Gå til innhold

Audi a4 1.6 1997 - Varmeapparatet blåser ikke varmt....

Ranger emnet


lector

Anbefalte innlegg

Hei

 

Det starta med at ejg hadde bilen på bil verksted for å bytte kam.reim + vannpumpe og det som hører til. Da jeg fikk igjen bilen hadde dem byttet termostat og skyldt\fylt på ny frostvæske.

 

Kjørte rundt 20 mil og da fungerte ikke varmen i bilen. Motoren viser 90 grader.

 

Jeg har googla og testet alt jeg har funnet av metoder av å lufte systemet. Også gjort det som står i boka til haynes eller hva den nå heter. Men det samme problemet vedvarer. Det skal sies at om jeg kjører på høyt turtal blir det varmt i bilen, men med vanlig kjøring blir det ikke engang lunket.

 

Har også lagt merke til at nivået på frostvæske tanken går ned. Ser ut som den kaster av seg væske i en "ventil" eller lignende som sitter på undersiden av ekspansjonstanken til frostvæska.

 

Alle slanger blir veldig varme foruten den som sitter nederst mellom motor, tror det er der termostat huset sitter og nederst på radiatoren. Den slangen blir nesten ikke lunken engang.

 

Noen tips? Kan det være at termostaten ikke åpner? Vil tro den ikke alltid står åpen for da ville vel ikke bilen blitt 90 grader?

 

Alle tips tas med takk.... :)

 

Mvh Tom Ruben

Endret av lector
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke, er ikke dette reklamasjon?

Høres merkelig ut, ikke varme i varmeregisteret og heller ingen sirkulasjon via radiator. Skulle nesten tro det var blandet blå og rød frostvæske (som blir til sørpe).

 

Reklamasjon... ja det hadde vært digg :) Men jeg var på ferie i sverige, så tenkte hvorfor ikke spare 1500kr. Det er 35mil x 2, så kan like godt drite i det :P Så derfor prøver jeg selv.

 

Jeg veit ikke hvilken farge som var på væsken fra før. Men det er blitt fylt rød av verkstedet. Noe som også skal være riktig på denne bilen.

 

Eneste jeg veit er at noe ikke stemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig dem har gjort feil ang termostat. Først så tenkte jeg at det var luft i systemet. Dem bytta vannpumpe så det er mulig den ikke var helt i orden. Men rart jeg får varme på høyt turtall. Å hva er den "ventilen" under frostvæske beholderen? Tror den kaster av seg væske noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du hva grunnen til at trykket kan blir så høyt? Hørtes ut som det sildra litt fra den da jeg skulle skru av korken på eks.tanken også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har luftet denne typen før? Hørte av en at det ikke var bare bare på 1.6litern.

Hvordan gjør jeg dette på best mulig måte?

 

Han jeg snakket med sa at vannpumpa "piska" frostvæska på høytturtall og at det var skummet den lagde som gjorde så det blåste varmt når jeg hadde høytturtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du spørre han du snakket med hvordan vannpumpa klarer å piske frostvæske slik at den skummer. Så lenge du ikke har alvorlig mye luft i kjølesystemet ditt så er det ikke mulig!

Vet ikke helt hvor du kan lufte, men er ofte lufteskrue på toppen eller på en slange ut fra toppen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg nesten fikk det til ista...

 

... men så var jeg litt lur :P Jeg rusa bilen "for å få ut mer luft". Lest på nettet et sted. Men da kokte væska og det kom masse luftbobbler og bilen ble helt kald igjen. Så da ordna jeg vel iallefall luft i systemet med de luftbobblene. Hadde ikke lokket på frostbeholderen på :(

 

Så var jeg tom på væske og klarte ikke trykke\massere slangene en gang til, var litt kjørt i fingrene etter 1 time med klemming. Så jeg dro hjem.

 

Prøve igjen imorgen.

 

edit : ja det er en slange som går inn på torpedoveggen som har et luftehull. Der kommer det en fin liten stråle med væske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lufter A4'en min så lar jeg bilen stå på tomgang mens jeg fyller kjølevesken på.. (ruser den opp til ca 3000 rpm)

Så skrur jeg igjen lokket, å åpner den slangen som går ut i fra torpedo veggen og lufter den til det kommer vann ut av luftehullet (ruser den også opp her til 3000rpm)..

 

start bilen, men ha varmen på fullt, mens viften går sakte.. kjør slik til tempraturen har vært 90c i ca 5min.. så slå på viften.. (dette skal bilen din gjøre av seg selv visst du har elektronisk klima)

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår gjorde jeg akkurat det samme som jeg har gjort en uke, å plutselig ble det varmt. Er ikke helt bra enda, for blåser bare lunkent på tomgang og en del varmere da jeg kjører og enda varmere da jeg øker fart/turtall. Skal prøve det du sier slippern, og bare gjøre det jeg har gjort. Ser ut som det bare har vært luft i systemet. Men for et håpløst opplegg for å få ut lufta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha "skrudd" idag også kjenner at den nederste slangen er is kald, når bilen har vært ute å kjørt og stått 30min på tomgang og de andre slangene er veldig varme vil jeg tro det er termostaten som ikke åpner å at vannet ikke går rundt eller utrolig mye luft så ikke vannpumpa flytter vannet.

 

Faren min kommer å tar en titt imorgen. Om det ikke blir bra så er det rett på verkstedet. Dritt lei :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring, og meninger.

 

Den nederste slangen på radiatoren frakter avkjølt veske fra radiatoren, den øverste slangen på radiatoren skal frakte varm veske til avkjøling via radiatoren og ut igjen nedrest på tradiatoren. Det skal være litt varme i veske ut av radiatoren, det skal det. Det forteler meg at termostat er ikke nok følsom. Varme-aparatet skal være tilkoblet før termostaten, så den skule da ha gitt varmet godt etter min menign. Så da vil alternativet være luft i systemet som du ikke får kvittet med en gang, på grunn av lite sirkulasjon i systemet, på grunn av tremostaten. Men vis du har kjørt slik i lengre tid, er jeg red for at vannpumpa har tatt skade også. Så vis jeg var deg, vile jeg ha tatt reklamasjon.

 

Håper det var noe hjelp i dette!

Sjelva faan, enn hen rætskrivinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår