Gå til innhold

Kjøre manuellgir?

Ranger emnet


manuellgir

Anbefalte innlegg

Hei, har fått meg "ny" bil, bare at den har manuellgirkasse. Har ikke kjørt manuell på flere år, da jeg har vært bortskjemt med automatgir. Kjører egentlig greit med manuelt men har bare et par spørsmål til dere. Er en TDImotor 5-trinns med ny clutch.


Når jeg starter får å få litt "smoothere"/smidigere/raskere avgang, når bilen har/står i ro, gir jeg litt gass før jeg har sluppet clutchen helt – sliter dette på girkassa/clutch??


Samme når jeg girer fra 1- til 2gir evt 3gir, i trafikk, holder jeg litt glass før clutchen er helt ute – sliter også dette på girkassa/clutch??


Tørr ikke spørre bilfolk dette spørsmålet, da de sikkert kommer til å le seg i hjel...... Finnes det noe norsk video "hvordan kjøre manuell gir?"//litt eldre bil :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, manuellgir skrev:

Hei, har fått meg "ny" bil, bare at den har manuellgirkasse. Har ikke kjørt manuell på flere år, da jeg har vært bortskjemt med automatgir. Kjører egentlig greit med manuelt men har bare et par spørsmål til dere. Er en TDImotor 5-trinns med ny clutch.


Når jeg starter får å få litt "smoothere"/smidigere/raskere avgang, når bilen har/står i ro, gir jeg litt gass før jeg har sluppet clutchen helt – sliter dette på girkassa/clutch??


Samme når jeg girer fra 1- til 2gir evt 3gir, i trafikk, holder jeg litt glass før clutchen er helt ute – sliter også dette på girkassa/clutch??


Tørr ikke spørre bilfolk dette spørsmålet, da de sikkert kommer til å le seg i hjel...... Finnes det noe norsk video "hvordan kjøre manuell gir?"//litt eldre bil :O

De fleste dieselbilene er såpass sterke at du ikke trenger å gi gass for å ta i gang. I hvert fall ikke på flatmark. Det blir jo noe du må øve på selv. Du sliter på clutchen når du gir gass mens du slipper ut igjen clutchen. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/4/2022 den 9:49 PM, opelduude skrev:

De fleste dieselbilene er såpass sterke at du ikke trenger å gi gass for å ta i gang. I hvert fall ikke på flatmark. Det blir jo noe du må øve på selv. Du sliter på clutchen når du gir gass mens du slipper ut igjen clutchen. 

Takk for svar! Joa bilen tar av med kun clutch bruk, dog også ved bakkestart. Men synes bare det går så veldig "treigt" spesielt i kryss eller rundkjøringer med trafikk :) 

På 11/4/2022 den 10:03 PM, Bwana skrev:

Om du ikke gir så mye gass at motoren ruser opp i turtall, så synes jeg det høre bra ut.

Takk for svar! Nei, ruser ikke motoren, turtallet ligger ikke mer enn 1000-1200 rpm ved girskifte, dog noe mer i eks bakkekjøring. Føles bare så giringa fungerer mer "flytende" med litt gass på slutten. Savner dog automatgir - må vel øve litt mer på giringa da det er første dieselbil med manuell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår