Jump to content
Bilforumet.no

Baron von Dirtbike

Bruker
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Baron von Dirtbike last won the day on September 15 2017

Baron von Dirtbike had the most liked content!

About Baron von Dirtbike

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 01/01/1980

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja parkeringsvarmer er tilvalg på utstyrslisten. Men jeg mener bestemt den kommer standard som tilleggvarmer, eller webasto Zuheizer som det heter på tysk. Min første Touran fra 2003 hadde ikke engang varmeseter og ble solgt ny i Tyskland uten noen Nordisk vinterpakke. Men den hadde Webasto Zuheizer. Så tror ikke den har så mye å gjøre med vinterpakke eller ikke. Men kan hende Møller selger den inn som en del av greia som parkeringsvarmer. Caddy vet jeg ikke så mye om, men føler meg ganske oppegående på Passat og Touran. Men Caddy er vel kanskje en Touran med lasterom og bladfjærer bak.
  2. Har eid importerte Touran fra Tyskland, med Webasto, og ser blandt annet Øst-europeere også har Webasto. Mener Danmark også har Webasto som standar. Men jeg er ikke ute etter å kverulere. Jeg jobber heller ikke i VW.
  3. Alle Touraner solgt i Europa, har Webasto tilleggsvarmer, fordi det blir vinter og kaldt syd for Norge også. Bor du rundt ekvator så tipper jeg Webasto er utelatt. Kald Touran, Passat, Tiguan etc, med dieselmotor er med 99% sannsynlighet webasto som har sluttet å virke.
  4. Hei. Til dere som har elektrisk innklappbare speil. Er du lei av å vri på bryteren i bilen for at speilene skal klappe inn? Jeg kan ordne at speilene folder inn når bilen låses ved å trykke på nøkkel. Golf 7 og andre MQB-plattform biler, har dette fra fabrikk. Men ikke PQ35/PQ46 (Golf 5 og 6, Tiguan, Jetta 5 og 6, Octavia, Passat, Scirocco, Touran osv). Kun noen få Seat og Skoda har komfortfunksjonen på speilene på PQ35 plattformen. Dette er en 10 minutters jobb og gjøres via diagnoseporten. Jeg gjør dette på både Gen3 og Gen4 dørkontrollere. Denne jobben forutsetter at du har elektrisk innklappbare speil, og dørkontrollere som støtter dette. Om du fysisk må vri speilet inn, så kan jeg ikke hjelpe. Ta kontakt om du er fra Oslo området og vil at jeg skal hjelpe deg med dette.
  5. Samme her, chippet motor og DSG, ingen problemer eller bekymringer. Det er sikkert ingen problem å ta livet av kassa om man herjer med bilen, spinner ut av hvert lyskryss osv. :-)
  6. Dette her er gammel myte. Sannheten er at DSG-kassa tåler mye, men er softwarebegrenset til 350Nm.
  7. Hei, Ja dette er mulig om du har VCDS. Du kan kode tåkelysene som DRL, og skru ned lysstyrken i %. Selv kjører jeg med dette oppsettet på min VW. Tåkelys tennes og lyser på 75% på dagtid. Når jeg kjører inn i tunnel eller det er mørkt ute, så tennes Xenon-lysa. Du må selfølgelig ha lys / regnsenor og auto-lysbryter for at det skal veksle automatisk.
  8. Jeg vil hive meg på denne gamle tråden også, fordi problemet med webastoer er et faktum enten man vil eller ikke. Vannpumpene slutter å virke etter en stund. Faktisk så var de første generasjon vannpumpene så dårlige at VAG valgte å bytte produsent. Man får kjøpt vannpumper til VAG Webastoer utenom VW systemet som er ganske bra, så her kan du spare penger om du ikke absolutt vil ha original på Møller. Så er det selve Webastoen, det er et "must" at den fungerer som den skal i en diesel Touran / Passat på vinteren om ikke du skal sitte med kalde fingre og småfryse når det er -10 eller kaldere. Om bilen ikke klarer å komme opp i 90 grader på temp måleren er det en god indikasjon på at webastoen ikke virker. Det finnes to typer Webasto, tilleggsvarmer (PR-9M5) og parkeringsvarmer (PR-9M9). Skal du kjøpe deg ny touran så velg en med parkeringsvarmer. Det er ganske vanlig at webastoen går i lås, feks så kan den gå i lås om drivstofflampa begynner å lyse pga lite diesel, dette for å spare drivstoff. Eller den kan gå i lås pga en feilkode. Den må da låses opp igjen, enten av deg om du har VCDS (sett 1 i adaption 42 og "save new value") eller så kan møller gjøre det. En annen ganske vanlig feil er "No Flame" feilkode. Det vil si at Webastoen prøver å starte automatisk når det er kaldere enn 5 grader, men klarer ikke å brenne korrekt pga for mye sot i forbrenningskammeret, så den slukker. Faktisk så danner det seg en koksbit der hvor tennrøret kommer ned i forbrenningskammeret. Dette hindrer webastoen å brenne skikkelig, så den begynner å kaste feilkoder. Nå er vi på det stadiet hvor enkelte mener at man skal lugge ut tusenvis av kroner på nytt forbrenningskammer eller ny webasto. Det er ikke nødvendig å bytte forbrenningskammer, jeg kan dessuten ikke se hvordan et forbrenningskammer til en webasto kan gå i stykker så sant man ikke slår på det med en slegge. Det er tross alt bare et stykke metall som har fått en bit med koks og sot som trengs å renses ut. Jeg har eid noen Touraner nå, og det eneste jeg har måtte kjøpe nytt var vannpumpe. Tar du deg tid til å skru av frontfanger, samt å skru ut webastoen og gi den en rens, så fungerer den som ny igjen. Det går også fint å kjøpe en webasto hos hoggern og gi den en rens før du monterer den på bilen din, du kan spare mye penger på det. Det er ikke så vanskelig å skru en Webasto i småbiter, alle med litt teknisk innsikt klarer det fint. Webasto kom i VW Touran fra 2003, og i midten av 2006 ca, så ble det en forandring med dieseltilførselen med at dem begynte å bruke magnetventil. Så om du er ute etter en brukt eller ny Webasto til Touranen din og den er produsert før juni 2006, så burde du være veldig sikker på delenummeret. For man kan ikke krysse disse webastoene, det vil ikke fungere. Har du en garasje eller et annet bra sted å skru,og ligger du på minimum 5,5 på en 1 til 10 skala i mekaniske ferdigheter, så fikser du webasto-jobben selv. Du må ha av frontfangeren, men trenger ikke koble av tempsensor ledning ( eller slangene som går til lyktespylerne mener jeg å huske), så legger du fanger litt på venstre side av bilen. Høyre side av bilen må jekkes opp, høyre framhjul og innerskjerm må av. Nå har du fri tilgang til webastoen. Hvis du vil ha ekstra god tilgang så må du skru av midtfestene til høyre forskjerm ved spylerveskebeholderen, ellers får du ikke fjernet beholderen til spylerveske. Jeg har ikke gjort dette, kun dratt beholderen ut av sporene slik at den lar flytte på seg noe, du må også nappe slangene av pumpa i beholderen for å komme til. Du må også ha to slangeklypetenger for å kvele kjølevannslangene inn og ut av webastoen. Og en annen ting du også må kjøpe inn før du begynner å skru, er eksos "svanehalsen" / "bøyen" som går fra webasto til webasto-eksosanlegg. Den klarer du nemlig ikke fjerne i et helt stykke under demontering, men må ødelegges for å få av. Du får kjøpt en bit på 50 cm for 50 kr hos et webasto-verksted og da har du mer enn nok. Det er kun en kort bit som skal på ny, den må ikke stikke for langt ut for da kan den smelte ledninger etc. Det kan være litt kronglete å komme til skruene som holder webastoen fast til bilen, og hodelykt når du skrur er å anbefale. Du må legge deg under bilen for å komme til en skrue ellers er resten fra motorrom / side. En annen ting jeg også sterkt anbefaler er å varme alle skruer når du skal demontere selve webastoen, spesielt dem som holder webasto til den metallplaten som også holder spylerveskebeholder på plass. De skruene kan knekke når man skal løsne dem, derfor varm dem godt opp først. Om en knekker så er ikke det noen krise (har skjedd meg noen ganger og det gjør jeg ikke noe med), men det er kjipt å måtte begynne med gjengereparasjon på alle tre. Du kan bruke en gassblåser fra biltema til å varme skruene om du ikke har tilgang til induksjonsvarmer etc. Selve rensingen og triks om hvordan du tar av låseklippsene på toppen av webastoen kan du finne på YouTube. Og en annen ting, lær deg hvordan typiske Vw kontakter på elektrisk tas av før du begynner å skru. De kan være et helvete å få løs om du ikke skjønner hvordan dem låser og hvordan du åpner låsen, og så lett å få av når du forstår hvordan. Ta bilder av ting underveis om du er usikker på om du får ting på plass igjen, men det er rimelig plankekjøring spør du meg. En annen ting som også kan være en fordel er om du har tilgang til VCDS. Om ikke du har det, så kjøp en for pengene du sparer ved å skru selv. Du vil helt sikkert få brukt for VCDS ved en annen anledning også. Grunnen til VCDS er at du kan tvangskjøre webastoen å se at alt er i orden, samt at det lønner seg å tvangskjøre kun vannpumpe på webasto for å få ut luft av systemet før du starter motoren, og hvertfall før du tvangskjører webasto. Så gruer du deg til nok en vinter i en kald Touran / Passat ? Hiv deg ut i det og skru før vinteren kommer. Jeg startet Webastoen min fra kjøkkenet 20 minutter før jeg reiste på jobb i vinter, deilig å sette seg inn i Touranen når det er litt lunk på oljefyren :-) Lykke til!
  9. Jeg ser at denne er gammel men jeg svarer på den allikevel. Ja du kan bruke 2.0 tdi DSG kasse på 1.9 tdi. Det er flere som har puttet 2.0 tdi 170 hk dsg kasse fra Touran over på 1.9 tdi Caddy for å få lengre ben på Caddyen, slik at turtallet på motorvei ligger en god del lavere.
  10. TPS sitter på gasspedalen.
  11. Det er mange skrekkhistorier om ødelagte girkasser og vibrasjoner - risting, som om i en gammel sentrifuge, om man bytter til enkelmasse-svinghjul. Jeg byttet til enkelmasse-svinghjul, og merker INGEN forskjell. Jeg ble frarådet å montere nytt dobbelmasse av Diesel-firmaet jeg snakket med når jeg handlet clutch / svinghjul. Jeg vet om kjøreskolebiler som bytter til enkelmasse, fordi et par tre kraftige lugg med clutchen forårsaket av ferske sjåfører, tar knekken på dobbelmassehjulet. Folk må selvfølgelig selv bestemme hva de vil montere, jeg deler bare min egen erfaring fra enkelmasse-livet i en Touran. Veldig fornøyd er dekkende beskrivelse.
  12. Jeg fant veldig lite informasjon vedrørende Bilstein B12 Sportline på Norske forum, og ingenting i forbindelse med Touran. Så da tillater jeg meg å dele min erfaring. Jeg monterte Sportline kittet, som består av Bilstein B8 Sprint dempere og Eibach Sportline fjærer for noen uker siden, og så langt er jeg ikke annet enn svært fornøyd. Touranen har blitt en god del stivere enn med originale Sachs dempere og fjærer, den krenger minimalt i svinger. Den har fått en helt annen handling, det er nå moro å kjøre i svinger. Bilen føles på ingen måte stutt. Jeg har kjørt med moderat last i bilen og folk i baksetet, dette har fungert bra. Det har ikke vært noen problemer med at bilen har vært under-dempet og bånnet. Jeg leste at Bilstein B12 Pro var noe av det bedre man kunne sette på bilen, men jeg ville ha mer senk enn 30mm foran og bak, Sportline senker 50mm foran og 40mm bak. Jeg var litt redd for å ende opp med en bil som var for stiv, for vi har ikke verdens beste veier, men comboen Bilstein og Eibach har den komforten jeg ønsker, en fin balanse mellom komfort og sport. En ting som er litt rart er at på Eibachs web-sider finner man ikke Sporline fjærene til Touran, heller ikke settet i sin helhet. Jeg har sett at et Norsk firma selger Eibach Sportline fjærene på finn.no og jeg har sett dem på ebay, men jeg kom over Bilstein B12 Sportline til Touran på en tysk side www.tiefenwerk.com
  13. Om du har så mye penger at 60.000 kroner fra eller til ikke utgjør noen betydning på saldoen, så er det jo greit. Men om du har lyst til å spare 20 - 30 tusen neste gang du raser en motor, så betaler du ikke et verksted for å reparere den rasa motoren, men du kjøper en ny totaloverhalt motor for 30.000 kr, så betaler du et verksted noen kroner for å sette den i bilen din. http://www.nordicmotorcenter.se/eshop/volkswagen/touran/20-tdi-170-hk/article4443.aspx
  14. Når du står foran bilen og ser med panseret åpent, så har du en sikring og relebox på høyre side. I den boxen sitter glødepluggreleet og sikringer til glødepluggene. Ta av lokket og se om du kan se fuktighet, sjekk sikringer. Om du har en kompressor så kan du blåse med trykkluft slik at vann forsvinner ut av kriker og kroker.
  15. Hei, det er ingen "ekstra" bremsesko som går på brekket. men bremsecalipperen som blir styrt av håndbrekket. Det skal i utgangspunktet være selvjusterende, dvs det er en "skrue" bak calipperstempelet som skrur seg utover etterhvert som klossene bak blir slitt, derfor er det viktig å bruke håndbrekket ofte slik at dette hele tiden justerer seg. Jeg har aldri strammet hånbrekkvaieren, men jeg ville vel begynt med å skru av bakhjulet å sjekket calipperen om det er noen mulighet til å justere noe der.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.