Gå til innhold

Sperre i dieselpumpe audi 80 1994

Ranger emnet


amazoon

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har byttet motor i min audi 80, 1992 model 1,9tdi ( 1z).

Tok motor i fra en 1994 Audi 80, denne har startsperre i dieselpumpa ( visste ikke det før jeg hadde bytta registerreim og satt den nye motoren i bilen...)

 

Finnes det noen måte å få bort denne sperra på? eller kan jeg ta overdelen av den gamle pumpa og sette på den nye? ser de er delt på midten.. håper på svar da ikke en gang møller bil i Oslo klarte å svare på dette.. har ikke lyst å bytte dieselpumpe, da dette blir mye styr..

 

mvh

 

Kenneth

Opel Astra 1.4.....

x - Volvo 245 90 mod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en tråd om dette problemet på en anen bil her: http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/golf-3/279839-oppkobling-startsperre-tdi.html#post2835676

 

Løsningen med å koble forbi startsperren virket vist.

 

--

 

Hei!

 

takker for raskt svar..

Men etter hva jeg forstod er ikke dette om sperre i dieselpumpe?

motoren min går fint i rundt, eneste problemet at den får ikke diesel.. hørte noen sa noe om å knuse dekslet oppå pumpa, og ta ut magnetventilen å sette strøm der? hørtes litt drastisk ut..

 

jeg skulle gjerne vist hva de 7 ledningene som går ut fra dieselpumpa og til sticken på bilen er til.. passer fint den, men bilen min har for gammel hjerne til å kommunisere med startsperra..

 

mvh:)

Opel Astra 1.4.....

x - Volvo 245 90 mod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter ikke startsperre i dieselpumpa. Den sitter i egen boks, eller i instrumentet på de biler som har startsperre.

Så er det startsperren, eller ECU som gir spenning til en ventil som slipper gjennom diesel om alt er OK.

 

 

På biler uten startsperre så er det vel også den samme ventilen, som trolig får +12V fra ECU -om ledningsnettet stemmer.

 

Jeg tror det skal gå å sette +12V fra tenning-på til fuel-shut-off-valve N109 som sitter i bakkant av dieselpumpa.

(i hvert fall som en nødløsning for test)

 

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, men du har vel ikke tilfeldigvis en tegning av pumpen til 1994 model og pumpen til 1992?eller hva de nummererte ledningene som går ut i fra pumpa er?? Så din tegning var til a4:)Ser det går an å dele pumpen på midten, går det an og ta overdel fra gamle pumpe og sette på den nye? Snakka med møller bil, startsperre i dieselpumpa kom vist i 1994.. Takk for alle svar og tegni ger! Endelig funnet noen som har peil på audi 80..skrevet på tlf så mulig noen skriveleif.. Mvh kenneth

Opel Astra 1.4.....

x - Volvo 245 90 mod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner dessverre ikke noe skjema fro Audi 80.

Tilkoblingen av den 8 pins kontakten til dieselpumpa er imidlertid lik for alle biler med 1Z motor jeg har sett på (Audi A4, Golf3, Octavia).

 

Det som kan skille er tilkoblingen til N108/N109.

A4 har én 3-pins kontakt på det skjemaet jeg postet over.

Golf3 har en 2-pins kontakt til N108 og en enkelt ledning til N109. Kan tenkes at Audi80 er tilsv Golf3.

 

Dette snakket om statsperre i dieselpumpa skjønner jeg ikke noe av.

 

På dieselmotor må man ha spenning på N109 for at motoren får diesel. Motoren stopper når denne fjernes.

Dette styres av ECU, som igjen kan være avhengig av startsperren som den er tilkoblet.

 

Sjekk at du har diesel frem til pumpa (fylt dieselfilter?)

Sjekk at du har +12V på N109.

 

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår