Eilif_finsaas Skrevet Januar 31, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 Aha, ok :) Så altsa, skal jeg bare sette tilbake fordeleren, og få kammen på rett plass først? Er fordeleren feil fordi kammen er feil? Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 31, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 Må virkelig beklage for at jeg kan virke dum noen ganger, men jeg har aldri skiftet toppakning før, og intensjonen i dette prosjektet var i hovedsak for å lære meg hvordan jeg gjorde det :) Men det har jo ikke gått helt glatt akkurat.. Så takk for at du tar deg bryet med å hjelpe meg så mye :) Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 31, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 (endret) Mellomakseldrevet driver fordeleren som igjen driver oljepumpa. Når registerreima er av så kan man rotere både veiv og kam uten at rotor går rundt. Sett på registerreima riktig, når dette gjøres skal merkene være som på bildet, og kun slik! Når dette er gjort kan du gå videre til fordeleren, men som sagt, kam og veiv skal være på merkene når denne monteres og grovstilles. Endret Januar 31, 2012 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 31, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 (endret) Mellomakseldrevet driver fordeleren som igjen driver oljepumpa. Når registerreima er av så kan man rotere både veiv og kam uten at rotor går rundt. Sett på registerreima riktig, når dette gjøres skal merkene være som på bildet, og kun slik! Når dette er gjort kan du gå videre til fordeleren, men som sagt, kam og veiv skal være på merkene når denne monteres og grovstilles. Når toppen var av så har motoren vært helt i ro, den har ikke blitt dratt rundt i det heletatt, og oljepumpa o.l sitt belte har ikke vært tatt av, så det er egentlig bare kamakselen som er feil ;) Skal fåd en på rett plass, så skal jeg se om fordeleren er på rett palss :) Endret Januar 31, 2012 av Quattro73 Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 31, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 (endret) Når toppen var av så har motoren vært helt i ro, den har ikke blitt dratt rundt i det heletatt Veiv kan roteres tusen ganger mens toppen er av, har ingen ting å si. Det som har noe å si er at veiv er i ØD når du monterer registerreima. oljepumpa o.l sitt belte har ikke vært tatt av, så det er egentlig bare kamakselen som er feil ;) Oljepumpa sitt belte? Oljepumpa er drevet av fordeler som igjen drives av et hypoiddrev på mellomakselen. Mellomakselen er igjen drevet av registerreima. Så jo, dette har du nok hatt av ;) Endret Januar 31, 2012 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deltaone Skrevet Januar 31, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 (endret) Ingen grunn til å føle seg dum. Du er kun 15 år, og dine jevnaldrene kan vel ikke skru mopp engang. Så du er godt i gang!! Husk for guds skyld en ting. Når du snart får start på bilen, sjekk momentet på tilskruingen din av kammen. Mener å huske at du hadde den av...? Jeg har også en følelse av at du fortsatt ikke har fått av dekselet.... Lykke til. Endret Januar 31, 2012 av Deltaone Siter ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 31, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 (endret) Veiv kan roteres tusen ganger mens toppen er av, har ingen ting å si. Det som har noe å si er at veiv er i ØD når du monterer registerreima. Oljepumpa sitt belte? Oljepumpa er drevet av fordeler som igjen drives av et hypoiddrev på mellomakselen. Mellomakselen er igjen drevet av registerreima. Så jo, dette har du nok hatt av ;) Åjaa.. Hvordan vet jeg at den er i ØD ? Ta ut en tennplugg og titt inn i sylinder nr. 1? Forresten, satte tilbake fordeleren.. eeh.. går det an å sette den noen tenner feil? Rotoren ser ut til å være i ca. samme posisjon som den var, men fordelerlokket vet jeg bare grovt sånn ca. hvordan skal stå, jeg kan vri det rudnt så mye jeg vil.. Endret Januar 31, 2012 av Quattro73 Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KrissJF Skrevet Januar 31, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 Fint prosjekt! regner med at du får til det meg timinga på registre snart ;), men gidder ikke og komme med noen tips da de fleste allerede har sakt det meste :D Siter VW Passat 2.0 TDI Variant 06Volvo v40 1.8 01 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 31, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 Ingen grunn til å føle seg dum. Du er kun 15 år, og dine jevnaldrene kan vel ikke skru mopp engang. Så du er godt i gang!! Husk for guds skyld en ting. Når du snart får start på bilen, sjekk momentet på tilskruingen din av kammen. Mener å huske at du hadde den av...? Jeg har også en følelse av at du fortsatt ikke har fått av dekselet.... Lykke til. Haha, stememr nok det ja.. De vet ikke en gang hvordan man skifter fra somemrdekk til vinterdekk.. Nope, dekselet er enda på :D Men veiva skal være i orden. Jeg har ikke skrudd kammen for hardt på plass! Jeg kjente at de ikke var spesielt hardt festet da jeg tok den av, og jeg festet de med omtrent samme styrke :) Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 31, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 (endret) Åjaa.. Hvordan vet jeg at den er i ØD ? Ta ut en tennplugg og titt inn i sylinder nr. 1? Veiv er i ØD når streken ved 0-merket på svinghjulet er overens med merket i inspeksjonshullet (som på bildene dine), eller merket på kilereimskiva er overens med merket på dekselet bak ;) Begge deler gjør samme nytte, men svinghjulet er mest til å stole på :) Her er veiv i ØD :) Endret Januar 31, 2012 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 31, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 aha, ok :) Da har jeg det klart for meg: - Få svinghjulet overens med merket - Få kammen på riktig plass - Deretter sett inn fordeleren. Høres det riktig ut? :) Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 31, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 Forresten, satte tilbake fordeleren.. eeh.. går det an å sette den noen tenner feil? Rotoren ser ut til å være i ca. samme posisjon som den var, men fordelerlokket vet jeg bare grovt sånn ca. hvordan skal stå, jeg kan vri det rudnt så mye jeg vil.. Ja, går an å sette den mange tenner feil, men en eller to tenner feil betyr ikke allverden. Når merket på mellomakseldrevet peker mot merket på kilereimskiva, så skal fordeler kunne vris til rotor peker mot merket i fordelerhuset. Dvs når fordeler står riktig må pluggen på fordeleren peke noenlunde bakover på motoren (ledningen skal rekke). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 31, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 aha, ok :)Da har jeg det klart for meg: - Få svinghjulet overens med merket - Få kammen på riktig plass - Deretter sett inn fordeleren. Høres det riktig ut? :) Ja, egentlig. Skal du gjøre det helt skikkelig så; - Få svinghjulet overens med merket - Få kammen overens med merket - Få mellomakslen overens med merket på kilereimskiva - Deretter sett inn fordeleren riktig vei. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eilif_finsaas Skrevet Januar 31, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 ja, men fordelerhuset er løst, og kan vris rundt.. Vet ikke helt hvordan å få det helt rett igjen.. eller spiller det ingen rolle, så lenge alle merkene stemmer overens med hverandre, inkluders merket i fordeleren?' Og forresten.. Hva er mellomakselen? :( Siter “All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.” Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 31, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2012 ja, men fordelerhuset er løst, og kan vris rundt.. Vet ikke helt hvordan å få det helt rett igjen. Ja, fordelerhuset skal være løst så lenge klaven til fordeleren er løsnet, skal være slik, og som jeg skrev lenger opp, er det slik man justerer teninngen ;) eller spiller det ingen rolle, så lenge alle merkene stemmer overens med hverandre, inkluders merket i fordeleren?' Helt riktig... Og forresten.. Hva er mellomakselen? :( Mellomakselen er den akselen som går inn til fordeler og oljepumpe. Det "siste" drevet foran på motoren din, det som er bak/opp til høyre for kilereimskiva på veiva, er mellomakseldrevet. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.