Gå til innhold

Ny Audi A4 Avant Quattro 2.0 TFSI 180 HK

Ranger emnet


Andyo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I A4 katalogen er følgende forbruk oppgitt for langkjøring/landeveiskjøring:

 

2.0TDI 143hk Quattro: 0.47l på langkjøring (ved bruk av disel )

2.0TFSI 180hk Quattro E85: 0.58l på langkjøring (ved bruk av 95 oktan)

2.0TFSI 180hk Quattro E85: 0.82l på langkjøring (ved bruk av E85 bioethanol)

 

Ser disel prisen ligger på rundt 13nok i Oslo og det samme gjør 95 oktan. E85 ligger på ca. 8.5nok.

 

Så det du betaler pr. mil er:

2.0TDI: 0.47*13 = 6.11nok

2.0TFSI 95 oktan: 0.58*13 = 7.54nok

2.0TFSI E85: 0.82*8.5 = 6.97nok. There we go!:)

 

Så TDI'n blir billigst i forbruk men ikke langt etter kommer TFSI'n med E85.

 

For meg personlig så bruker min gamle A4 ca. 0.78 på langkjøring og jeg fyller 99 Oktan V-Power til ca. 15nok.

Så min A4 koster pr mil: 0.78*15 = 11.7nok :|

 

Spennende :) Ser at med E85 kan man fort spare endel. Vet du hvor man kan få oversikt over bensinstasjonær som har dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Faktisk overraskende lett og det er heller ikke langt ifra meg http://www.ba.no/nyheter/article3136314.ece

 

Har du noe kunnskap om hvordan dette systemet fungerer om man den ene uken fyller E85 mens en annen 95 Oktan, bør vel ikke ha noe konsekvenser sånn sett? :)

 

Disse bilene skal være utstyrt med en sensor som finner ut hvor mye ethanol det er blandet i bensinen så du skal kunne fylle hva du måtte ønske på tanken. Om du fyller rein E85 eller rein bensin eller blander disse så har det ikke noe å si.

 

Men

Jeg leste på et svensk forum at noen anbefalte å fylle bensin på tanken etter 3-4 fyllinger med ethanol. Dette for å rense opp i motor. Om dette bare er tull vet jeg ikke men kanskje greit å sjekke opp.

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med fjernlysene visste jeg ikke var en funksjon og hva kaller de dette ?

 

 

uhm...husker ikke, men nå har jeg automagiske lys som skrur seg av og på ettersom det blir mørkt eller ikke, men fjernlyset har ett steg til når du dytter den utover (mot turteller)

Denne skal liksom skru av fjernlyset hvis man er helt fjern eller skru på fjernlyset hvis det blir for mørkt, men som sagt det har jeg aldri prøvd for enten skrur jeg det av eller så har det ikke vært mørkt nok :)

 

Hadde egentlig ikke noe valg på utstyr. Det eneste jeg bestemte var farge for dette er en av 8 biler møller solgte iforbindelse med jubileet de hadde i fjor. Bilene var ferdig spekket til en veldig hyggelig pris. Jeg driter i jubileet så lenge jeg fikk en bra pris :)

Først lo selgeren av meg når jeg fortalte min øvre grense, så brukte jeg "jedi mindtrick" på han og da fikk jeg prisen jeg ønsket...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å leser en del om disse 2.0 TFSI motorene og kom over en artikkel som tar opp svakheter rundt denne.

Ser at det er to problem som blir tatt opp. Om disse gjelder helt nye biler vet jeg ikke.

Problem 1. er Cam Follower Wear

Problem 2. er Carbon Bild up på ventilene pga. direkte innsprøyting.

 

Source: http://www.torquecars.com/audi/2-0-tfsi-tuning.php

 

Kan kanskje være greit å sjekke dette litt nærmere.

 

Noen som vet noe om dette?

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har navi så legg heller kartinfoen på SD kortet og ta ut cd' en og plugg i tlf, da slipper du å ovf musikk til sd kortet

 

Den der trenger jeg litt mer forklaring på. Hehe:)

 

Inne i MMI`en har man ett valg hvor man kan overføre kartdata til nettopp SD brikke +oppdatering av kartdata. Husker ikke helt hvordan iom jeg har gjort det kun 1 gang. Da kan man ev bruke cd spilleren til musikk hvis man ikke har iphone tilkobling i hanskerommet :)

 

morphola: utrolig bra forklaring på drivstoff forbruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tilbake fra ferie som var svært etterlengtet. Gjør noe med tiden også at man reiser utenlands og får andre ting å tenke på. Nå er det ikke mange ukene igjen!:)

 

Denne skal liksom skru av fjernlyset hvis man er helt fjern eller skru på fjernlyset hvis det blir for mørkt

 

Det er utrolig hvor mye artig man klarer å putte inn i en bil :) Blir også en bra funksjon!

 

Driver å leser en del om disse 2.0 TFSI motorene og kom over en artikkel som tar opp svakheter rundt denne. http://www.torquecars.com/audi/2-0-tfsi-tuning.php

 

Leste det samme selv men nå er jeg langt fra noe spesialist på dette og som du sikkert vet ikke på tanken om å gjøre endringer da jeg nok blir mer enn nok fornøyd med slik den er, men tok vel ut de samme hovedpoengene om at det må endel endringer til og at man må være på vakt om og vis man ønsker ytterligere ytelser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tilbake fra ferie som var svært etterlengtet. Gjør noe med tiden også at man reiser utenlands og får andre ting å tenke på. Nå er det ikke mange ukene igjen!:)

 

 

 

Det er utrolig hvor mye artig man klarer å putte inn i en bil :) Blir også en bra funksjon!

 

 

 

Leste det samme selv men nå er jeg langt fra noe spesialist på dette og som du sikkert vet ikke på tanken om å gjøre endringer da jeg nok blir mer enn nok fornøyd med slik den er, men tok vel ut de samme hovedpoengene om at det må endel endringer til og at man må være på vakt om og vis man ønsker ytterligere ytelser:)

 

Dette er et generelt problem som ikke har noen med tuning å gjøre. Det var bare tilfeldig at linken er til en tuning side.

Problemet er rundt FSI teknologien hvor injectorne ikke blir rengjort av drivstoffet pga. måten de er montert på.

Noen mener at å bruke drivstoff med høy oktan kan være bedre for motoren (dette problem). Så dersom du tuner bilen blir du ofte anbefalt å bruke 98 eller 99 oktan som faktisk kan være forebyggende rundt dette.

 

Nå er jo E85 104 oktan så kanskje det ikke blir så mye carbon dersom man bruker dette??

Eller på en annen side så er E85 bio drivstoff som kanskje er av lavere kvalitet og lager enda mer carbon??

 

Nå vet jeg ikke om de motorene som står i bilen vi får har denne svakheten da vi vist får en TSI motor med register kjede og ikke TFSI motoren som har register reim. Nå har audi valgt å kalle TSI'n i A4'n for TFSI så det er mye rot ang. type motor.

 

Må ta med litt tuning info også :)

Snakka med et tuning firma i danmark som sier at den TSI mororen vi mest sannsynlig får er en litt oppgradert versjon av den "gamle" TFSI motoren. TSI'n kommer med en litt oppgradert IHI turbo sammenlignet med K03 turboen som står i TFSI'n.

Denne IHI turboen skal vist nok klare å lade opp til 300hk så med noe små oppgraderingen som innsug, oppgradert FMIC og 3" downpipe så skal vist TSI'n gi 300hk. De nevnte ikke noe om dreiemoment men jeg har sett utskrift fra denne motoren som viser 495nm. :D

 

Så det er utrolig mange muligheter dersom man vil frigi de ville hestene som ligger på hvil :)

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om de motorene som står i bilen vi får har denne svakheten da vi vist får en TSI motor med register kjede og ikke TFSI motoren som har register reim. Nå har audi valgt å kalle TSI'n i A4'n for TFSI så det er mye rot ang. type motor

 

Dette visste jeg ingenting om. Hva er grunnen for at de velger benevning TFSI istedet for TSI da det tydeligvis er en forskjell ? Og siden du har mer kunnskap hva er forskjell på kjede og reim ifht mulighetene du nevner ? Noe link TSi vs TFSI ?

 

TSI'n kommer med en litt oppgradert IHI turbo sammenlignet med K03 turboen som står i TFSI'n.

 

Ligger vel litt i samme gate som første spørsmålene. Er dette oppgradering fra tidligere "nyere" modeller ? Dvs. på våre står det jo 2012 mod som de har justert eller tar jeg feil ?:) Interessant dette

Endret av Andyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk status oppdatering i går på at bilen er herved ferdig på fabrikken og sendt videre ! :) Så nå håper jeg logistikken er i orden og at den kommer seg på bilfergen fortest mulig. Bilen ble produsert på Ingolstadt fabrikken i sør Tyskland og skal da videre til nord Tyskland for så å plasseres på bilferge til Norge.

 

Vet du noe om din er satt i produksjon morphola og evt estimert leveringstid ?:)

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk status oppdatering i går på at bilen er herved ferdig på fabrikken og sendt videre ! :) Så nå håper jeg logistikken er i orden og at den kommer seg på bilfergen fortest mulig. Bilen ble produsert på Ingolstadt fabrikken i sør Tyskland og skal da videre til nord Tyskland for så å plasseres på bilferge til Norge.

 

Vet du noe om din er satt i produksjon morphola og evt estimert leveringstid ?:)

 

mvh

 

De sa til meg at bilen skulle komme første uken i oktober så det er nok enda en stund til den kommer.

Men det er nok like greit at den kommer sent da jeg tror det blir grusomt å må kjøre rundt med 180hk. :)

På vinteren trenger man jo ikke de ekstra hestene da det er snø og glatt.

 

Har du forresten tenk noe på hvordan du skal kjøre inn bilen din?

Ser det er delte meninger om hva som er bra eller dårlig.

Snakka med en på flisa og han mente at man skulle ha variert turtall og last og la den jobbe litt i perioder opp mot 3/4 av max.

Han mente også at etter ca. 1000km er den innkjørt.

 

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette visste jeg ingenting om. Hva er grunnen for at de velger benevning TFSI istedet for TSI da det tydeligvis er en forskjell ? Og siden du har mer kunnskap hva er forskjell på kjede og reim ifht mulighetene du nevner ? Noe link TSi vs TFSI ?

Ligger vel litt i samme gate som første spørsmålene. Er dette oppgradering fra tidligere "nyere" modeller ? Dvs. på våre står det jo 2012 mod som de har justert eller tar jeg feil ?:) Interessant dette

 

Slik jeg har forstått det så kom den nye motoren i 2011. Ser de med A5 2.0 TFSI 2011 180hk har egentlig den TSI motoren med IHI turbo.

Leste om dette her:

http://www.a5oc.com/forums/a5-performance-mods/15303-revo-2-0t-remap.html

og her:

http://www.a5oc.com/forums/a5-performance-mods/15436-2-0t-k03-k04.html

 

Dette er da bensin versjonen av 180hk og ikke E85 versjonen. Får bare håpe på at E85'n også kommer med IHI turbo.

Når du får bilen din kan du jo ta en titt på turboen din. Kanskje poste et bilde av den. Det skal stå IHI på eksosmanifoilen dersom du har denne turboen. Se bildet på en av de linkene over. Der har de posta bilde av manifoilen.

 

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så kom den nye motoren i 2011. Ser de med A5 2.0 TFSI 2011 180hk har egentlig den TSI motoren med IHI turbo.

Leste om dette her:

http://www.a5oc.com/forums/a5-perfor...-0t-remap.html

og her:

http://www.a5oc.com/forums/a5-perfor...t-k03-k04.html

 

Dette er da bensin versjonen av 180hk og ikke E85 versjonen. Får bare håpe på at E85'n også kommer med IHI turbo.

Når du får bilen din kan du jo ta en titt på turboen din. Kanskje poste et bilde av den. Det skal stå IHI på eksosmanifoilen dersom du har denne turboen. Se bildet på en av de linkene over. Der har de posta bilde av manifoilen.

 

mvh,

 

Så om jeg har forstått det rett så er det kommet en ny versjon av 180 HK som ikke er E85 som vi har bestilt. Dvs. at det er mulig at det også i de mod 2012 E85 180 HK også foreligger en IHI turbo ?

 

Skal ta noen bilder så fort bilen ankommer Norge og jeg får den.

 

Er det noen steder på nettet som antyder at nettopp E85 ("avgiftsbillige") har fått IHI turbo ?

 

Fant dette;

 

http://bildr.no/view/958157 - Er vel gjerne denne som er IHI ?

 

 

mvh

Endret av Andyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sa til meg at bilen skulle komme første uken i oktober så det er nok enda en stund til den kommer.

Men det er nok like greit at den kommer sent da jeg tror det blir grusomt å må kjøre rundt med 180hk.

På vinteren trenger man jo ikke de ekstra hestene da det er snø og glatt.

 

Har du forresten tenk noe på hvordan du skal kjøre inn bilen din?

Ser det er delte meninger om hva som er bra eller dårlig.

Snakka med en på flisa og han mente at man skulle ha variert turtall og last og la den jobbe litt i perioder opp mot 3/4 av max.

Han mente også at etter ca. 1000km er den innkjørt.

 

 

mvh,

 

Kan vel ikke bli grusomt med 180 hk:) ? Hadde en 3 - serie 105 hk tidligere så overgangen blir nok stor for mitt vedkommende. Hehe

 

Angående hvordan jeg tenker å kjøre inn bilen så er det jo mange meninger som du nevner. Tror jeg vil her spørre Møller som bør ha oversikt og kontroll på dette. Du nevnte jo også hva som anbefales angående bruk av fuel E85 / 95 og at det også her kan være lurt og undersøke. Så noe fasit svar er det nok ikke på innkjøring men holder meg nok til guidelines av Møller og evt det jeg leser meg opp til på nettet og fra andre.

 

Nevnte faktisk det med fuel til selger og han sa at dette skulle han undersøke med de teknisk sjef hos Møller til bilen kommer.

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår