deftones9 Skrevet August 3, 2011 Rapporter Share Skrevet August 3, 2011 lurte på om dette er vanskelig å få til på polo'n? Har sett såvidt i haynes men ikke fått noe inntrykk om det er vanskelig å komme til og hvor lang tid det tar.. Har bytta alt av brems bak og eksosanlegg, så er rimelig sikker at jeg er klar for jobben.. tips tas imot med stor takk :) er en 98 modell, 1.6 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 4, 2011 Rapporter Share Skrevet August 4, 2011 Bytt vannpumpa når du først har dette av, den er vel drevet av registerreima på din motor. Å skifte registerreim tar ikke lang tid (1 time), er helst alt som må demonteres for tilkomst som tar tid. Vanskelig er det heller ikke. Vær nøye med å rotere motor til ØD slik at referansemerkene på kamdrev og svinghjul stemmer! Viktig;Reima skal ikke være for stram, heller ikke for slakk. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deftones9 Skrevet August 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 4, 2011 takk for hurtig svar, er det noen verktøy jeg burde ha klart før jeg i det hele tatt begynner? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet August 4, 2011 Rapporter Share Skrevet August 4, 2011 To sett Unbrako nøkler, både enkle og løse bits som passer til 1/4" skralle kan være kjekt. 6mm. For stramming av strammehjulet bruker du enten Unbrako, eller en bøyd spisstang - avh. av variant av strammer. .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deftones9 Skrevet August 18, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2011 takk for tips! må si jeg har henta mye god hjelp fra forumet tidligere! men det jeg lurer på: trenger jeg ikke ett slags låseverktøy for å låse crank eller cam ? virker etter haynes som ett helvete om disse skulle bevege seg utenkt. så leser jeg noe om måleverktøy for regreim, er denne nødvendig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 18, 2011 Rapporter Share Skrevet August 18, 2011 Hvilken motor er det du har 8v eller 16v? Om du roterer veiv til ØD så skal merket på kamdrevet står overens med referansemerke på dekselet bak (om ikke så roter veiv en omdr til og det skal stemme). Ta av reima og sett på ny. Når den er strammet korrekt opp så skal disse merkene fortsatt stemme, om ikke har du satt reima feil på. Er ikke vanskelig!. Om fordeler er drevet av kammen så er dette alt du trenger å tenke på. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deftones9 Skrevet August 18, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2011 8v.... står jo sånne enorme advarsler i haynes boka om at du må for all del sørge for at kam(evnt.andredeler) ikke beveger seg, prøver å forstå hvordan det virker i praksis.. litt avskrekkende, men jeg skal vel få plukka av litt imorra håper jeg så jeg får sett hva jeg har med å gjøre. virker som dere tar det litt roligere enn meg her hehe :cool: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deftones9 Skrevet August 18, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2011 cast aluminium alloy; two valves per cylinder, 8 valves total, single overhead camshaft (SOHC) er aee motorkode... vet ikke om det er relevant informasjon... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet August 19, 2011 Rapporter Share Skrevet August 19, 2011 Om du er litt usikker på merker på tannhjul, så kan du merke den gamle reima og tannhjulene med hvit korrekturlakk på en tann pr. hjul. Så teller du tagger og merker den nye reima likt, og monterer så hvitmerkene passer. Funker perfekt forutsatt at den gamle reima sitter riktig på. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 19, 2011 Rapporter Share Skrevet August 19, 2011 Har lagd en guide for dette til eldre 8v Audi, er temmelig likt på din motor :) http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228613-guide-skifte-registerreim-pa-8v.html#post2540237 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deftones9 Skrevet August 19, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2011 den skal jeg ta en titt på quattro! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deftones9 Skrevet August 22, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 22, 2011 da var ihvertfall registerreima av!!! måtte få litt hjelp av fadern da det virka som mye knot, veldig kjekt å være to da endel av det som måtte løsnes krevde to stykker. så da skal jeg nok hente nye reimer osv imorgen, og kanskje man får gjort litt mere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
deftones9 Skrevet August 24, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 24, 2011 da fikk jeg montert opp alt igjen... starta bilen og alt okey.. trippelsjekka endel ift festing og stramming av regreim, resten gikk som en drøm.. begynner endelig å ane hap for denne gamle sjarmerende rustklumpen :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
havanil Skrevet Mai 30, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2012 Polo 1995, 1,6 6N1, gått 104000 km. Regreim byttet nov 2006 på 67000 km. I serviceheftet står det at bytte av tannrem (på 90000 km) kun gjelder TDI-motor, og når jeg snakket med Møller så sa de at grunnen til at den ikke er inkl. i servise-intervallene er at det er hydrauliske ventilløftere på denne, og at ingenting "galt" ville skje med stempel og ventiler om den ryker. Vurdere likevel å bytte nå for å være på den "sikre siden", og ta vannpumpe og reimer i samme slengen. Hva mener forumets kloke hoder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 31, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2012 Min mening er at registerreima skal byttes hver 75.000 km eller hvert 5. år, alt etter hva som inntreffer først. Siden din reim snart er 6 år gammel så hadde jeg skiftet. Uttalelsen om at "ingenting går galt siden det er hydrauliske ventilløftere" stemmer IKKE. Det er hydrauliske ventilløftere på alle VAG etter ~1985, også diesel, og på de aller fleste går det galt. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.