Gå til innhold

AUDI 100 2.0E, Motorproblemer!

Ranger emnet


avicii

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nylig kjøpt meg en Audi 100 2.0E 1992 modell, hadde ingen motor problemer med den første uken. Eneste jeg hadde gjort på bilen hittil var å bytte tenningsbryter.

 

Plutselig etter ca 1 uke begynte bilen å bli mer tungstartet, og truet med å ikke starte det hele tatt. Hvis jeg var heldig startet den, men bygde seg opp fra 300-400rpm og til ca 750-800rpm.

Det var da også risikabelt å slippe gassen raskt, etter som den kunne falle ned på lav turtall (300-400rpm) og i værstefall kveles. Merket da også når jeg kjørte med bilen at den var uvanelig slapp og daff, selv om dette ikke er en racerbil.

 

Problemet har bare blitt værre, nå får jeg ikke startet bilen med riktig turtall. Men utrolig nokk klarer bilen å gå på "tomgang" på 200-300 rpm uten å kveles hvis den først starter. Det er også ingen respons hvis man gir gass.

Hva kan problemet med denne motoren være?

Noen som har et lignende problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk først og fremst om motoren suger falskluft, altså hull eller sprekker i slanger som står i forbindelse med innsuget. Sjekk også slange fra bunnpanne (veivhusventilasjon).

Sjekk også registerreima. Om denne har hoppet over en tann så kan motoren bli tungstartet og dra dårlig. Om så er tilfelle må reima byttes umiddelbart ellers kan du i verste fall ha et nært forestående motorhavari. Merkene for timing finner du i http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228613-guide-skifte-registerreim-pa-8v.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk temp.giver til ECU, den blå giveren på vannflensen på toppen. Skal være ca 250 ohm varm og 3000 ohm ved kald motor.

Ellers kan du lese ut feilkoder. Ikke sikkert det gir deg så mye å gå etter, men koster i alle fall ikke noe :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg gratulere deg og ønske deg velkommen inn i rekken til de som har opplevd det sinnrike halvautomatiske/halvmekaniske Digifant-marerittet.

I tillegg til det gode forslagene over kan jeg legge til sjekking av tenning med tenningslampe, feil tenning resulterer i tungstartet bil, dårlig drag, høyt forbruk og feil turtall. Kanskje bilen din brukte en uke på å kalibrere seg etter skiftet? Typisk for en 220+km bil at hallgiveren i fordeleren ryker, eller kabelbrudd.

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lese ut feilkoder kjører du til nærmeste Møller-verksted, eller gjør som i linken

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/175763-guide-feilkodeavlesing-uten-vag-com.html

 

1189 ohm tilsier at motor er rundt 40 grader. Mål varm og kald.

 

Temp-giveren til ECU / motstandsverdi

VerditempECU.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår