Gå til innhold

Svart i kjølevæske i ekspansjonstanken

Ranger emnet


bjørnan

Anbefalte innlegg

IMG_20221224_161035.thumb.jpg.fff88567bd72457c305b8a6da8fd3548.jpgJeg har en 2005 Chevrolet kalos 1,2 sohc

Jeg har oppdaget noe svart oljeaktig i kjølevæsken på venstre side i ekspansjonstanken. Se bilde under. Det er jo nærliggende å tro at toppakningen har røket, men bilen går fint, ingen overoppheting, motoroljen ser fin og sort ut. Det er for lite kjølevæske på ekspansjonstanken men det kan jo være en synd fra tidligere eier(jeg kjøpte bil i juni i år). 

Jeg har lest dersom oljekjøler eller eksoskjøler ryker kan det også komme fremmedelementer inn i ekspansjonstanken. Noen som vet noe om dette eller har noen råd og tips til meg? På forhånd takk for hjelpen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje og vann er ikke blandbare væsker, er derfor lett å skille mellom oljebaserte og «andre forurensninger» i kjølevannet. Olje vil legge seg som et lag eller som avgrensede perler oppå vannet. Er misfargingen innblandet i vannet så er det ikke olje.

Jeg ville ha tappet av all kjølevæske, gjennomspylt systemet og fylt opp med ny kjølevæske (50/50 frostvæske/avionisert vann). Kjølevæske skal uansett byttes ca hvert femte år, kan din være meget gammel? En annen ting er at fargen på kjølevann er alt etter hvilken type konsentrat man bruker. Har du hatt f.eks. grønn frostvæske og det er etterfylt med f.eks. lilla, så vil fargen bli deretter. Nei, tapp av, spyl og fyll opp med nytt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår