Gå til innhold

Kjøre 4000km lang tur

Ranger emnet


mysterio90

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Toyota Carina 96mod, kjørt ca 195 000km.

Jeg tenker nå til sommeren å ta en road trip som innbærer at jeg kjører 4000km en vei. Blir det for risikabelt med en sånn eldre bil? Hva bør jeg tenke på kjøreturen?

Skal jeg f.eks la bilen hvile hver 500km eller hver 6t?

I tillegg har jeg 17 tommers dekk på den, hva bør jeg gjøre om jeg skulle være så uheldig og punktere under turen? Som norsk statsborger og eier av bilforsikring er det noen man kan kontakte hvis det skulle skje noe på veien, enten med meg eller bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke helt se at den turen skulle by på problemer for hverken bilen eller motoren. Skift olje, oljefilter, luftfilter og tennplugger før avreise.

Du har vel reservehjul du kan sette på om du punkterer? Dette duger til du får lappet dekket og satt det på igjen. Reiseforsikring skader ikke ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken stand er bilen i? Jeg hadde ikke hatt noen problemer med det selv. Et verktøysett med litt forskjelligt, olje, vatn og reservehjul er vell det viktigste:)

 

Stopper bilen er det vell bare å selge den som den står for 1500kr og ta flyet hjem:)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Har hatt bilen i 2 år og har aldri vært noe trøbbel med den...Men med tanke på antall km den har tilbakelagt nærmer tiden seg for å bytte toppakning, dette kommer jeg ikke til å gjøre før turen, noe å bekymre seg over? Lengste jeg har kjørt med den er vel tur/retur til Gøteborg fra Gardermoen. Gikk veldig fint det..

 

Verktøysett skal jeg nok ha med, men den vil neppe hjelpe noe stort når jeg har lite peiling på ting under panseret :D

 

Et annet spørsmål:

Ruta mi vil være sånn at jeg først kjører til Stockholm og tar fergen til Riga.Og videre inn til Russland enten ved grensen(uten å krysse) Ukraina eller kanskje kjører gjennom Ukraina og vider til Sochi.

Hvordan er det for norske bilister på de veiene? Noe spesielle avgifter eller papirer som må fikses? Hvordan er bensinprisene langs ruta?

 

Vi menn vet jo at forelskelse i sin første bil ikke bare er rykter, kan neppe selge den så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skifte toppakning? Bruker motoren vann eller lekker/svetter toppakningen? Om ingen av delene så er det bortkastet tid, arbeid og penger å skifte denne.

Har aldri kjørt i den retning du skal, kan derfor ikke svare på om det er spesielle papirer du bør ha i orden. Bensinprisene vil uansett være rimeligere enn her hjemme, skal jo ikke så mye til ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som sagt ingenting feil med bilen og ingenting som lekker eller noe sånt..

 

Men har en nabo som har jobbet flere år hos Toyota, han sier at som regel på 210-220K km er det vanlig at toppakningen ryker på Carino modeller..

 

Men tenkte da at siden det er ikke så lenge til for meg bør jeg kanskje ordne det mens jeg er i utlandet, mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småverktøy kan lønne seg. Har kjørt lange turer Både med gammel Caravelle, Transit og BMW. Hovedsakelig i vest europa.

 

Skikkelige dekk er vikitg, ikke ta noen gamle morkne med lite mønster.

Før turen bytt gjerne olje og tennplugger ja. Men samtidig under turen er det vikig å sjekke at alle vesker er over minimumsnivået.

 

 

Hvis du ikke pleier å kjøre hardt med bilen, så bør du være forsiktig i begynnelsen. Da avleiringer kan løsne.( i motoren)

 

Kan også være lurt å sette seg inn i de enkelte lands trafikklover før du reiser.

1991 BMW E36 3C

X[-69JaguarXJ6 -79 Volvo244 -88 Volvo240/5 -88 ToyotaCorollaXL -75 Volvo244DL -92 Mazda323 lx -98 SeatCordobaVario -2stk NSR]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte nesten 5000 km på 4 dager i nord i fjord sommer med en Transporter T4 2,5 TDI, første døgnet gikk det javnt 1600 km med minimalt med stopp. Bilen hadde da ca. 300 000 km på telleren, men godt vedlikeholdt og mye langkjørt. Hadde tenkt litt på hva bilen brukes til vanlig, kjører du 10 000 km med den ellers i året, hadde jeg tatt det pent ihvertfall i begynnelsen.

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt 8000km tur med en gammel dodge van en gang jeg, gikk greit det. Om bilen er i god stand, ikke har noen problemer nå, så vil det trolig ikke oppstå noe kritisk i løpet av turen. Sjekk at alt er på stell, bilen ikke bruker væske av noen typer osv. Om du har hatt bilen på langtur vet du også om det er noe som starter å fuske etter å ha kjørt i motorvei-hastigheter. Bytt reg-reim om den skal byttes på 200000 før du legger i vei, og ta også alt av viftereimer osv. Siden det er på sommeren, så kan det være lurt å se ekstra over kjølesystemet og evntuelt spyle gjennom radiator, da det vil være mer belastning på kjøling når du kommer lengre sør. Sjekk også for slakk og ulyder fra hjullager, og bytt disse før du drar om det skulle være det minste grunn til mistanke.

 

Ellers er vanlig handverktøy fint å ha med om uhellet først skulle være ute. Siden bilen din er såpass vanlig er det vel heller ikke så vanskelig å få tak i deler på veien.

 

Ville ikke lagt inn hvilepauser for bilen sin del, men kjør i det tempoet som passer deg, og hygg deg med turen :)

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår