Gå til innhold

Audi A8 vs BMW 7 vs Mercedes S - erfaringer?

Ranger emnet


agjell

Anbefalte innlegg

Planlegger kjøp av en 2006/2007 modell Audi A8 (Typ 4E), BMW 7 (E65) eller Mercedes S-klasse (W221). Det som veier mest er hvor problemfrie bilene er, dvs hva jeg må regne med å bruke på service og vedlikelhold. Km-stand på bilen jeg velger vil være 80-100k Hvilke store servicer må tas i dette km-segmentet? Andreprioritet er innvendig størrelse, støy og generell luksusfølelse. Jeg har en forkjærlighet for A8 grunnet firehjulstrekket, men vurderer de andre også. Motorstørrelse dikteres av pris og dette er ikke så viktig for meg. Det som derimot er viktig er informasjon om noen av motoralternativer er bedre enn andre; dvs mer vedlikeholdsfrie. Ønsker helst tilbakemelding fra personer med konkrete erfaringer fra disse bilene i 2005 modell eller nyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Norge mener jeg det åpenbare alternativet er A8 Quattro. Du vil gjerne kunne få mindre problemer med bilen om du velger 7 serien, men du vil få mer problemer med bilbruken, deler av året. 7 serien er for all del en utrolig nydelig bil å kjøre, spesielt om du velger en med et sprekt motoralternativ. Jeg har erfaring fra 745, med sine 333 HK og svært gode seter var det en av de beste bilene jeg har kjørt. Her var det dekor i ekte tre og ikke slik plastikk som man finner i de fleste biler. Personlig foretrekker jeg aluminium eller karbonfiber om jeg skal velge dekor, evt. noe lakkert. Luksusfølelsen var helt klart tilstede. Den er ikke så ille på vinterføre, men kan på absolutt ingen måte sammenlignes med A8 quattro. Eksteriøret til A8 etter min mening helt klart langt vakrere enn 7 serien, som ser litt spesiell ut.

 

Det vil uansett påberegnes årlig service som koster litt på disse bilene. Og på 80-100k vil det på de fleste være aktuelt med en hovedservice.

 

Audi A8 har aluminiumskarosseri, som vil være en fordel med tanke på rust og den slags, men den bulkes også noe lettere.

 

S-klassen er for meg for ordinær i utseende. Luksusfølelsen får man helt sikkert innvendig, men på utsiden er det ikke mye luksus i mine øyner.

 

Mine vurderinger.

Eksteriør: Audi A8 (singleframe grill)

Interiør: Ingen klar favoritt

Kjøreegenskaper: Audi A8 (Quattro)

Ytelse: BMW 7-serie

Førermiljø: BMW 7-serie

Driftssikkerhet: BMW 7-serie

 

Ut fra dette burde du sikkert velge BMW 7-serie, men ettersom vi har 6 måneder med vinter her i landet, ville jeg likevel valgt A8 for bekymringsfri kjøring hele året.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv bilene og gjør deg opp din vurdering etterpå. Jeg er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt, A8 selvsagt. S-klasse hadde ikke vært på listen engang, men det er nå meg ;)

Det er helt umulig å prøve seg frem til å finne ut hvilken bil som er mest vedlikeholdsfri og har minst problemer. Da er jeg nødt til å kjøpe alle tre bilene og kjøre de minst 20000 km hver. Hvis du vil subsidiere meg til en slik test takker jeg gjerne ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut ifra du har 'litt' flere kriterier for bilvalget enn hvilken bil som har minst problemer/er mest vedlikeholdsfri? Om kun det var avgjørende ville vel ingen av de tre være kvalifisert. Alle er fullspekket med elektronikk, derav mengder med potensielle feilkilder.

Det jeg tenkte på er å prøve bilene og derav finne ut hvilken som er mest "deg" ;) Skal du ha helt korrekt svar på serviceprogrammet og tilhørende kostnader burde du spørre de respektive merkeforhandlerene. Tror ikke forumet florerer av brukere som har disse bilene og derav kan svare konkret på det du spør om :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår