensoren er integrert i luftmassemåleren på noe vis? LMM har de allerede byttet, men jeg er redd den - som sensoren - er bestilt på generelt grunnlag og ikke utfra chassisnr, og som sådan kanskje er til en annen motor.
  5. Hei Gjelder kjærestens 2000-modell Vectra B 1.8 (X18XE1-motor). Starter greit når det er kaldt, ikke sååå greit når det er mildere. Jager stort sett alltid på tomgang, og kveler seg av og til når hun klutcher. Faren hennes hadde den hos en mekaniker som leste av feilkoder og mente det var innsugslufttemperatursensoren som er defekt. Iom. at bilen ikke er her er det vanskelig for meg å finne ut av dette, men jeg studerte tegning fra Opel EPC av hele luftinnsuget og kan ikke se noen slik sensor noe sted. På en av de andre motorene så jeg den derimot. Er det noen som vet om denne motoren ikke har en slik løs sensor? Kan den sitte i forbindelse med andre ting, f.eks. luftmassemåleren?` Har søkt hos bl.a. Meca og finner der en slik sensor det påstås skal passe til denne bilen, men når jeg søker eksempelvis på min egen bil (på chassisnr) får jeg opp fordelerlokk som skal passe, enda det ikke finnes slike på den. Blir derfor en smule skeptisk til slike databaser der man liksom skal finne riktige deler ut fra chassisnr. (Meca er ikke alene om dette, bl.a. Mekonomen er like håpløs). Mvh Michael
  6. Enig i at kombinasjonen Xenon og tåkelys er noe dritt (eller halogen og tåkelys for den saks skyld), men hvis originale Xenon-lykter det er lagt ned milliarder av kroner og utallige tusen timer forskning i for å få bra lys med minst mulig blending skulle blende mer enn en gammel 124 med jalla Xenon-kit, blir jeg litt skremt. Alternativt har denne 124en så elendige lykteglass at minimalt med lys slipper igjennom. Hva gjelder de som ikke tar hintet når annenhver bil blinker fordi de uoriginale Xenon-lyktene blender alt som kan krype og gå - håper de blir tørre bak øra en gang de også, kanskje når de trer ut av tenårene og får litt mer erfaring bak rattet (og nei, erfaring telles ikke ut fra antall gjennomførte runder i den lokale rundkjøringa).
  7. Enig i at kombinasjonen Xenon og tåkelys er noe dritt (eller halogen og tåkelys for den saks skyld), men hvis originale Xenon-lykter det er lagt ned milliarder av kroner og utallige tusen timer forskning i for å få bra lys med minst mulig blending skulle blende mer enn en gammel 124 med jalla Xenon-kit, blir jeg litt skremt. Alternativt har denne 124en så elendige lykteglass at minimalt med lys slipper igjennom. Hva gjelder de som ikke tar hintet når annenhver bil blinker fordi de uoriginale Xenon-lyktene blender alt som kan krype og gå - håper de blir tørre bak øra en gang de også, kanskje når de trer ut av tenårene og får litt mer erfaring bak rattet (og nei, erfaring telles ikke ut fra antall gjennomførte runder i den lokale rundkjøringa).
  8. Kan være tomgangsregulator ja. Forsøk å rense den, hadde lignende problem på en 260 E (også M103-motor), den ble bra av en rens.
  9. Start med å sjekke (grundig - eller bytte) fordelerlokk og rotorer. Forbruksvare på første årsmodeller med M119 før de fikk direktetenning.
  10. Er det mulig å justere gassen på Vectra B? (fremdeles ´00 eller ´01 1.8-16 :) ) Pedalen har i mine øyne litt for lang vandring før den "tar". Mvh. Michael
  11. Har søkt en del på nett og lest her også, og det er åpenbart ikke noe ukjent fenomen med tomgangsproblemer på 1,8-literen. I mitt tilfelle dreier det seg om kjærestens facelift 1,8 16V. Bilen har kun gått drøye 90.000 km, men har vært plaget med feil som avløser feil (hun fikk bilen av faren sin da han kjøpte ny, så km er det ikke tvil om forsåvidt). Tror litt av problemet skyldes at faren hennes og en kamerat av ham åpenbart har byttet deler på mistanke, fremfor å få et verksted til å ta en diagnose og si hva som faktisk er feil. Har bare kjørt et par turer med bilen selv, men har begynt og få meg en liten oversikt nå. Motorlampe lyser konstant. Når bilen er kald jager tomgangen opp og ned, og den må holdes i gang med gassen for ikke å kvele seg. I går lot jeg den gå på ca 2000 rpm. Hørte at den "skjøt" litt i eksosen og turtallet småjaget selv med jevnt trykk på gassen. Etter noen minutter merket jeg at den plutselig stabiliserte seg, og når jeg slapp gasspedalen gikk den greit av seg selv. Tre ganger kvalte motoren seg ved nedgiring på harrytur til Sverige, hver gang i forbindelse med nedgiring fra 5. til 4. Var øvelseskjøring ifm. at hun skal ta lappen og det var hun som kjørte, kan virke som at turtallet dropper så mye ved clutching at den kveles. Summa summarum mistenker jeg tomgangsregulator her. Eks-svogeren min hadde en 96 2.0 med defekt tomgangsregulator, men der lyste ikke motorlampa såvidt jeg husker. Er det normalt at lampa lyser når denne er gåen, eller kan det tyde på andre feil også? Fulgte en link fra forumet her (http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_codes/fault_codes.htm) og har lyst til å få lest av feil, men ser ikke ut til at oversikten gjelder facelift - er det kurant å gå ut fra 1.8-16 ->1999? Hvor eksakt sitter diagnosekontakten på denne bilen? Noen som har prøvd blinkkoder ved å kortslutte med binders? Mvh Michael
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår