Gå til innhold

1.8 s fusker og ryker svart

Ranger emnet


lerstad

Anbefalte innlegg

har en elektrisk styrt dyse som sitter i innsuget og jo, det er lamdasonde i enden på grenrøret. er en 1991 80 1.8s, alltså den første bilen i 80 serien med innsprut og er den sisste det året før det ble nytt utsenede på 80, vet ikke om det kom en ny motor med den, men er faktisk elektrisk på min. hva systemet kalles er jeg ikke sikker på. ECU er vell hjernen om jeg ikke hussker feil? har ikke sett etter men den har vell hjerne når den er elektrisk styrt i innsprut!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Stemmer det, E-en i KE-Jetronic står for Electronic, altså elektrisk styrt sprut. Dysene er mekaniske men bensintrykket justeres elektronisk vha temp-giver til ECU og lambdasonden. Har også kaldstartsdyse, ikke varmkjøringsregulator som K-Jet har. JN-motoren kom i 1983, da med rent mekanisk sprut (K-Jet). Ble "oppgradert" i 1989 til KE-Jet og ble sist brukt i 1991.

Du har ECU, montert mot torpedoveggen bak hanskerommet.

Men det var vel ikke dette du lurte på ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din motor ser mye ut som den under vil jeg tro. Kaldstartsdysa sitter oppe på innsuget (mot gummibelgen). På mengdefordeleren (mot innsuget) sitter differensialtrykkregulatoren, elektronisk regulator som styrer bensintrykket til dysene.

 

JN-Motor.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det går noen rør på venstre side, dem har ikke jeg og fillteret er midt oppå motoren og så har jeg map-føler, men ellers ser den lik ut ser det ut som. er det mulig at motoren tror den er kaldere enn den er? og hvordan kan jeg fikse det? må jeg bytte noe av det elektriske til dysa eller rundt der eller går det ann å fikse det på no vis uten at ting funker dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i alle fall sikkert, det der er ikke en JN-motor. Mulig det står JN på blokka, men resten er en MonoJetronic ;) Har du forresten kikket på blokka og sett hva som står der? Motorkoden står på en flate helt øverst på blokka, rett under tennplugg nr 3 sånn ca. Tipper det står *PM XXX XXX*

 

 

Edit;

motorkode-1.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke alltid stole på det som står på mekonomen sine sider. JN-motor har du i alle fall ikke, ser for meg ut som en PM-motor som jeg også skrev i innlegget over. Nå har vi i alle fall fått klarhet i hvilken motor du har, når det gjelder problemene med den så er vi havnet tilbake til de punktene jeg nevnte til å begynne med i tråden din; lambda og temp-giver til ECU.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår