Gå til innhold

1,9 Diesel med ugjevn gange når den er kald

Ranger emnet


vw-Håvar

Anbefalte innlegg

Noen Peugeot experter her som kan hjelpe meg? :-)

 

Har en Partner 2000mod med 1,9D motor som går veldig ugjevnt når den blir startet opp i kulda.

Går ugjevnt i noen sekunder (avhengig av hvor kaldt det er ute) før den går klokkerent. Er det -5 ute tar det rundt 5-10 sekunder før den går helt rent. Når motoren er varm er det ikke antydning til ugjevn gange.

 

Så hva har jeg gjort... Jeg har bytta alle glødepluggene (nye), bytta gløderele (nytt), bytta dieselfilter (nytt), og nytt luftfilter... Men fortsatt ingen bedring.

Jeg har også sjekket at glødeplugger får spenning under gløding, og gått over jordingspunkter.

 

Så... er det noen som har noen tips til meg?

Har hørt at noen biler som har gått langt kan få problemer med at ventilene blir "banket" inn mot ventilsente, noe som resluterer i liten eller ingen ventil klaring (og da dårligere komp). noen som kan bekrefte dette? Min bil har gått ca 190000km

 

Takker for alle tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil (98mod 1,9D, gått 380 000) oppfører seg på akkurat same måte. Startar alltid på første klikk, men hostar og harkar som ein traktor frå 60-talet dei første 5 sekunda. Deretter oppfører han seg som ein 2011mod Rolls-Royce (med veldig liten motor :P ). Har aldri plaga meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har diesel peugeot: Glødelampa lyser sånn ca 5 sekunder uansett om det er kaldt eller varmt ute. Hvor lenge lyser/gløder bilene deres når det er kaldt ute? På bilen min hører jeg releet slå ut etter ca 8-9 sekunder etter at glødeøampa har sluttet å lyse. Er dette normalt på disse bilene, med ca 5 sekunder gløding, og 7-8 sekunder "ettergløding"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Feilen med disse motorene er innsugsventilene.. Ventilene slites mot setet, ventilstammen "kryper" lengre opp mot kamakselen, og dermed minker ventilklaringen... Du mister kompresjon på en eller flere sylindere på kald motor..Motoren vil gå som normalt når den er varm pga aluminiumen i topplokket utvides litt, nok til at ventilene tetter mot setet igjen..For å bekrefte feilen, tar du av innsuget(der plasten møter aluminiumen (fire rør))og starter kald motor..

Da kan du høre hvem av de fire innsugene kompresjonen blåser ut innsuget.. Å reparere dette krever litt kunnskap.. Ventilklaring må kontrolleres og justeres.. (0,15mm innsug og 0,30mm eksos +-0,05mm).. Eksosklaringen stemmer som regel,men innsugklaringen er som regel for liten.Chimsingen under kammen,mot ventilstammen må slipes ned til du få 0,15mm klaring.. Dette krever nøyaktighet!

 

Alternativt kan du bytte innsugsventilene, men det krever mye mer arbeid da topplokket må demonteres..

 

Du kan kjøre med dette problemet, men med fare for og brenne ventiler og skader på topplokk øker..Pluss at du f.eks på en hyttetur med 15 blå på termometeret, så glem å få start!

 

Du kan spare motoren mye ved å bruke motorvarmer..

 

Håper dette var til hjelp.. Jeg svarer gjerne på spørsmål..

Endret av JeepChevy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert svar, takker! Men får man ikke schims i forkjellige tykkelser? Eller må man ta utgangspunkt i den som sitter der, altså slipe den? Og kan dette gjøres med kam. i, og kreves det da spesial verktøy (jeg har VW sitt verktøy for dette, men vet ikke om det passer)?

Bruker motorvarmer på bilen, for ellers så synes jeg den er helt håpløs å starte, bruker varmeren enda selv om det ikke er så kaldt nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde denne jobben på min, og nå går den helt rent på kald motor..

Chims er kanskje å få kjøpt, men bertil & steen i Drammen kunne ikke hjelpe meg..

Jeg tok utgangspunkt i den chimsingen som sitter der, slipte ned 0,2mm på alle innsug..

Dette må gjøres nøyaktig, og det er viktig at slipingen blir rett..

Jeg fikset det med en flat slipestein på søyledrill, og målte nøyaktigheten med mikrometer..

Ta deg god tid til slipingen..

Vet ikke om du kan bruke verktøyet du har, men det ser du fort..

Jeg brukte 13 klokketimer på hele jobben..

 

Både tannreim og kamaksel må ut, pass på å merke alle reimhjul da merkingen fra fabrikk er elendig..

Du må ikke dreie kam eller veivaksel uten tannreim på!!! stempel og åpen ventil kræsjer, og du bøyer ventilstammen..

Dra heller aldri på startmotor før du er helt sikker på at tannreima er riktig på plass igjen..

Tørn motor forsiktig for hånd til du er sikker på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
  • 1 month later...

Hei. Noen som vil utdype litt hva denne shimsingen går ut på? Aldri vært bort i shimsing av ventiler før.

Jeg har akkurat kjøpt en peugeot partner 1,9 sugediesel som ikke startet. 2004mod, km 270k. Sjekket komp. Med biltema kompresjonsmåler uten nevneverdig resultat, så vidt nåla flyttet på seg (ca 2-3 bar). Bilen startet heller ikke på startgass. Jeg har nå tatt av toppen, og stempelringer er tette og ventilene ser ut til å gå som de skal. Tror dere manglende kompresjon kan komme av ventilklaringene på denne også? Blir kjempetakknemlig om noen tar seg tid til å forklare meg hva den shimsinga går ut på. Har skrudd mest bmw og traktor før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår