Gå til innhold

Frustrert (...over at biler er så dyrt i Norge)

Ranger emnet


Simon94

Anbefalte innlegg

Hallo. Jeg har et spørsmål som har plaget meg lenge. Hvorfor er biler så dyre i Norge? Dette fører jo bare til at unge menneske ikke har råd til nye, dyre biler og vi fortsetter å kjøre gamle biler med STORE UTSLIPP og de er FARLIGERE. Nyere biler har mye lavere utslipp og er mye sikerere å kjøre! Vær så snill å forklar meg dette eksempelet: Den nye Chevrolet Camaro'en koster i sverige 377 000,- ,herav avgifter: 79.100,- mens i NORGE koster samme bilen 1.657.500,- , herav avgifter 1.315.800,-

 

...

 

Er dere ikke enige i at NOE MÅ GJØRES med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, bil er dyrt i Norge, men ungdommen trenger ikke kjøre Camaro da. Det er vel nesten den bilen norsk avgiftspolitikk straffer mest. En Peugeot 508 SW starter i Sverige på 225000 sek, i Norge er prisen 295000 (lev importør)

En Golf koster 170 over grensen og 230 her. Finner ikke eksakte tall for Sverige men gjennomsnittelig årslønn var i 2005 ca 60000 lavere enn i Norge. Beklager å skuffe deg, en normal bil som vi trenger er ubetydelig dyrere justert etter inntekt.

Det er bilentusiastene som må blø, og det er synd, men utslipp og sikkerhet blir feil argumenter

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare synd det er mange bra muskelbiler som aldri blir vurdert å importere m. tanke på avgiftsnivået.. Se f.eks på mustang 2012 modellen. Den har noe nytt og fancy som heter Trackey. En egen "rød" bilnøkkel som forandrer karakteristikken på motoren HELT!

Man får virkelig "eldre" forgasser rumleV8 lyd i en splitt ny moderne bil! Synd vi aldri kommer til å få oppleve det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare synd det er mange bra muskelbiler som aldri blir vurdert å importere m. tanke på avgiftsnivået.. Se f.eks på mustang 2012 modellen. Den har noe nytt og fancy som heter Trackey. En egen "rød" bilnøkkel som forandrer karakteristikken på motoren HELT!

Man får virkelig "eldre" forgasser rumleV8 lyd i en splitt ny moderne bil! Synd vi aldri kommer til å få oppleve det..

Tja, nytt og nytt. Bugatti Veyron har vel noe av det samme. BMW M-Power knappen er også noe av det samme, selv om man ikke kan legge den igjen hjemme.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du heter Simon94 fordi du er født i 1994, så har jeg stort sett bare én ting å si: En ny bil SKAL være dyr. Du er jo for all del heldig om du kommer fra en såpass velstående familie at du i det hele tatt får lov til å tenke på nye biler, men hva er poenget med at evt. førstebilen skal være kliss ny?

 

Det nytter heller ikke at en 2011-modell er mer forbruksvennlig enn, la oss si en 2000-modell. Den er marginalt mer forbruksvennlig. Det nytter heller ikke at en 2011-modell er sikrere - for det er også bare marginalt, sammenlignet med f.eks. en 2000-modell. Det er ikke nødvendigvis slik at du dreper kloden i en bruktbil, for så å drepe deg selv, hvilket ikke ville skjedd i en ny bil. Og når du eksemplifiserer med en Camaro, blir det jo ganske åpenbart; den bruker mer bensin enn de fleste biler så langt tilbake som på 90-tallet. Og du skal ikke se bortifra at du kan ta livet av deg i en Camaro også, det er vel heller en større sannsynlighet for nettopp det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er beskattningen på bil og bruken av bil høy sammenlignet med andre land, men som det nevnes lenger opp her beskattes inntekt høyere i for eksempel Sverige og Danmark, liksom Eiendom skattes høyt i USA (derfor det er veldig vanlig å leie i USA).

 

Om det er riktig kan vel diskuteres, det straffer i hvertfall oss som kjører mye og som er avhengi av bil i jobb. Jeg kjører 50 000 km i året og er avhengi av en litt større bil (for å blant annet trekke tung henger). Men jeg valgte nå å kjøpe en brukt bil når jeg kjøpte min Isuzu D-max 2009 modell. Nypris på en slik lå i mars på 340 000,- ny med samme ustyrsnivå. Jeg betalte 240 000,- for min, strøken, 2 år gammel bil som hadde gått 20 000 km.. Mye penger å spare dersom man finner seg i å ikke kjøpe kliss ny bil...

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fordi i Norge så skal bilentusiaster skattes ihjel imens f.eks båter slipper skattefritt fordi trolig noen i Arbeiderpartiet er båtentusiast. De får til og med avgiftsfri diesel.....

 

Engangsavgifta bringer inn årlig kun 19 miliarder NOK dette er ikke mye sammenlignet med MVA eller andre avgifter. Dette burde være justert, fordi en Nordmann i forhold til inntekta si kan kjøpe bedre hus eller båt enn en Tysker, men Tyskeren kan kjøpe 3x bedre bil enn Nordmannen for lønna si. Og nå snakker vi ikke om småbiler med motor som i en skuter, men skikkelige biler med 300 HK + og gjerne godt brukte ikke bare nye. HK-avgifta er ren svindel, man kan kanskje forstå at de miljøgærne liker Co2 og vekt avgifta, men hvem i all verden klarer å finne på noe fornuftig begrunnelse til HK-avgifta som er like høy eller høyere som vektavgifta og Co2 avgifta til sammen på gode biler. Hvorfor kan ikke folk skremme Arbeiderpartiet til å gjøre noe med dette og flytte avgiftene over på andre varer og ting slik at bilentusiaster ikke skal være de mest lidende i Norge pga. avgifter. Staten betaler jo ikke forsikringen til folk, heller ikke boten som folk får fra politiet. Det er heller ikke fritak fra førerkort inndragning for hastighetsovertredelse om man har betalt mye i avgift, så argumentet om at høy HK er farligere er ikke gyldig.

 

Man burde lage en folkeaksjon så alle stemte FrP på meningsmåling (også de som ikke planlegger virkelig å stemme blått av all verdens merkelige grunner, sikkert også fordi noen idioter av politikere skyter seg selv i foten med alle de skandalene i FrP) med trussel til AP at man vil gjøre det samme ved valget om de ikke fjerner i det minste HK-avgifta og omfordeler den på andre ting i skattebudsjettet (øke MVA til 26 % fra 25 % på alle varer så er man i mål med å hente 10 miliarder årlig), det ville nok fort skremt i regjeringa til å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi i Norge så skal bilentusiaster skattes ihjel imens f.eks båter slipper skattefritt fordi trolig noen i Arbeiderpartiet er båtentusiast. De får til og med avgiftsfri diesel.....

 

Engangsavgifta bringer inn årlig kun 19 miliarder NOK dette er ikke mye sammenlignet med MVA eller andre avgifter. Dette burde være justert, fordi en Nordmann i forhold til inntekta si kan kjøpe bedre hus eller båt enn en Tysker, men Tyskeren kan kjøpe 3x bedre bil enn Nordmannen for lønna si. Og nå snakker vi ikke om småbiler med motor som i en skuter, men skikkelige biler med 300 HK + og gjerne godt brukte ikke bare nye. HK-avgifta er ren svindel, man kan kanskje forstå at de miljøgærne liker Co2 og vekt avgifta, men hvem i all verden klarer å finne på noe fornuftig begrunnelse til HK-avgifta som er like høy eller høyere som vektavgifta og Co2 avgifta til sammen på gode biler. Hvorfor kan ikke folk skremme Arbeiderpartiet til å gjøre noe med dette og flytte avgiftene over på andre varer og ting slik at bilentusiaster ikke skal være de mest lidende i Norge pga. avgifter. Staten betaler jo ikke forsikringen til folk, heller ikke boten som folk får fra politiet. Det er heller ikke fritak fra førerkort inndragning for hastighetsovertredelse om man har betalt mye i avgift, så argumentet om at høy HK er farligere er ikke gyldig.

 

Man burde lage en folkeaksjon så alle stemte FrP på meningsmåling (også de som ikke planlegger virkelig å stemme blått av all verdens merkelige grunner, sikkert også fordi noen idioter av politikere skyter seg selv i foten med alle de skandalene i FrP) med trussel til AP at man vil gjøre det samme ved valget om de ikke fjerner i det minste HK-avgifta og omfordeler den på andre ting i skattebudsjettet (øke MVA til 26 % fra 25 % på alle varer så er man i mål med å hente 10 miliarder årlig), det ville nok fort skremt i regjeringa til å gjøre noe.

 

Mye surmuling om avgifter, ass.. Og jeg skjønner det til en viss grad, men kan du ikke være litt mer saklig iaf.?

 

Når jeg har googlet i ett og et halvt minutt finner jeg følgende om båt:

-Båter er IKKE "skattefrie". Dvs. selve båten er skattefri. Men det er en motoravgift fra 9hk (over 9 gjelder 153kr pr. Hk)

Forøvrig:

-Kanskje får de avgiftsfri diesel av en grunn. Husk; det er ikke noe som heter dieselavgift - det heter vegavgift, og hentes inn gjennom både drivstoffkjøp og årsavgift, vanligvis. Og du betaler naturligvis ikke vegavgift på en båt, gjør du vel? Så får du heller klage på at "snart kommer vel sjøavgiften, høhø..!", men slapp av, havet slites nemlig ikke i like stor grad av et båtskrog som gummi mot asfalt. Tro meg, den dagen en regjering ønsker å bevilge penger for vedlikehold av vannet, så skal jeg klage unisont med deg ;)

En avgift for å bøte på CO2-utslipp må man likevel ha, enten du liker det eller ikke. At den fortsatt er en Hk-avgift mener jeg er relativt uproblematisk i båtsammenheng.

 

I bilsammenheng, derimot, er jeg helt enig i at Hk-komponenten i engangsavgiften kan justeres noe, gjerne slik at CO2 og vekt veier tyngst. Men det blir feil å fjerne den helt. For selv om en motor med mye Hk ofte er mer påkostet, og i noen tilfeller mer effektiv i seg selv, så må det ses i sammenheng med normerte kjøresykluser. Og få normer kjører bilene på fullast over lengre perioder.. Få normer kjører en sportsbil sportslig, for å si det slik.. Ergo er man fortsatt nødt til å ta høyde for at bilens utslipp bestemmes mye av hvordan den kjøres. CO2 er som kjent direkte korrelert til drivstofforbruket, som igjen er direkte korrelert til energiuttaket i motoren. Ved fullast vil en motor med tre gang så mange hester i de fleste tilfeller bruke tre gang så mye bensin, hvilket fører til tre ganger høyere CO2-utslipp. Hk-avgiften kan gjerne justeres. Men ikke fjernes. Jeg mener jo også at det totale avgiftsnivået ikke burde bli lavere heller, tvert imot. Kjøpsveksten er nemlig noe av det mest destruktive elementet, utifra miljøperspektivet.

 

Kan sikkert virke som om jeg hater bil, noe som er fullstendig feil, jeg bare mener at man må kunne holde flere tanker i hodet samtidig - enten man liker det eller ikke. 'Then you may have your cake and eat it too'.

 

Forøvrig kan jeg jo opplyse deg om at vi i Norge pr. tid har en koalisjonsregjering som har sittet siden 2005 med både SV og SP, ikke bare AP. Før det satt KRF, Høyre og Venstre, om du husker. Om du tør late som at du stemmer FRP (eller et hvilket som helst parti), angivelig for 'skremmeeffekten', bør du vel også stå tilstrekkelig inne for det, slik at du kunne gjort det samme på en valgdag, og ikke bare på en meningsmåling. Men deg om det ;)

Ytterligere partipolitikk er kanskje forbeholdt andre arenaer enn bilforumet, eller hur(?)

Endret av zukibaiker
rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg stemmer jo FrP ikke later som =D, det jeg ville frem til var at andre som ikke gjør det kunne gjort det på meningsmålinger for å få regjeringen til å gjøre noe for nivået på engangsavgifta er jo en blodig urettferdighet som rammer alle bilentusiaster.

 

Men hvorfor mener du at HK-avgiften ikke bør fjernes helt? Det har jo absolutt ikke noe å si for miljøet, det er Co2 og Vekt avgiften som er de eneste som kan forsvarlig forklares med hensyn til miljøet (Men Nox i dieselbiler er jo mye mer skadelig enn Co2). Og hvis du er redd for at noen fullaster en bil med mye HK slik at den forbrenner mer så er det jo bensinavgift....for økt forbruk.

 

Og hvorfor i all verden mener du at avgiftsnivået på biler i Norge ikke bør senkes? Synes du det er rimelig at bilentusiaster skal betale mer i avgifter (som ikke brukes på vei) enn andre folk som har andre hobbyer? Hvis du er redd for at staten vil få problemer om man tar 10 miliarder bort fra statskassa hvert år (Det er totalt 19 miliarder den får inn via engangsavgift) så kan dette hjelpes ved å øke MVA fra 25 % til 26 % eller 27 % på alle varer (da inkludert biler) og det vil være like meget i statskassa imens folk som har bil som hobby vil få en fantastisk skattelette..... Merverdiavgifta gir statskassa nesten 200 miliarder årlig så en liten økning er nok for å kunne gjøre HK-avgifta til en vond og snart glemt historie og Vekt + Co2 avgifta kan bli som den er i dag.

 

På den måten burde ingen være skadet ikke engang miljøaktivister og hardbarka sosialister....og bilentusiaster ville endelig få noen normale priser slik at man kan sammenligne inntektsnivået og prisen på bilen, med det tyske inntektsnivået og prisen på bilen og komme til en noenlunde rimelig resultat. Det er jo blodig urettferdig at en Tysker kan kjøpe over 2xbedre bil for lønna si enn det en Nordmann kan (snittlønn). Hvorfor skal vi som har bil som hobby betale mer enn andre, synes AP og SV tilhengere at det er riktig ut fra et sosialistisk synspunkt å diskriminere bilister? Jeg vet at også Høyre og Venstre ikke har gjort noe med avgifta men de sitter ikke med makten i det siste da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, ovenifra og ned:

Punkt 1: Ville bare ymte frempå at manipulasjon av stemming/meningsmåling er en lite konstruktiv måte å få frem saker på. ;)

 

Punkt 2: Som nevnt mener jeg Hk-komponenten i engangsavgiften fortsatt har sin hensikt, som beskrevet over. Og jo, du kan til en viss grad kompensere for dette gjennom bensinpriser på 25-30kr literen. Realiteten er at dette ville blitt en svært urettferdig måte på å begrense bilbruk. For det er nettopp det den ville begrenset - bruken. Det analyser har vist, er jo det de fleste av oss allerede er fullstendig klar over, at vi kjører bil som oftest av reelle behov. Og for min del blir det sånn sett noe mer legitimt å klage på bensinpris (selv om den ikke er spesielt høy, sammenlignet med resten av kontinentet). Det som i mitt hode blir mindre legitimt, er å rope etter nyest mulig, dyrest mulig, mest effekt som mulig...

 

Punkt 2 og 3: Du karakteriserer dette som om statskassa skal fylles. Og for all del, et budsjett er et budsjett - det skal helst gå opp uten rødt på bunnlinja, uansett hvem som sitter i regjering. Med den mest vesentlige faktoren selv den moderate delen av norsk milljøbevegelse peker på, godt støttet fra internasjonalt hold, er vekstfenomenet. Og vekst er fint og flott, men den må være bærekraftig, noe den ikke er pr. idag. Da finnes det de som mener vi bør regulere og kontrollere denne veksten, og det finnes de som ignorerer det og ønsker å intensivere veksten ytterligere. Og jeg befinner meg i førstnevnte gruppe. Jeg mener det handler mer om avgifter som verktøy og redskap for å få folk til å handle (noe) mindre totalt sett, og handle mer fornuftig når de først må.

 

Når vannrøret i kjelleren sprekker, begynner du med å tørke opp, eller begynner du med å finne en kran og stenge? Det samme gjelder her. Økte bensinpriser begrenser i liten grad bilbruk, og ville uansett slått urettferdig ut. Hk-avgiften derimot, gjør det litt vanskeligere å velge biler vi egentlig ikke trenger. Som sagt må den gjerne justeres noe, men komponenten må fortsatt være der. Som nevnt kan en bil fint nå lave CO2-utslipp gjennom en normert kjøresyklus, men om den har 800Hk er potensialet laaaangt større selv ved pen kjøring ;)

 

Punkt 4: Men tro meg, jeg er nok like glad i effektbiler som deg. Elsker å kjøre, og er skeptisk til om lavutslippsteknologi kommer til å produsere et skikkelig råskinn i nær fremtid (Tesla Roadster o.l. er jo et forsøk, men svært lite imponerende prestanda, vekt/effekt osv.). Men jeg innser at det BØR koste med fine biler. Ikke nødvendigvis armer og bein, men jeg mener prisnivået ikke er SÅ galt som det er heller. Skal noe bli billigere er det hybridene, batteribilene (med og uten 'range extender') og sub-kompakt-bilene, SELV om de stort sett er drittkjedelig.

 

Bør kanskje inne at hobbyen vår ikke akkurat er potteplanter.. ;)

 

PS: Nitrøse/dinitrøse gasser, hovedsaklig fra diesel, men potensielt også fra magerkonfigurerte bensinere, har først og fremst lokal innvirkning. Bør også påpekes at problematikk rundt smog/bakkenær ozon i hovedsak har oppstått grunnet rause avgiftsendringer, som igjen gjør det tydelig at politikken spiller sterkt inn - både positivt og negativt. (Har forøvrig skrevet en del om dette på bilbloggen min ganske nylig, om det skulle være interessant lesning). Kan også beregne NO/NO2 som CO2-ekvivalenter, og har i den sammenheng en svært høy konverteringsfaktor - så det er absolutt å betrakte som en usunn klimagass. Dog blir utslippsmengden i den øvre atmosfæren relativt liten, så globalt sett er NOx et mer neglisjerbart problem.

Endret av zukibaiker
rettet skrivefeil, lagt til tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok men du har ikke tatt stilling til det om du synes det er greit at det i forhold til inntekta skal koste over 2x så mye for en Nordmann å kjøpe en god bil enn det koster for en Tysker. Det ville vært forholdsmessig tatt snittinntektene i betraktning om vi kutta ut HK-avgifta og lot vekt og Co2 avgifta bli som dem er. Da kunne vi hatt det bare litt dyrere enn Tyskere å kjøpe bil.

 

Og når det gjelder økning i "vekstfenomenet" jeg tror ikke folk i Norge kommer til å kjøpe mange flere biler enn de gjør i dag om bilene blir rimeligere, tror heller ikke at "hr. gjennomsnitt" som skal fra A til B vil kjøpe en bil med flere hundre HK og stort utslipp bare fordi bilene blir rimeligere. Han vil nok tenke på at han fortsatt skal ha en bil som har lav forbruk så han slipper å ha en skyhøy bensinregning, men kanskje han kjøper seg en nyere utgave av en "rimelig bil", men da vil han jo kjøre den istedet for den eldre bilen med større utslipp. Folk kloner seg jo ikke og kjører to biler på engang bare fordi det er rimeligere å kjøpe en bedre bil. I Tyskland har de 80 milioner mennesker og det har ikke ført til noe superforbruk at de kan kjøpe biler som er over 2x rimeligere i forhold til deres snittinntekter enn det bilene er for Nordmenn med norsk snittinntekt. Og en økning i MVA fra 25 % til 26 % eller 27 % vil jo redusere "veksten" tilsvarende på andre områder så det vil komme nøytralt ut for miljøet, nøytralt for statskassa og endelig rettferdig for oss bilentusiaster. Jeg forstår ikke hvordan noen ikke kan være enig i dette at det er ikke rimelig at folk med bil som hobby skal betale betydelig mer enn alle andre til statskassa, la oss få en mer rettferdig fordeling ved å justere MVA....og ikke fortell at det vil være ugunstig for den norske industriens konkuransedyktighet fordi varer til export er MVA frie....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok men du har ikke tatt stilling til det om du synes det er greit at det i forhold til inntekta skal koste over 2x så mye for en Nordmann å kjøpe en god bil enn det koster for en Tysker.

 

Mnæi, men det har jeg egentlig ikke tatt særlig stilling til heller. Da må du nesten definere hva du mener med en bra bil. Det er ikke sikkert vi har helt samme oppfatning av hva det er. Og hvorvidt det er generelt slik at prisnivå korrigert mot lønn og andre markedsavhengige faktorer er veldig ujevnt, eller om det bare gjelder enkelte biler, eller noen helt spesielle biltyper(?)

 

Skal ikke si tyskerne ikke kan ha noe, det kan godt være, men vil isåfall lese det utifra undersøkelser/analyser som eventuelt bekrefter eller avkrefter om differansen er reell. (Noen linker?)

 

Som nevnt i PSn over, sist vi eksperimenterte med avgiftslette, resulterte det i en dieselboom, og fortsatt pågående innrøyking av bergensere m.fl.

 

Kan jo legge til at det i markeder som England ser ut til å være nådd et tak for vekst i nybilkjøpet - så det KAN også skje. Men i Norge har vi en veldig annen geografi, og ingen tiltak som kan verken supplementere eller erstatte behovet for bil. Hadde vi hatt samme togtilbud mellom storbyene, og kollektivtilbud også utenfor Oslo, så hadde nok saken vært en annen. Og vi er ikke i nærheten den samme "kontinentale" overtrafikkeringen i noen norske byer - en av hovedfaktorene britene har registrert i forbindelse med utflatingen der. Skulle bilprisene i Norge bli merkbart lavere, får vi med svært stor sikkerhet en ny boom.

 

Så igjen, jeg er helt med på at enkelte biler burde bli billigere, men det kommer veldig an på hvilke, og ikke dersom prisnivået også ender lavere generelt. :P

 

MVA/økonomi har jeg ikke hjerne til å gå inn på..

Endret av zukibaiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal finne noen bekreftede fakta om snittinntekten i Tyskland og priser på ulike biler, men forskjellene blir selvfølgelig størst på de som har mest HK på noen blir det horrible forskjeller spesielt på bruktbiler slik at en tysker kan kjøpe over 3x bedre bil enn en nordmann for sin snittlønn (Altså en sportsbil som nordmannen måtte ut med 3 norske snittlønner for og som tyskern får for 1 tysk snittlønn). Men hvis man tar et gjennomsnitt så vil den ligge nærme det at tyskeren kan kjøpe 2x bedre bil en en nordmann for sin snittlønn.

 

Og det du skriver om faren for at vi får en trafikk som i England, det er umulig altså i England bor det nesten 50 millioner mennesker på et km2 areal som er mindre enn Norge. I Norge har vi nettopp som du sier så mange biler som det er behov for og det blir ikke betydelig flere biler om avgiftene går ned fordi det er ikke mer enn 4,9 millioner nordmenn det blir ikke 50 millioner nordmenn med det første.... kanskje Danmark kunne begrunne en frykt for avgiftsnedsetting men også det ville ikke være velbegrunnet (8 milioner dansker og et lite land arealmessig men likevel "stort nok") men ikke Norge.

 

Den største forskjellen vi ville se ved å kutte ut HK-avgift ville vært at A til B førerne ville sitte i nye lavforbruks biler fremfor gamle lavforbruks biler (som likevel har høyere forbruk) og at alle bilentusiaster ville fått realisert sine innerste bildrømmer slik de tyske bilentusiaster får gjort (i hvert fall alle som har jobb med "snittlønn" og prioriterer bil fremfor flott hus og alkoholforbruk&fest). Dieselboomen skyldes nok heller det at dieselbiler kommer rimeligere ut av avgiftssystemet enn bensinbiler og fordi de har lavere forbruk og er da spennende for A til B førerne. Så gjerne innfør NoX avgift som blir på linje med Co2 avgifta hvis HK-avgifta blir borte på alle biler.

 

For øvrig når det gjelder Oslo og Bergen osv. hvorfor ikke innføre storbyavgifter på bilbruk i byen osv. det vil fungere bedre enn en landsdekkende HK-avgift. De fleste bilentusiaster har nok ikke noe behov for å kjøre bilen sin i køen i Oslo, personlig om jeg skal noe i Oslo så ville jeg heller parkert bilen utenfor byen og tatt kollektiv trafikk inn til byen for det blir raskere. Det er ikke akkurat i storbyene at vi koser oss med kraftige biler vil jeg tro =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår