Jump to content

Kuga tar lang tid å starte


Bryn

Recommended Posts

Min 2014 FORD KUGA II (DM2) 2.0 TDCi 4x4 (140Hk) går som ei kule, men når den har stått et par dager må jeg file lenge (10s) før den starter. Virker som om den bruker krefter på å dra fram diesel. Når den først starter går den et halvt minutt (på tomgang) før den stopper igjen. Men etter det starter den momentant og går og starter uten problemer resten av dagen. Skal inn på service snart, men tenkte å høre om noen har en god ide om problemet før Ford skal gjøre sitt ytterste for å ruinere meg

Link to comment
Share on other sites

Takker for respons. Jeg har hatt inne bilen hvert år siden ny til «full» service hos Ford-verksted. Om det å bytte dieselfilter inngår her vet jeg ikke (jeg bytter både grov- og finfilter på min V8 CR-motor i båten hvert år). Det virker som om diesel «renner tilbake» i systemet og må ha hjelp til å fylles opp igjen. Tanken har derfor vært inne på noe med «tilbakeslagsventil» eller lign. Når det først er fyllt opp igjen virker alt greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Fikk du noen gang svar?
Har en 2010 modell Ford Kuga med 140 hesteren og den er akkurat blitt fryktelig tungstartet. Akkurat som om den lufter systemet hver gang den skal starte. 
Hadde den inne og fikk målt og sjekket glødepluggene i oktober uten at de fant noe feil - dieselfilteret ble også skiftet da.
Da var den kun tungstartet under -20 grader, men nå er den fryktelig tungstartet i + 4 grader… Dvs. At den må kinnes lenge, gjerne 4-5 startforsøk før den endelig kommer.

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Valen skrev:

Fikk du noen gang svar?
Har en 2010 modell Ford Kuga med 140 hesteren og den er akkurat blitt fryktelig tungstartet. Akkurat som om den lufter systemet hver gang den skal starte. 
Hadde den inne og fikk målt og sjekket glødepluggene i oktober uten at de fant noe feil - dieselfilteret ble også skiftet da.
Da var den kun tungstartet under -20 grader, men nå er den fryktelig tungstartet i + 4 grader… Dvs. At den må kinnes lenge, gjerne 4-5 startforsøk før den endelig kommer.

Kan høres ut som starteren er problemet. Det skal mye kraft til å dra i gang en iskald dieselmotor. Er starteren like gammel som bilen så har den mistet mye kraft nå. Kablene til og fra starter bør også sjekkes. 

Et annet problem som de fint kan sjekke på et verksted med et diagnoseapparat er om den bruker for lang tid på å bygge opp dieseltrykket. Det må vært et visst trykk på systemet før den starter. Minimum 200 bar. Er det dårlig trykk her, så bør det tas en returlekkasjetest på dysene. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy