Gå til innhold

DSG: Til tider seine girskift!?

Ranger emnet


Grev1

Anbefalte innlegg

Hoi,

 

Noen ganger, ikke konsekvent girer DSG kassa seinere en normalt. Hvis jeg bytter til tiptronicen og girer opp, for så å sette tilbake til auto så blir den i "riktig" gir.

 

Noen som vet?

 

Seig olje grunnet kulde? Altså "sibirkulda" vi har nå iflg Dagbladet......

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du burde gjøre er å ta en diagnose på girkassen.

 

Ja er nok det beste det.

 

Angående stenging og flytting tilbake, så kan jeg ikke helt skjønne hvorfor du gjorde det. Spørsmålet jeg stiller er strengt talt ikke merkespesifikt da flere bilmerker har DSG kasse..

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, flere bilmerker har DSG, men kun VAG har like kasser. Siden du alt hadde opprettet en tråd under Octavia burde du holde deg til den. Om en annen stakkar får samme problem som deg med sin Octavia vil han nok sette pris på tråden din, i alle fall om du poster svaret på problemet her. I tillegg kommer den opp under søk i riktig bilmerke :)

Det som kan være lurt er å bruke søkefunksjonen. Sier ikke at løsningen din finnes der, men tenker generelt sett. VW og Audi har samme girkassene, et søk i VW- eller Audi-forumet hadde muligens gitt deg relevante treff?

Om du lurer så er du ikke alene om å poste i teknisk-forumet når den burde ha vært postet et annet sted. Bare ta en kikk på alle trådene som er flyttet ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen.

Funnet noe galt med kassen? Jeg har følt det samme på min og fått verkstedet til å ta en liten kjøretest, og de fant jo selvfølgelig ikke noe galt. Men de sier at gearkassen gearer med variabel hastighet avhengig av gasspådraget, sakte gearing for å få myk kjøring ved lite pådrag. Kan det være det?

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Funnet noe galt med kassen? Jeg har følt det samme på min og fått verkstedet til å ta en liten kjøretest, og de fant jo selvfølgelig ikke noe galt. Men de sier at gearkassen gearer med variabel hastighet avhengig av gasspådraget, sakte gearing for å få myk kjøring ved lite pådrag. Kan det være det?

Vi har en superb her i huset som har godt kun 2500km og det er en 2.0tdi med DSG og jeg synes den girer jevnt uansett om jeg setter den i Sport eller drive så girer den alltid like smuud og fint :) og uansett hvor mye gass jeg gir.

men så har jeg prøvd en annen superb som hadde gått mye lengre og den girte nokså hardt og ryket til ved gir skifting, var samme motor osv. så det er litt rart... kanskje de blir utslitte etterhvert?

Skoda octavia 08' 4x4 1,9tdi L&K <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Hoi,

 

Noen ganger, ikke konsekvent girer DSG kassa seinere en normalt. Hvis jeg bytter til tiptronicen og girer opp, for så å sette tilbake til auto så blir den i "riktig" gir.

 

Noen som vet?

 

Hva med å resette gasspedalen?

 

Recalibrating throttle pedal

With the ignition "off" press the throttle to the floor

-turn on the ignition and hold the throttle down for about 20 seconds

-turn the ignition back off and then lift off the throttle.

OR:

-switch the ignition to on, but don't fire the car up. Now prod the accellerator pedal all the way down and hold for 5 secs, then release for 5 secs. Fire the car up, and the throttle is apparently reset it's parameters.

Kjør grønt, la bilen levere mest mulig CO2 til plantene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dsg er en fin girkasse, men har lagt merke til at det er jævla dyre og fikse på. har byttet svinghjul det kostet 23000 kr. Men nå har jeg fått et nytt problem, den girer ikke opp ved noen anledninger, må dra den opp mot 4000 omdreininger og kjøre der en stund før den finner ut av at den skal gire, gjelder merst på 4 og 5 gir. den girer helt fint ned og manuelt går også fint. noen som vet hva det kan være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt den på møller og de fant ikke noe feil på i systemet, de sier de må gjøre det manuelt. Skru ut girkassen for og se om det er noe feil der. Har ikke så lyst til og betale for det før jeg vet ca hva feilen er. Lite hjelp er det og få hos møller, koster gjør det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Liten update her:

 

Har bestilt time nå, for å få diagnose.

Symptomene er:

*Noen ganger noe tregt girskifte

*Noen ganger treg respons ved kick down

*Dunking/hard igangkjøring ved full stans.

 

De 2 øverste virker som noe Mechatronic greier, men den siste virker som noe mekanisk. Kommer med oppdatering når jeg har hatt bilen hos folkevogn.

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå ved et par anledninger opplevd de samme symptomene du omtaler i dine første 2 punkt. Den ble f.eks liggende i 4 gir da jeg kjørte inn på motorveien istedenfor 6.gir som normalt. I tillegg "nektet" den å gire ned fra 3.gir da jeg skulle ut av en rundkjøring. Samtidig nektet cruisecontrollen å la seg aktivere. Dagen derpå ser alt imidlertid ut til å fungere, men jeg sitter jo med følelesen av at denne fuskingen kommer tilbake. Jeg er derfor svært spent på hva de finner ut på din bil og håper du poster oppdateringen så snart svarene foreligger. Jeg har booket time hos Møller mandag 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår