Ultronic Skrevet Mars 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2004 Jeg har en Mazda 323 1,5lx uten turteller selvfølgelig. Maks dreiemoment: 134@4000. Jeg girer opp til andre i ca 30 km/t, og kjører den til 80 i andre gir. Når jeg kommer over 50km/t i andre gir, merker jeg mye bedre aks. Det hadde jo vært morsomt og kjørt den opp til 50 i første gir, men jeg girer automatisk opp når jeg kommer til 30, for da høres det ut som den skal eksplodere. Skader jeg motoren ved og kjøre på så høyt turtall? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaDDoG Skrevet Mars 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2004 tja.... vil si ja.. du kjører motoren ganske hardt hvis du gjør dette vær gang. Siter Audi A4 Avant 1997 1,8T Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8 Volkswagen Golf III GL 1994 1,8 X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0 Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriegHeim Skrevet Mars 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2004 hehe, kjører bilen min opp til 60 i første jeg :P hihi, eller 55 eller noe i den duren.. funker fint det ja.. motoren har tvilsomt lite godt av d jah.. Siter Lancer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dudeskyline Skrevet Mars 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2004 Man får gjøre som man vil her i verden. Så lenge du har råd til en ny/brukt motor, så kan du kjøre med høyt turtall i første og andre gir. Det vil ikke ta lange tiden før du får problemer med motoren eller en annen del. Du har også en standart 1.5 lx motor. Jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det. 1. giret klarer ikke så høyt turtall i lengden. Det er din bil, gjør hva du vil med den!;) Siter BILEN MIN: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=86456 K&N innsats filter selges! Det er bagatellene som skaper de store konfliktene, fordi prinsippene teller mer enn sunn fornuft. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Mars 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2004 Det er en Mazda motor så den tåler det nok. Men såklart sliter det mer. Drar gjerne opp i turtallet på 323'n (1.8) siden den ikke våkner før 3500-4000rpm. Men så har den turteller så da har man oversikt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mars 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2004 Dro motoren opp i turtallsperra (jeg var heldig og hadde turtallssperre, men ungen turteller) rett som det var. Både i 1. og 2. gir. Resultatet ble ganske stor gjennomtrekk i motoren etterhvert, toppakning og diverse andre pakninger slutta liksom å fungere :D Dette var da en ford 2.0i ohc-motor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mammut89 Skrevet Mars 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2004 jeg har set ett tilfelle av en mazda motor som har stoppa pga turtall. og det var 929 maskina til enkamerat . han stod og spant på sperra i 10 minutter. problemet var at det begynte å brenne under panseret fordi toppakninga hans røyk og det var ikke mer kjøleveske . ble småvarmt . men ellers kan du sikkert gasse og kose deg tror jeg . Personlig har jeg kjørt rimelig hardt med min 323 94 modell og jeg har bare bytta girkasse til nå .motoren går som bare det. Klarte å sette den i 1. gir .i 90 km/t en gang . den likte det sikkert ikke men den overlevde. bomgiring er luksus. Siter Build hard Play Loud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Mars 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2004 Hvis du har instruksjonsboken så står det sikkert maks hastighet i hvert gir. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
liIIebror Skrevet Mars 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2004 hehhe min jetta blir drat til turtallsperra daglig og funker like fint ennå :) ikkenoe som har ryki ennå.. og så smeller det så fint når man treffer sperra :D Siter Benekter du fakta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Decepe Skrevet Mars 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2004 En motor tåler mye juling bare du gjør det når den er varm... Drar du den opp til turtallsperra før den er god og varm så slites alt så sinnsykt mye mer enn om du lar den kose seg litt på lavere turtall ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Mars 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2004 Går aldri mange dagene uten at nåla når 7000, men så er det jo en Alfa da.:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S-2000 Skrevet Mars 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2004 Er veldig avhengig hvem som har produsert motoren din iallefall... Noen japser med Honda og Mazda (Wankel motorene) i spissen har alltid latt deg kose deg på ekstreme turtall, og disse motorene er skapt deretter.... Jeg tror neppe vanlig Ford, VW og diverse andre merker lager motorer som egner seg for 6-8000 omdreininger.... Iallefall ikke "on a regular basis" Men det skal også sies at man må uansett motor lære seg å varme opp bilen før man begynner å virkelig dra på med bilen... Har du en helt kald motor og drar den opp til turtallsperra i flere gir og støtt og stadig så vil det ikke ta lange tiden før deler begynner å ta kvelden... Siter Mvh, Eric/S-2000 ----------------- LOTUS driver *signatur redigert pga regelbrudd* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet Mars 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2004 Dra`n i turtalls-sperra, så veit du hvor maks turtall er på lyden. Så presser du`n opp mot det om du vil. Og kjører rolig når du ikke trenger ekstra pulver. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hfracing Skrevet Mars 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2004 turtallsperre ? jeg drar til nåla peker nedafor skalaen på golfen, funker fint, men høres ut som den skal falle frahverandre Siter - 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver - 1992 mx5 - Trackday toy Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beamer Screamer Skrevet Mars 14, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2004 Tror ikke turtall/høy belastning er så skadelig for motoren så lenge det gjøres på rett måte. Jeg har mang en gang ligget i timevis på Autobahn med turtallet mellom 5000 og 6000 omdreininger på min gamle Bimmer uten at den ser ut til å ha tatt skade av det. Det er viktig at motoren er skikkelig gjennomvarm (dvs du skal ha kjørt en stund etter at temp. måleren har nådd normaltemp.), men heller ikke for varm. Det er også viktig å variere turtallet litt og ikke ligge i 10 min på sperra (selv om jeg har gjort det også). Slipp gassen noen sekunder med jevne mellomrom for å la den få litt ekstra smøring. Riktig oljetype er også et nøkkelord. Kjør rolig et stykke for å la alle delene få kjølt seg ned før du skrur maskinen av. Ved hjelp av disse triksene har jeg opplevd tre ganger at biler jeg har jaget på motorveien har måttet blinke seg inn til siden med rykende motor, mens jeg har kunnet fortsette ufortrødent videre :) Siter Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg