Gå til innhold

Kjøper truer med å heve kjøp - pls hjelp

Ranger emnet


Andreas 81

Anbefalte innlegg

Jag sålde en brukt bil i går til en privatperson. Dette er en Mini Cooper 2001. Kjøperen kjøpte bilen etter at ha provkjørt den, undersøkt den, ringt en venn som jobber på bilverksted for å undersøke kostnad for reparasjon. Varsellamper lyser og jeg har vært helt ærlig på at noe er galt med bilen. Jeg har også hatt bilen inne på flere verksteder, BMW og Mekonomen, får å prøve å lage bilen. Dette er dokumentert.

 

Kjøperen hadde fått oppgift at det skulle koste mellom 10-25 000 NOK å lage bilen. Men byr uansett 70 000 nok for bilen. Jeg går med på dette da jeg ønsker å selge bilen grunnet flytt. Denne korrespondansen er dokumentert med SMS.

 

I kjøpekontrakten skriver jeg eksplisitt at varsel lamper lyser og at bilen selges "som er". Dette godkjenner kjøper. Jeg undanhåller ikke noe informasjon om feil eller mangler. Jeg visste rett og slett ikke hva som hva feil.

 

Men nå i kveld ringer han meg å sier at det kommer koste ham 26 000 nok å lage bilen og vil at jeg betaler 7500 nok for dette, eller så truer han med å heve kjøpet.

 

Han referer til angrerettsloven. Har han rett til det?? Kan jeg klare meg unna dette? Jeg syns jeg har gjort allt riktig med å informere og vise dokumentasjon på alt jeg visste om bilen.

 

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Angrerettloven er bare tull å bruke her. Angrerett gjelder ved fjernsalg (internett, telefon etc.). At kjøper blander inn angrerett her viser at han ikke har peiling. Kjøper forsøker å lure/true deg til å gi han penger, og det med argumenter som ikke holder mål.

 

Kjøper har ingen sak overfor deg. Vis til kontrakt og informasjon han har fått før kjøpet ble gjort. En reparasjon som ender på 26.000,- når det er stipulert 10-25.000 er helt klart innenfor hva man må forvente av avvik. Si at du har solgt bilen rimelig, og opplyst om feil. Bilen er nå hans og han må selv bekoste reparasjon. Du har ingen ting med reparasjonen å gjøre. Enkelt og greit.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Jeg håper du har rett! Jeg har virkelig fortalt kjøper om alle feil og mangler jeg kjennte til. Nå oppretter han sak med forbrukerrådet. Jeg har snakket med dem også, og de sier jeg har en god posisjon. Håper bare dette ikke blir en stor tidskrevende sak.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at han velger å gå til forbrukerrådet, for da må du forberede deg på å legge frem det du har av dokumentasjon og argumenter som taler din sak. Det kommer sikkert til å koste deg noen arbeidstimer/dager, men slik du har presentert saken kan du være ganske sikker på å vinne.

Har du skriftlig dokumentasjon på at reparasjon er stipulert til 10-25"?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, virkelig kjedelig.

 

Ja, jeg har det dokumentert i en sms fra kjøper. Han hadde selv tatt reda på informasjon om at det skulle koste 10-25000 kr. Han skrev i sms'en:

 

"Hei, ble dessverre anbefalt å ikke kjøpe før feillamper var fjernet. Vil koste mellom 10000 og 25000 kr med airbag. Blir den ikke solgt byr jeg kr 70000 som den står. Forsøk å reparer feilen så får du sikkert 90 000. /kjøper (navn fjernet)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo dette en enkel sak. Når forbrukerrådet tar kontakt med deg kan du bare legge frem SMS-en hvor han skriver hva han byr, og hva reparasjonen skal koste. Når reparasjonssummen ender på 26.000,- har han jo ingen sak når han selv har stipulert kostnaden til 25.000,-.

 

Om du vil være litt proaktiv kan du jo be selger gi deg saksnummeret hos forbrukerrådet og henvise til at du allerede nå kan sende inn dokumentasjon på hans bud, og at han er klar over hva det vil koste å reparere bilen. Evt. ringe forbrukerrådet direkte og selv få tak i saksnummer og saksbehandler. Ikke gi deg i denne saken. Senk skuldrene og nyt solen og helgen. Du har ingen ting å bekymre deg over.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur eg ville tilbudt vedkomande 1000kr, då har han 25 000 i rep.utgift, som er akkurat det som var estimert. Om han då ikkje godtek det (som vel er truleg, om det er slik at han vil tene pengar på deg), så stiller du nok fullstendig overlegen i ein evt. forbrukarsak, då du har vist deg villig til å rette deg etter det som var sagt på førehand (25 000) :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det burde jeg kanske ha gjort. Nå har jeg fått kopi på dette, som kjøper sendt til forbrukerrådet:

 

"Hei, viser til tidligere telefonsamtale og vedlagt følger dokumentasjon fra merkeforhandler om omfattende mangler.

I tillegg følger det også med takstrapport fra Norges Automobilforbund(NAF) utført idag.

 

Har som loven krever forsøkt å komme til enighet med selger, har til og med kommet med et forslag om em lav sum som kompensasjon(kr. 7500,-) men selger er overhodet ikke interessert i dette.

Dette ble gjort 1 døgn etter bilen ble overtatt.

 

Begge rapporter påpeker stort sett de samme feilene, og begge påpeker at feil i det elektriske anlegget er forsøkt skjult.

Bemerker også at prisoverslag for utbedring av feil fra merkeforhandler er kr. 48500.- og NAF kr. 60000,-

 

Vår advokat vil overta denne sak når han er tilbake fra ferie 08.august 2011.

 

Med hilsen

Kjøper "

 

Jeg kan ikke lese rapportene.

 

Vennligst hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ta det heeeeeelt med ro, jeg var i en lignende sak for et par år siden, solgte en "buse" bil (200sx 99mod) til en ung gutt for 250000,-, faren begynte å kværulere om slitasje og en hel masse skit, de sendte advokat på meg men jeg dokumenterte alt jeg hadde, viste til lover og regler osv, solgt som den er bla bla bla. To tre brev fra advokaten så ga de seg gitt, plutselig lå bilen på Finn.no, og nå er den solgt.

 

MVH

DTM

Muligens noe uforskammet, ifølge enkelte . . . . .

"JEG LEKER FORTSATT MED BILER !"

-07 Audi RS4 "konebilen"

-11 MB Vito 116 4x4 med "ALT" "Arbeidswagon"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger burde sjekket dette før kjøp og ikke etter. Nytter ikke å ta sjansen på at bilen kan repareres, og så klage når det blir kjempedyrt. Kjøper var jo klar over at bilen hadde store mangler?

 

Edit: Om du vil kan du sende rapportene til oyvindhh@online.no så kan jeg ta en titt. Innholdet i rapportene er egentlig ikke så viktig. Det som er viktig er:

1. Har du forsøkt å skjule feil/mangler for kjøper?

2. Er det i hovedsak de samme feilene som dukker opp i de nye rapportene som det du kjente til at var feil på bilen?

3. Hva skrev dere i kontrakten?

4. Hvordan er bilen priset i forhold til andre tilsvarende biler i markedet?

 

Om du har kontrakten elektronisk kan du gjerne sende den også per e-post, så kan jeg gi en kort tilbakemelding på hva du bør gjøre.

Endret av Øyvind.H

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår