Gå til innhold

Oljeskift 2.3E AAR, oljesuger eller tømmeplugg?

Ranger emnet


gutt78

Anbefalte innlegg

Oljeforbruket er noe høyt men langt fra ille. Mest sannsynlig skyldes oljeforbruket utette ventiltetninger, billig å fikse :)

Vil ikke si det er så billig å fikse om du ikke gjør det selv da. Må av med registerreima, ut med kammen. Må ha verktøy for å demontere ventiler, må verktøy for å sette på trykkluft i plugghullet slik at ventiler holder seg oppe. Det er ingen lett operasjon for noen som aldri har gjort det før. Du må også være veldig forsiktig når du driver med ventillåsene så ikke disse blir borte. Om du ikke gjør det selv så bør du tenke på verdien på bilen før du gjør en slik operasjon, kan komme på mange tusen om du skal ha det gjort på verksted.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sant nok, koster en del om du setter bilen på verksted for å gjøre det. I "min verden" er dette billig, koster den nette sum av kr 250,- for 10 nye vitontetninger.

Registerreima må ikke av, må kun slakke strammehjulet. Toppdeksel og kam må ut før løfterene løftes ut av toppen, når man er kommet hit har man brukt ca en time i arbeidstid. Ventilene skal stå der de står, er kun ventillåsene som må av før retainer og fjærer kan tas ut. Adapter for å trykksette sylinderene koster en drøy hundrelapp på Biltema, verktøy for å komprimere fjærene har jeg laget selv.

Enig med deg i at dette er ikke noe man setter i gang med om man ikke har gjort det før, da så sant man ikke får med seg en som vet og kan.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Oljeforbruket er noe høyt men langt fra ille. Mest sannsynlig skyldes oljeforbruket utette ventiltetninger, billig å fikse :)

 

Kom til å tenke på noe, tidligere eier har kjørt på 10-40 Mobil1 olje i mange år. Jeg skiftet til total 5-40. Den er jo noe tynnere? Kan det vær grunnen til mer oljeforbruk? Den brukte ikke så mye olje med 10-40 mobil1 saken i følge tidligere eier...

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før så brukte jeg Fina First 5W-40 på min 2.3E (med nye ventiltetninger) og oljeforbruket var 3-4 dl på 10000 km. Altså er ikke oljen for tynn, ikke på noen måte!

 

Du sier at han ikke bør bruke tynnere olje enn 10W-40, men husk at 5W-40 oljen han bruker har samme viskositet som 10W-40 når varm, og at disse to oljeviskositetene kun er forskjellige ved lav temperatur ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg igjen sjekket oljeforbruket. Den bruker ca 0.5liter på 1000KM.

 

Vannforbruket siden midten av januar til nå er ca 1 liter. Da har jeg fyllt etter når den er under min ved kald motor, første gangen jeg fyllte etter var det autocheck som sa ifra. Da var den et godt stykke under min.

 

Om jeg beholder bilen videre neste år er det kanskje en ide å få tak i en overhalt topp å sette på. Da blir jo motoren som ny.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeforbruket er noe i overkant, husk også at oljeforbruket varierer mye fra oljetype til oljetype, da selv om oljene har samme viskositet. Om forbruket ditt var lavere med Mobil1 så bytt tilbake.

 

Vannforbruket kan skyldes en lekkasje som er så liten at umulig å oppdage (fordamper etter hvert). Se etter hvitt støvlignende pulver ved slangekoplinger og flenser, tyder på lekkasje. Sjekk også vannflensen bak på toppen. Denne har en tendens til å lekke etter 20 år i tjeneste, er av plast og er kun festet med en skrue. I verste fall kan lekkasjen være ved vannpumpa, skiftet denne i senere tid?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får se etter lekkasjer på vannet som du sier, elsa sier man kan sette på trykk; 1 bar. Men hvor kan jeg kjøpe deksel til tanken som passer med trykkluft? Elsa viser en håndpumpesak..men den koster nok en formue :D

 

Bilen er kjørt lite siste 8årene, under 50 000KM(har sjekket alle eu-kontrollene). Vannpumpa er skiftet i løpet av disse årene, men usikker når. Regreima ser ganske bra ut fysisk. Hvor kjøper man spesialverktøy til VAG?

 

Tar nytt oljeskift til høsten; men holder meg til 5-40 siden det er bra med tanke på slitasje vel.Toppdekslet svetter, samt litt rundt 2 plugger. med elsa som hjelp ser det ikke så vanskelig ut å skifte pakningen om det er noe hensikt. Man skal faktisk ha på pakningsement på flere punkter, forkant og bakkant ved cam.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasjetestingspumpe med div lokk får du gjerne låne på et lokalt verksted. Evt få tak i et lokk og monter inn en dekkventil på dette, pump på litt trykk og la stå.

Spesialverktøy til VAG får du på Møller samt div maskinvareforretninger, og ebay ;) Tenker du på det til å låse svinghjulsdemperen?

Skal du skifte toppdekselpakningen så må du av med øvre del av innsuget. Om du bruker toppdekselpakning av gummi så trenger du ingen pakningssement. Ikke kjøp korkpakning!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man får det låseverktøyet mange steder. Kommer hvertfall til å kjøpe det om jeg skal prøve meg på reima. Noen anbefaler vannpumpe med metallproppel. Møller sin har plast, samt de fleste andre...

 

Ang bolten på 450nm får man vel bruke ca med kraft X arm greiene.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjøp vannpumpe med impeller av stål. Jeg kjøper slikt av Velox Motor og får alltid i stål. De har samme "varer" som Hellanor ;)

Senterbolten på veiva skal ha 450 Nm + Loctite 243 (gjengesikring). Husk NY bolt" Kraft x arm er moment, 1 kg er 9.81 N. Om du er 90 kg og har en latmannsarm på 0.5 meter så er du temmelig nær 450 Nm om du står ytterst på latmannsarmen (og armen er horisontal).

Stemmer, 25 er vannflensen bak på toppen :

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/274453-guide-skifte-registerreim-pa-10v-aar.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Oljeforbruket er noe i overkant, husk også at oljeforbruket varierer mye fra oljetype til oljetype, da selv om oljene har samme viskositet. Om forbruket ditt var lavere med Mobil1 så bytt tilbake.

 

Vannforbruket kan skyldes en lekkasje som er så liten at umulig å oppdage (fordamper etter hvert). Se etter hvitt støvlignende pulver ved slangekoplinger og flenser, tyder på lekkasje. Sjekk også vannflensen bak på toppen. Denne har en tendens til å lekke etter 20 år i tjeneste, er av plast og er kun festet med en skrue. I verste fall kan lekkasjen være ved vannpumpa, skiftet denne i senere tid?

 

Jeg fyllte på en liten skvett kjølevæske for 3 uker siden, nå i dag etter å ha kjørt ca 14mil så varslet plutselig autocheck om kjølevæsken. Da hadde en sunket ca 3cm under MIN merket....ganske mye det. Hvorfor kan det ha forsvunnet så mye på så kort tid/km? Ser ikke noe lekkasjer synlig. Kan motor kaste ut så mye væske via eksos på kort tid?

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasjetest kjølesystemet og du finner nok ut om og hvor lekkasjen er. Har du sjekket det jeg skrev for leeeenge siden, om du ser hvit pulveraktig "støv" på vannflenser eller slangekoplinger, samt plastflensen bak på motoren???

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår