amazoon Skrevet September 30, 2011 Rapporter Share Skrevet September 30, 2011 Hei! Har byttet motor i min audi 80, 1992 model 1,9tdi ( 1z). Tok motor i fra en 1994 Audi 80, denne har startsperre i dieselpumpa ( visste ikke det før jeg hadde bytta registerreim og satt den nye motoren i bilen...) Finnes det noen måte å få bort denne sperra på? eller kan jeg ta overdelen av den gamle pumpa og sette på den nye? ser de er delt på midten.. håper på svar da ikke en gang møller bil i Oslo klarte å svare på dette.. har ikke lyst å bytte dieselpumpe, da dette blir mye styr.. mvh Kenneth Siter Opel Astra 1.4..... x - Volvo 245 90 mod! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 30, 2011 Rapporter Share Skrevet September 30, 2011 Vi hadde en tråd om dette problemet på en anen bil her: http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/golf-3/279839-oppkobling-startsperre-tdi.html#post2835676 Løsningen med å koble forbi startsperren virket vist. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amazoon Skrevet September 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 30, 2011 Vi hadde en tråd om dette problemet på en anen bil her: http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/golf-3/279839-oppkobling-startsperre-tdi.html#post2835676 Løsningen med å koble forbi startsperren virket vist. -- Hei! takker for raskt svar.. Men etter hva jeg forstod er ikke dette om sperre i dieselpumpe? motoren min går fint i rundt, eneste problemet at den får ikke diesel.. hørte noen sa noe om å knuse dekslet oppå pumpa, og ta ut magnetventilen å sette strøm der? hørtes litt drastisk ut.. jeg skulle gjerne vist hva de 7 ledningene som går ut fra dieselpumpa og til sticken på bilen er til.. passer fint den, men bilen min har for gammel hjerne til å kommunisere med startsperra.. mvh:) Siter Opel Astra 1.4..... x - Volvo 245 90 mod! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet September 30, 2011 Rapporter Share Skrevet September 30, 2011 (endret) Det sitter ikke startsperre i dieselpumpa. Den sitter i egen boks, eller i instrumentet på de biler som har startsperre. Så er det startsperren, eller ECU som gir spenning til en ventil som slipper gjennom diesel om alt er OK. På biler uten startsperre så er det vel også den samme ventilen, som trolig får +12V fra ECU -om ledningsnettet stemmer. Jeg tror det skal gå å sette +12V fra tenning-på til fuel-shut-off-valve N109 som sitter i bakkant av dieselpumpa. (i hvert fall som en nødløsning for test) -- Endret September 30, 2011 av Bwana Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Oktober 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2011 Har sett på skjema. Ser ut som kobling fra ECU til dieselpumpe og N108/N109 er lik både på biler uten startsperre (1994) og med (1996). Det er to kontakter, en 8-pins (med 7 pinner i bruk) til dieselpumpe, og en 3-pins til N108/N109. Skjema: -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amazoon Skrevet Oktober 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2011 Hm, men du har vel ikke tilfeldigvis en tegning av pumpen til 1994 model og pumpen til 1992?eller hva de nummererte ledningene som går ut i fra pumpa er?? Så din tegning var til a4:)Ser det går an å dele pumpen på midten, går det an og ta overdel fra gamle pumpe og sette på den nye? Snakka med møller bil, startsperre i dieselpumpa kom vist i 1994.. Takk for alle svar og tegni ger! Endelig funnet noen som har peil på audi 80..skrevet på tlf så mulig noen skriveleif.. Mvh kenneth Siter Opel Astra 1.4..... x - Volvo 245 90 mod! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Oktober 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2011 Jeg finner dessverre ikke noe skjema fro Audi 80. Tilkoblingen av den 8 pins kontakten til dieselpumpa er imidlertid lik for alle biler med 1Z motor jeg har sett på (Audi A4, Golf3, Octavia). Det som kan skille er tilkoblingen til N108/N109. A4 har én 3-pins kontakt på det skjemaet jeg postet over. Golf3 har en 2-pins kontakt til N108 og en enkelt ledning til N109. Kan tenkes at Audi80 er tilsv Golf3. Dette snakket om statsperre i dieselpumpa skjønner jeg ikke noe av. På dieselmotor må man ha spenning på N109 for at motoren får diesel. Motoren stopper når denne fjernes. Dette styres av ECU, som igjen kan være avhengig av startsperren som den er tilkoblet. Sjekk at du har diesel frem til pumpa (fylt dieselfilter?) Sjekk at du har +12V på N109. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2011 Skjema for N108/N108 i Audi 80. http://www.keepandshare.com/doc/3174209/301-glow-plugs-fuel-cutoff-valve-glowplug-relay-exhaust-recirculation-jpg-october-2-2011-12 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Oktober 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2011 Og komplett skjema for TDI i Audi 80(1994) her: http://www.s2central.net/80TDi/Schematics/schema.html Ser ut som tilkoblinger til dieselpumpe og N108/N109 er likt det som er postet tidligere i post #5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
syncrokjell Skrevet September 11, 2013 Rapporter Share Skrevet September 11, 2013 Fann du ut av dette - eg har same problemet etter å ha montert ein 94-modell motor inn i ein 93-modell bil. Dei har ulik dieselpumpe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.