Gå til innhold

AUDI A4 AVANT 2013 med diverse elektroproblemer dash, abs & tannstang

Ranger emnet


Benjy

Anbefalte innlegg

Hei! 

Håper dette er korrekt kategori å poste under, men jeg håper noen av dere flinke bilfolk kan hjelpe meg litt!

Bakgrunn: Kjøpte en A4 AVANT (KJ41596) 2 måneder siden. Lånte ut bilen en helg til noen kompiser og når jeg fikk den tilbake sa de at den hadde fått ett check engine lys på. Jeg dro ut å sjekka bilen og da kom lyset på, masse skriking fra dashbordet og massevis av varsellamper (se bildene i vedlegg). Blant annet airbag, abs, bremser, servostyring, håndbrekk, u name it... Nålene dreiv å gikk av og på, opp og ned og levde sitt eget liv. Hadde den på verksted og de sa bilen hadde slått ut på ca 30 feilmeldinger. De målte batteri og konkluderte med at den var dårlig og at vi skulle begynne der, så nytt batteri + diverse andre ting og det var 8000,-. Etter byttet fikk jeg beskjed om et mer alvorlig funn på bilen. (se vedlegg nedenfor). Får beskjed om at hele tannstaget må byttes til hele 43000,-!! I tillegg manglet det deksler under bilen (ene hovedsiden høyre er knekt, og cover under girkasse mangler). 

Var innom møller i dag, og basert på bildene jeg viste (ligger som vedlegg) så mente de at hvis jeg var veldig heldig så kunne det være bare støpselet som må byttes, men at mest sannsynelig grunnet irret så måtte hele tannstanga også byttes. Delenr: 8K1-423-055-BR fikk jeg beskjed om fra møller. Mekanikkeren sa derimot at han gentlig ville tro at dette med dashbordet og elektronikken egentlig kan være en annen feil. (Noe med en kommunikasjonssentral i bilen som kommuniserer med diverse komponenter.) 

 

Akkuratt nå er dashbordet relativt dødt hele tiden motoren er i gang, nålene beveger seg ikke annet enn akkuratt når motoren starter (sammen med alle varsellampene og audio), Servostyring kommer og går (Ikke mens jeg kjører, men pr start/stopp), Håndbrekk virker hvis skjermen på dashbord er på, men displayet der er for det meste av etter motoren er i gang. Når jeg kjører bilen ned gaten og holder støtt på gassen så noen ganger reagerer bilen i 2 sekunder om gangen som om jeg trykker bånn gass selvom jeg ikke gjør det. Jeg får heller ikke skrudd bilen av med bare ett nøkkeltrykk som normalt, men må holde inne nøkkelen i 6-7sek før motor går av. Poenget er det er mye greier og det er noen ting som er litt forskjellig fra hver gang jeg starter opp, andre er likt hele tiden. 

 

Spørsmål: Kan noen av dere si meg noe mer? Noen hørt om dette før? Kjenner feilen? Noen tips? Har funnet verksted som kan selge meg delen fra bruktbil til 5000,- + frakt også har jeg en skyndig kompis som hjelper meg å bytte den selv. (Kan også nevne at jeg har Elektroutdanning innenfor Automasjon, så er ikke helt ute å sykkler;)). Ingen lykke i å finne bunndeksler enda...

 

Nå er planen først hvertfall å koble fra den kontakten, rengjøre og sjekke skadeomfanget om irret har spredd seg inn i tannstaget eller ikke, prøve å bytte støpsel om det ser ok ut, og se om det hjelper noe i helheten på bilen og dens problemer.

thumbnail_image0.jpg

thumbnail_image1.jpg

thumbnail_image2.png

thumbnail_image0 (1).jpg

thumbnail_image1 (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår