Gå til innhold

Mercedes 230TE tomgangsproblemer og diverse


Remi Haugen

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en gammel MB 230TE. Det er skiftet motor i bilen, den starter når den er kald.

Problemet mitt er at når bilen er blitt varm, så vil den ikke gå på tomgang. Heller ikke starte igjen om den stopper etter at den har fått litt varme i seg.

Jeg har koblet av hjernen, å det er akkurat samme symptomene. Så det har ikke noe med hjerne å gjøre.

 

Det er 2 kabler i motorrom som ikke er noen plass å plassere. En singel polet kontakt, å en 3 polet kontakt.

 

Hva kan være galt? noen som har peiling?

Har noen peiling på hvor jeg kan få tak i koblingskjema for det elektriske og over vacumslangene?

Ellers er bilen veldig bra, men gjør lite med den så lenge den ikke vil gå som den skal.

 

RÅDVILL akkurat nå, å på grensen til desperasjon....

 

Håper på kjapt svar, å KUN seriøse hendvendelser.

Mail: remi.haugen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mange innspill nå som skal testes i morgen(dag). Jeg legger ut bilder av dem 2 kontaktene jeg har som jeg ikke finner plass til. Det bilde der det er tape på en slange, den er sprukket. Drar jeg den av, så stopper bilen helt. Men det forklarer ikke hvorfor bilen IKKE vil gå når den er VARM. Kald, så er det ikke noe problem å starte eller få den til å gå.

Men hvor skal disse ledningene? Det er det store spørsmålet.

Det som er gjort i det siste er å skrifte plugger, men ingen forskjell i resultat. Tok av kontakten til hjernen, å bilen starter men stopper når den blir varm.

Bilen gikk når jeg henta den, men var veldig tungstartet når den blei varm da også.

Etter jeg fylte full tank, så er den blitt umulig å ha til å gå når den er varm.

Går heller ikke an å slakke av da, da bare den stopper opp.

 

Litt vanskelig forklart, men setter stor pris på all hjelp og forslag :)

 

post-66313-13804853626919_thumb.jpg

post-66313-13804853626703_thumb.jpg

post-66313-13804853626759_thumb.jpg

post-66313-13804853626813_thumb.jpg

post-66313-13804853626867_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at de skal sitte på fremsiden av innsuget, at den minste trolig er til en temp føler, og den Andre trolig skal på selve bensinmengdefordeleren.

Mn klam ta å ta en kikk oppi motoren på bilen min å se om mine antagelser stemmer. Og du burde og sjekke den belgen som sitter mellom bensinmengdefordeleren og innsuget for sprekker. :)

Mvh

Stian

 

stolt eier av MB 190E

krsmf.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket bensinmengdefordeleren med slangene på, det er ikke noe galt med slangene vertfall. Jeg har ikke peiling hvordan jeg skal sjekke selve mengdemåleren.

Tok ut sikringene på overspenningsrelèt, ingen funksjon eller noe annen respons. Jeg fikk start i dag tidlig med en gang, men etter motoren er blitt varm, så får jeg ikke det lengre. Da må jeg vente minst 14 timer før den starter igjen.

Prøvde også å bytte om kablene jeg la ut bilde av, å fant plass dem passer på (står ledninger der fra før) = 0 respons...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fikset den slangen som er sprukket bare for å være på den sikre siden. Og neste gang motoren nekter å starte kan du ta å sjekke om bensinpumpa går når du kjører starteren rundt.. Den skal også slå inn et sekund eller to når du slår på full tenning.

 

Det kan jo tenkes at det finnes noen brente loddinger i bensinpumpereleet som sitter bak batteriet, dette kan faktisk også gi temperaturavhengige symptomer i visse fall.. At releet kan reagere på temperaturen i motorrommet og gi dårlig kontakt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat.. Da er jeg dessverre tom for ideer, får håpe noen andre kan si hva som feiler motoren din. Eneste jeg vet med sikkerhet er at denne M102 motoren kan være direkte plagsom til tider, og er ikke helt lett å bli klok på bestandig. Men om det er noen trøst så er du ikke den eneste som sliter/har slitt med lignende problemer. Så fordelen med det er at det bør være store muligheter for å få hjelp fra noen som har vært borti det samme. Prøvd Merceforumet, Mercefreaken, MB Entusiastforumet eller evt mbsca forumet? Evt mbworld som har medlemmer fra hele verden.. Sannsynligheten for å få kyndig faghjelp er nok noe større på en av disse plassene.. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket bensinmengdefordeleren med slangene på, det er ikke noe galt med slangene vertfall. Jeg har ikke peiling hvordan jeg skal sjekke selve mengdemåleren.

Tok ut sikringene på overspenningsrelèt, ingen funksjon eller noe annen respons. Jeg fikk start i dag tidlig med en gang, men etter motoren er blitt varm, så får jeg ikke det lengre. Da må jeg vente minst 14 timer før den starter igjen.

Prøvde også å bytte om kablene jeg la ut bilde av, å fant plass dem passer på (står ledninger der fra før) = 0 respons...

 

Hallo Remi !

Håper du virkelig fikk til den slangen som er på UNDERSIDEN av innsuget ..?

Problemet ditt i utgangspunktet høres ut som hjernen ikke får tilbakemelding

om at motor er varm. Det skal være den sensoren som står fremst på toppen.

Om denne fusker / ikke virker så vil signalet til hjernen gjerne være det samme

som v. kald motor. Og det klarer ikke motoren av. Mao. drukner i bensin .

Kontakten har på min bil 4 pinner og kan monteres begge veier.- (Spiller ingen rolle

om du undrer på hvilken vei .)

Giveren har 2 funksjoner og måles diagonalt over pinnene ( Ohm )

Det skal være samme motstand på begge målinger.

Så få orden på ledningene til denne i alle fall først og fremst.

Tvi tvi

Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår