Gå til innhold

zukibaiker

Bruker
  • Innholdsteller

    27
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om zukibaiker

  • Bursdag 07/27/1987

Contact Methods

  • Website URL
    http://bilinorge.blogspot.com/
  • Bosted
    Tromsø/Oslo

zukibaiker's Achievements

  1. Japp, si fra hvis du finner noe ;) Nei, nei, nei! Var ikke det jeg mente. Altså, om bilene blir billigere, så øker kjøpefrekvensen. Dette gjelder generelt, og vil gjelde i Norge og i England. MEN, så sier jeg, i England har de nå møtt en topp, hvor folk IKKE kjøper like mange biler som før. Årsaken til at dette skjer er veldig sammensatt, men det pekes på at de blant annet har en absurd overtrafikkering av veinett både i og utenfor by. DET har vi ikke i Norge, og kan dermed ikke forvente å møte noe slikt tak. Altså er det SVÆRT lite som tyder på at vi ville kjøpt like mange biler som før, eller færre, dersom prisene ble lavere. Det aller meste tyder på det stikk motsatte, inkludert sist avgiftsreduksjon, som nevnt om dieselbilene, da det ble en voldsom boom (største på 20 år!). Altså var det IKKE bare en forflytning fra bensin til diesel. Det TOTALE salget økte med over 18% fra året før: Opplysningsrådet for vegtrafikken: Bilsalget i desember og hele 2007 At vi skulle få flere nyere biler med lavere forbruk, til å erstatte "gamle" biler med "høyt" forbruk, undergraver hele problemet med at nettopp vekst er hovedårsaken til de store utslippene: Nye biler har ikke så mye lavere forbruk at det veier opp for at den nye bilen skal produseres. Se f.eks denne: "bedre-klima-pa-bilkjopet.html" Storbyavgift og diverse annen køprising er jeg vel egentlig for. Men konstaterer (som tromsøværing) at slike tiltak er ganske upopulære for veldig mange i de byene det foreslås - ikke lenge siden det ble fullstendig revet i stykker i Tromsø, før det i det hele tatt var behandlet i samferdselskomiteen om de skulle være nettopp for eller mot. Dermed ble det ikke engang tatt stilling til om det var en god eller dårlig ide, og evt. hvorfor. Men burde absolutt være mulig, spesielt for Oslo osv. som du sier. Til Sven140: Du bør kanskje være litt forsiktig med å uttale hva svært mange som vet litt om bil egentlig vet, iom. at du diskuterer på et bilforum. Kanskje diskuterer du mot noen som er utdannet bilmekaniker og studerer som maskiningeniør, helt uten at du vet det.. ;) For jeg har ikke sagt at en bil med mye effekt MÅ slippe ut mye CO2. Men i et normalt tilfelle, der en bil gjerne veier halvannet tonn, så er det et tak for hvor mye CO2 en motor med 200 hk produserer. Når den når makslast (full gass) kan den ikke bruke med drivstoff pr. omdreining. En motor med 200 hk mer, VIL kunne bruke mer. Les gjerne på nytt igjen det jeg skriver i andre post i denne tråden: "For selv om en motor med mye Hk ofte er mer påkostet, og i noen tilfeller mer effektiv i seg selv, så må det ses i sammenheng med normerte kjøresykluser. Og få normer kjører bilene på fullast over lengre perioder.. Få normer kjører en sportsbil sportslig, for å si det slik.." I tillegg; sakset kommentar fra Bil i Norge-bloggen: "-Bespart vekt betyr utvetydig økt potensial for redusert energiforbruk ved forflytning -> Økt vekt betyr utvetydig økt energiforbruk ved forflytning. Og merk distingsjonen: En tung bil har ikke nødvendigvis høyere utslipp/forbruk, men den ville alltid hatt lavere utslipp/forbruk om den var lettere." Vekten blir forøvrig den andre faktoren som nesten alene avgjør hvor ofte en motor skal gå på fullast og høy dellast, og ergo bruke mye drivstoff. En større bil er også langt mer energikrevende å produsere. Så vektkomponenten kan heller ikke fjernes med særlig gode grunner. Men at CO2-avgiften bør favorisere bilene med minst utslipp kan vi uten videre være enig om ;) Fään, hvorfor blir det så langt når jeg skriver!? Beklager det.
  2. Mnæi, men det har jeg egentlig ikke tatt særlig stilling til heller. Da må du nesten definere hva du mener med en bra bil. Det er ikke sikkert vi har helt samme oppfatning av hva det er. Og hvorvidt det er generelt slik at prisnivå korrigert mot lønn og andre markedsavhengige faktorer er veldig ujevnt, eller om det bare gjelder enkelte biler, eller noen helt spesielle biltyper(?) Skal ikke si tyskerne ikke kan ha noe, det kan godt være, men vil isåfall lese det utifra undersøkelser/analyser som eventuelt bekrefter eller avkrefter om differansen er reell. (Noen linker?) Som nevnt i PSn over, sist vi eksperimenterte med avgiftslette, resulterte det i en dieselboom, og fortsatt pågående innrøyking av bergensere m.fl. Kan jo legge til at det i markeder som England ser ut til å være nådd et tak for vekst i nybilkjøpet - så det KAN også skje. Men i Norge har vi en veldig annen geografi, og ingen tiltak som kan verken supplementere eller erstatte behovet for bil. Hadde vi hatt samme togtilbud mellom storbyene, og kollektivtilbud også utenfor Oslo, så hadde nok saken vært en annen. Og vi er ikke i nærheten den samme "kontinentale" overtrafikkeringen i noen norske byer - en av hovedfaktorene britene har registrert i forbindelse med utflatingen der. Skulle bilprisene i Norge bli merkbart lavere, får vi med svært stor sikkerhet en ny boom. Så igjen, jeg er helt med på at enkelte biler burde bli billigere, men det kommer veldig an på hvilke, og ikke dersom prisnivået også ender lavere generelt. :P MVA/økonomi har jeg ikke hjerne til å gå inn på..
  3. Altså, ovenifra og ned: Punkt 1: Ville bare ymte frempå at manipulasjon av stemming/meningsmåling er en lite konstruktiv måte å få frem saker på. ;) Punkt 2: Som nevnt mener jeg Hk-komponenten i engangsavgiften fortsatt har sin hensikt, som beskrevet over. Og jo, du kan til en viss grad kompensere for dette gjennom bensinpriser på 25-30kr literen. Realiteten er at dette ville blitt en svært urettferdig måte på å begrense bilbruk. For det er nettopp det den ville begrenset - bruken. Det analyser har vist, er jo det de fleste av oss allerede er fullstendig klar over, at vi kjører bil som oftest av reelle behov. Og for min del blir det sånn sett noe mer legitimt å klage på bensinpris (selv om den ikke er spesielt høy, sammenlignet med resten av kontinentet). Det som i mitt hode blir mindre legitimt, er å rope etter nyest mulig, dyrest mulig, mest effekt som mulig... Punkt 2 og 3: Du karakteriserer dette som om statskassa skal fylles. Og for all del, et budsjett er et budsjett - det skal helst gå opp uten rødt på bunnlinja, uansett hvem som sitter i regjering. Med den mest vesentlige faktoren selv den moderate delen av norsk milljøbevegelse peker på, godt støttet fra internasjonalt hold, er vekstfenomenet. Og vekst er fint og flott, men den må være bærekraftig, noe den ikke er pr. idag. Da finnes det de som mener vi bør regulere og kontrollere denne veksten, og det finnes de som ignorerer det og ønsker å intensivere veksten ytterligere. Og jeg befinner meg i førstnevnte gruppe. Jeg mener det handler mer om avgifter som verktøy og redskap for å få folk til å handle (noe) mindre totalt sett, og handle mer fornuftig når de først må. Når vannrøret i kjelleren sprekker, begynner du med å tørke opp, eller begynner du med å finne en kran og stenge? Det samme gjelder her. Økte bensinpriser begrenser i liten grad bilbruk, og ville uansett slått urettferdig ut. Hk-avgiften derimot, gjør det litt vanskeligere å velge biler vi egentlig ikke trenger. Som sagt må den gjerne justeres noe, men komponenten må fortsatt være der. Som nevnt kan en bil fint nå lave CO2-utslipp gjennom en normert kjøresyklus, men om den har 800Hk er potensialet laaaangt større selv ved pen kjøring ;) Punkt 4: Men tro meg, jeg er nok like glad i effektbiler som deg. Elsker å kjøre, og er skeptisk til om lavutslippsteknologi kommer til å produsere et skikkelig råskinn i nær fremtid (Tesla Roadster o.l. er jo et forsøk, men svært lite imponerende prestanda, vekt/effekt osv.). Men jeg innser at det BØR koste med fine biler. Ikke nødvendigvis armer og bein, men jeg mener prisnivået ikke er SÅ galt som det er heller. Skal noe bli billigere er det hybridene, batteribilene (med og uten 'range extender') og sub-kompakt-bilene, SELV om de stort sett er drittkjedelig. Bør kanskje inne at hobbyen vår ikke akkurat er potteplanter.. ;) PS: Nitrøse/dinitrøse gasser, hovedsaklig fra diesel, men potensielt også fra magerkonfigurerte bensinere, har først og fremst lokal innvirkning. Bør også påpekes at problematikk rundt smog/bakkenær ozon i hovedsak har oppstått grunnet rause avgiftsendringer, som igjen gjør det tydelig at politikken spiller sterkt inn - både positivt og negativt. (Har forøvrig skrevet en del om dette på bilbloggen min ganske nylig, om det skulle være interessant lesning). Kan også beregne NO/NO2 som CO2-ekvivalenter, og har i den sammenheng en svært høy konverteringsfaktor - så det er absolutt å betrakte som en usunn klimagass. Dog blir utslippsmengden i den øvre atmosfæren relativt liten, så globalt sett er NOx et mer neglisjerbart problem.
  4. Mye surmuling om avgifter, ass.. Og jeg skjønner det til en viss grad, men kan du ikke være litt mer saklig iaf.? Når jeg har googlet i ett og et halvt minutt finner jeg følgende om båt: -Båter er IKKE "skattefrie". Dvs. selve båten er skattefri. Men det er en motoravgift fra 9hk (over 9 gjelder 153kr pr. Hk) Forøvrig: -Kanskje får de avgiftsfri diesel av en grunn. Husk; det er ikke noe som heter dieselavgift - det heter vegavgift, og hentes inn gjennom både drivstoffkjøp og årsavgift, vanligvis. Og du betaler naturligvis ikke vegavgift på en båt, gjør du vel? Så får du heller klage på at "snart kommer vel sjøavgiften, høhø..!", men slapp av, havet slites nemlig ikke i like stor grad av et båtskrog som gummi mot asfalt. Tro meg, den dagen en regjering ønsker å bevilge penger for vedlikehold av vannet, så skal jeg klage unisont med deg ;) En avgift for å bøte på CO2-utslipp må man likevel ha, enten du liker det eller ikke. At den fortsatt er en Hk-avgift mener jeg er relativt uproblematisk i båtsammenheng. I bilsammenheng, derimot, er jeg helt enig i at Hk-komponenten i engangsavgiften kan justeres noe, gjerne slik at CO2 og vekt veier tyngst. Men det blir feil å fjerne den helt. For selv om en motor med mye Hk ofte er mer påkostet, og i noen tilfeller mer effektiv i seg selv, så må det ses i sammenheng med normerte kjøresykluser. Og få normer kjører bilene på fullast over lengre perioder.. Få normer kjører en sportsbil sportslig, for å si det slik.. Ergo er man fortsatt nødt til å ta høyde for at bilens utslipp bestemmes mye av hvordan den kjøres. CO2 er som kjent direkte korrelert til drivstofforbruket, som igjen er direkte korrelert til energiuttaket i motoren. Ved fullast vil en motor med tre gang så mange hester i de fleste tilfeller bruke tre gang så mye bensin, hvilket fører til tre ganger høyere CO2-utslipp. Hk-avgiften kan gjerne justeres. Men ikke fjernes. Jeg mener jo også at det totale avgiftsnivået ikke burde bli lavere heller, tvert imot. Kjøpsveksten er nemlig noe av det mest destruktive elementet, utifra miljøperspektivet. Kan sikkert virke som om jeg hater bil, noe som er fullstendig feil, jeg bare mener at man må kunne holde flere tanker i hodet samtidig - enten man liker det eller ikke. 'Then you may have your cake and eat it too'. Forøvrig kan jeg jo opplyse deg om at vi i Norge pr. tid har en koalisjonsregjering som har sittet siden 2005 med både SV og SP, ikke bare AP. Før det satt KRF, Høyre og Venstre, om du husker. Om du tør late som at du stemmer FRP (eller et hvilket som helst parti), angivelig for 'skremmeeffekten', bør du vel også stå tilstrekkelig inne for det, slik at du kunne gjort det samme på en valgdag, og ikke bare på en meningsmåling. Men deg om det ;) Ytterligere partipolitikk er kanskje forbeholdt andre arenaer enn bilforumet, eller hur(?)
  5. Om du heter Simon94 fordi du er født i 1994, så har jeg stort sett bare én ting å si: En ny bil SKAL være dyr. Du er jo for all del heldig om du kommer fra en såpass velstående familie at du i det hele tatt får lov til å tenke på nye biler, men hva er poenget med at evt. førstebilen skal være kliss ny? Det nytter heller ikke at en 2011-modell er mer forbruksvennlig enn, la oss si en 2000-modell. Den er marginalt mer forbruksvennlig. Det nytter heller ikke at en 2011-modell er sikrere - for det er også bare marginalt, sammenlignet med f.eks. en 2000-modell. Det er ikke nødvendigvis slik at du dreper kloden i en bruktbil, for så å drepe deg selv, hvilket ikke ville skjedd i en ny bil. Og når du eksemplifiserer med en Camaro, blir det jo ganske åpenbart; den bruker mer bensin enn de fleste biler så langt tilbake som på 90-tallet. Og du skal ikke se bortifra at du kan ta livet av deg i en Camaro også, det er vel heller en større sannsynlighet for nettopp det. ;)
  6. Støtter at 200-/700-serien er en billig og grei bil for å lære på. Bra deletilgang og enkle konstruksjoner. Da vil også Terjeths liste være veldig grei. Listen kan for all del utvides, men det blir fort unødvendig dyrt - spesialverktøy du ellers ville trengt to ganger i året kan oftest lånes. Regner med du ikke har ment trådtittelen helt bokstavelig, men isåfall er mitt generelle råd å være klar over alt man ikke vet - det tar fort et tiår med hobbypjusk, utdanning og videreutdanning, og fortsatt lærer man nytt hele tiden (tro meg). La andre hjelpe deg eller forbered deg på at mye læring ofte er frustrerende (og kostbar..). Bruk alle læringsresurser for det de er verdt. Forum (som dette) kan være gull, youtube, howstuffworks.com, haynes-manualer, videregåendepensum, etter hvert kanskje tekniske dokumenter og enkle rapporter/avhandlinger(?) :P Og ikke minst folk rundt deg og diskutere med! Heldigvis trenger man ikke overmenneskelige egenskaper for å holde liv i en B230.. Også derfor Volvoene er greie utgangspunkt. Kjør på! Bli flink! :)
  7. Hansen og RobinDrift m.f; skummelt å lese at dere faktisk står inne for slike holdninger, og synes det er en grei måte å håndtere slike situasjoner på. Det finnes ingen berettiget grunn til å gjøre en situasjon - som dere selv opplever som påtrengende, og skummel - til en ytterligere risikabel situasjon for dere begge. Man skal ha forståelse for at folk kjører forskjellig, spesielt i et trafikkbilde som inkluderer forskjellige kjøretøy. Bil-mc-forholdet er allerede svært utsatt, hovedsaklig på grunn av bilisters negative holdninger overfor motorsyklistene (i ubetydelig grad motsatt. De fleste motorsyklister er faktisk bilister også). Ikke vær så lite gjennomtenkt at dere kommer med affektuttalelser som å 'bare kjøre dem ned' osv.. Det blir bare fullstendig usaklig. Og om dere faktisk står inne for det, burde dere strengt tatt holdt dere unna trafikken, holdt dere hjemme, helst uten nettilgang til å spre tøvet videre. Det er lov å bruke hodet
  8. Takker for alle tilbakemeldinger! Kanskje ikke den store mengden, men bra likevel. Kom gjerne med flere innspill. Er kompetansekravet i kjøreopplæringen for lavt generelt? Hadde strengere krav nødvendigvis måtte vært dyrere? Hvis ikke, hadde det ikke vært et svært effektivt sikkerhetstiltak, sammenlignet med de mange tiltakene som allerede har vært prøvet (og feilet?) gjennom regjeringens døende nullvisjon?
  9. Fine tilbakemeldinger. Legger til det åpenbare spørmålet om det i det hele tatt trengs noe slikt tilbud.
  10. Prøver å hente inn litt informasjon, og tenker å lodde stemningen blant bilfolket rundt et par spørsmål. Skal du ta lappen snart, eller har tatt lappen ganske nylig, eller husker tilbake til da du tok lappen; hvordan hadde du forholdt deg til et tilbud som kurser deg i mer inngående kjøreteknikk? Klikk på svaralternativene i pollen. Kom gjerne med innspill i tråden på hvor mye du ville vært villig til å betale, og hva et slikt tilbud burde inneholde. Burde det være praktisk opplæring, kun teoretisk, eller begge deler? Eller trengs det ikke noe slikt tilbud i det hele tatt?
  11. Hvilken bil har best veigrep - den som har breie dekk, eller den som er ekstra tung? Driver litt myteknusing for tiden på Bil i Norge-bloggen Våi! ;)
  12. Hehe, jo.. Men det med Opel var da ikke noe angrep. Det var jo en grei knagg å henge dere på, men ingen angrep - Opel er da tross alt også biler ;) PS! Hvis du får Voe til å lage banneren din, har du 'made it to da top'! Jeg gir meg faen ikke før Voe har laget min..(!) God helg videre, godtfolk!
  13. Takker og bukker. Skal huske på det du sier, delta! Sjekk siste sak på Bil i Norge: Er 'Vi menn' blitt helt idiot!? http://bilinorge.blogspot.com/ Mvh Zukibaiker/Haaka
  14. Heh.. Om dette er din mest hardtslående kritikk, slik bloggen står nå, tar jeg det som et ganske sterkt kompliment. :P Men det er en ærlig sak du kommer med. Når jeg leser setninga i ettertid ville jeg vel heller gått for "discovery-klisje fra helvette", framfor "spennende...NOT", men jeg får ta den også. Er iaf. litt mer konstruktivt enn fra opel/tribal-eliten lenger oppi her. ;) Si fra hva dere mener mangler innen norsk motormedia da? Mvh Zukibaiker aka Haaka
  15. Øh.. Okei, e du blåst i høue?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår