Gå til innhold

A_Vandelay

Bruker
  • Innholdsteller

    22
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om A_Vandelay

  • Bursdag 08/05/1980

Contact Methods

  • Bosted
    Bergen

A_Vandelay's Achievements

  1. Nærmer meg 140.000. Automat/DSG er et must for meg, og jeg er godt fornøyd med kassen - med mindre det er den som er feilkilden, hvilket du muligens antyder? (om jeg ikke allerede har avslørt det så har jeg ikke et fnugg av teknisk peiling på bil).
  2. Jeg har opplevd med ujevne mellomrom at Octaviaen (2006-modell med DSG) mister motorkraften. Dvs. jeg kan trykke pedalen i gulvet imens vi kjører opp en bakke uten at det skjer noe (girer ikke ned og klarer ikke å generere turtall). Dette har vel skjedd ca 30 ganger de siste 3 mnd, så det er på langt nær hver gang det skjer, men noe er opplagt ikke som det skal. I dag opplevde jeg noe litt utypisk da jeg ga gass. Bilen giret ned (iflg kjørecomputeren) og fikk turtall, men det var akkurat som om den plutselig var i fri/nøytral - det ble bare rusing av motoren. En kuriositet er at cruisecontrollen ikke fungerer når dette skjer, men "vanligvis" fungerer begge deler. Jeg fikk for en tid tilbake en feilmelding som sa "emissions workshop", men den forsvant neste gang jeg startet motoren og er ikke blitt observert siden. Jeg har altså ingen aktive feilmeldinger nå. Jeg var nylig på verksted og fikk skiftet calipper og bremseslange foran, begge drivakselmansjetter venstre side foran og glødeplugg. Etter dette har jeg bare opplevd den sistnevnte feilen i innledningen (men det er bare to uker siden). De las også av fra feilminnet med følgende resultat: Feilkode: P0234, Feilkilde: Turbolader, motorlading - grense overskredet, Sannsynlig årsak: Slangevorbindelse®, ledningsnett, ladetrykkreguleringsventil, ladetrykkventil. Feilkode: P0234, Feilkilde: Kompressor (supercharger), motorlading - grense overskredet, Sannsynlig årsak: Ledningsnett, omløpsventil/motor for kompressor (supercharger), supercharger. Mekanikeren antydet at feilen kunne skyldes "hva som helst", og ga meg ikke noe tro på at han ville kunne identifisere feilkilden med det første (uavhengig verksted). Er det noen her med stalltips til hva dette kan skyldes, og evt hvor alvorlig problemet er? Har planer om å selge bilen, og det blir neppe enkelt med en motor som fjusker innimellom. Må få ordnet det, men håper å unngå at verkstedet bruker timesvis på å finne ut av det...
  3. Samme var tilfellet for et halvt år siden med min Octavia 06 - der var det bare å bytte pæren...
  4. Jeg avbestilte timen. Jeg forsøkte det som ble beskrevet tidligere i denne tråden: -switch the ignition to on, but don't fire the car up. Now prod the accellerator pedal all the way down and hold for 5 secs, then release for 5 secs. Fire the car up, and the throttle is apparently reset it's parameters. Nå hadde jeg ikke opplevd problemene med giringen så ofte, men jeg har ikke opplevd dem igjen nå i løpet av de 9 dagene etter jeg gjorde dette (men det kan jo være tilfeldig).
  5. Jeg har nå ved et par anledninger opplevd de samme symptomene du omtaler i dine første 2 punkt. Den ble f.eks liggende i 4 gir da jeg kjørte inn på motorveien istedenfor 6.gir som normalt. I tillegg "nektet" den å gire ned fra 3.gir da jeg skulle ut av en rundkjøring. Samtidig nektet cruisecontrollen å la seg aktivere. Dagen derpå ser alt imidlertid ut til å fungere, men jeg sitter jo med følelesen av at denne fuskingen kommer tilbake. Jeg er derfor svært spent på hva de finner ut på din bil og håper du poster oppdateringen så snart svarene foreligger. Jeg har booket time hos Møller mandag 25.
  6. Noen som har litt innsideinfo om når man kan forvente at neste Octaviamodell (MK3) lanseres? Jeg har lest diverse rykter som svirrer på nettet, og de sier alt fra at den skulle kommet i 2012 (hvilket den jo ikke gjør) til 2014. De fleste antyder 2013. Det virker også som ryktebørsen er enig i at bredden øker med 6 cm, imens det er mer sprikende lesestoff ang. lengden. Noen hevder den blir om lag som i dagens modell, imens jeg har lest et par steder at den øker til nærmere 480cm. Sistnevnte høres litt rart ut ettersom den da plutselig er i samme klasse som Superb. http://www.whatcar.com/car-news/new-skoda-octavia-to-grow-bigger/261756 http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=no&prev=/search%3Fq%3Dnew%2Boctavia%2B2012%26start%3D10%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DvSY%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26prmd%3Dimvns&rurl=translate.google.no&sl=en&u=http://dcarlines.com/skoda/skoda-octavia-2012/&usg=ALkJrhguMDOX_NJLJXqzGO7XA9Ais0iJwg
  7. Da har jeg fått skiftet dørlåsen og alt er i orden. Din diagnose var altså helt korrekt Atley, takk skal du ha! Dørlåsen kostet 2 lapper og det krevdes 2 arbeidstimer så totalen kom på 3800. Svir jo litt, men så slipper man jo å komme til en utladet bil om morgenen etter at kona har vært ute kvelden før... (2 ganger på en uke måtte Viking ta turen for å åpne bilen etter at lyset hadde stått på om natten...)
  8. Jeg ser ingen god grunn overhodet til å betale ekstra for hestekrefter jeg på ingen måte har bruk for. Som flere allerede har påpekt her så er 1.4 motoren mer enn sterk nok til normal bruk.
  9. Det er positivt at de fører avgiftsbelastningen over på diesel fremfor bensin i forhold til bilkjøpet, men uforståelig at ikke dette også gjelder drivsoffavgiften. Det fremstår som svært halvhjertet. Jeg mistenker at begrunnelsen er at de ønsker å gjøre overgangen gradvis...
  10. Jeg er strålende fornøyd med DSG-kassen i min bil (1.9 TDI), og som deg så tror jeg at DSG i kombinasjon med bensinmotoren er et enda bedre alternativ i Octavia. Hvis det blir noe av alle skriveriene om økende avgiftsbelegning av diesel, så går vel ola nordmann gradvis over til Bensin igjen - og godt er det! Selv med dagens avgiftssystem så skal det mye til for at jeg ikke velger bensin ved neste korsvei.
  11. Takk for tilbakemelding og tips. Nå viste det seg at det var så lang leveringstid på denne bilen at jeg til slutt bare valgte å avbestille. Jeg la inn bestillingen i starten av juli, og fikk anslått en leveringstid på 2-3mnd. Når estimatet fra fabrikken kom ifht produksjonsuke var det på 47 - hvilket ville medført levering rundt juletider. Importøren la inn prioritet på bilen og en uke senere sto det visstnok nytt estimat på uke 34 i systemet. Dette var i uke 34.... (noe spesielt at de bare kan estimere produksjon samme uken). Uken gikk og bilen ble ikke bygd og neste uke var produksjonsukeestimatet på uke 03... altså snakker vi 7-8 mnd leveringstid. I det hele tatt virket det som merkverdig dårlig informasjonsutveksling mellom importør og fabrikk (iflg selger er det sparsommelig med info de får fra fabrikken). Så nå kikker jeg litt rundt på andre alternativer, men utelukker heller ikke at jeg venter til nye Octavia kommer om 1-2 års tid. Siden jeg i dag har en Octavia 2006 er dermed dine tips ifht skiboks like aktuelle.
  12. Det har jeg nok ikke, men nå vet jeg i det minste mer presist hva feilen er. Tusen takk for diagnosen!
  13. Takker for presist svar (og i tillegg var det nettopp det jeg ville høre :smilbmw:)
  14. Jeg har nylig bestilt en Octavia med 1.4 TSI, og har nå kommet over diverse forum hvor det spekuleres i at Volkswagens 1.4 tsi twincharger nå skal fases ut (kompleksitet og kostnad er visst nok grunnen, selv om det spekuleres i om det er påliteligheten som er den reelle årsaken). http://www.caradvice.com.au/99056/volkswagen-1-4tsi-twincharger-to-be-phased-out-report/ Jeg trodde at dette var motoren som nå finnes i Octavia (og som jeg har bestilt), men så ramlet jeg over følgende link http://www.ukipme.com/engineoftheyear/winners_11/1_14.html som jeg tolker dit at det er forskjell på 1.4TSI med og uten twincharger... Er det noen som kan si noe vettig om dette, evt forklare forskjellen på de to og si hvilken som sitter i Octavia? Det er jo litt bekymringsverdig hvis det er den motoren jeg har bestilt som skal fases ut.
  15. Det kan virke som at det er hold i din teori, Atley, at bilen ikke registrerer at førerdøren er åpen. Selve låsemekanismen fungerer likevel. Hvis så er tilfelle, så er dette kanskje en software feil som kan rettes lett..(?) eller er den fysisk?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår