Gå til innhold

Tilstandsrapport OK, en uke senere = slitte synk ringer

Ranger emnet


kopp1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Regner vel med at jeg ikke har noen rettigheter i denne saken, men spør uansett... Kjøpte en relativt ny bruktbil forrige uke, 2006 modell, gått under 50k. For å få lån i banken så måtte jeg få en godkjent tilstandsrapport fra verksted/NAF. Denne viste ingen mangler (ble tatt av merkeverksted) og bilen ble kjøpt med NAF standard kjøpekontrakt (med avkrysning for "Bilen selges som den er"). Først nå etter en uke så har jeg begynt å tenke over at det er temmelig tungt å gire opp fra første til andre og så til tredje, spesielt ved høyt turtall. Derfor regner jeg med at det er synk ringene som er slitt. Er det normalt at dette ikke oppdages ved tilstandsrapport? Kan de bli slitt så raskt?

 

Det jeg egentlig lurer på, er om jeg har noen rettigheter som kan tilsi at verkstedet som sendte ut tilstandsrapporten må utbedre feilene? Er vel redd for at svaret er nei, men vil ihvertfall sjekke først...

 

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitte synkringer gir skrapelyd ved giring

Hvis jeg gir gass og har høyt turtall i første og så skifter til andre så er det veldig hardt, hvis jeg da tvinger den i andre så kommer det skrapelyd. Har vel å merke ikke fått skrapelyd ved skift til tredje gir, men der er det heller ikke like hardt/tungt å skifte. Gjelder en 6 trinns manuell kasse fra VW. I kjøpekontrakten så står det også at "bilen selges uten mangler" og etter hva jeg kan se f.eks her: http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_av_bil_fra_privatperson/etter_kjop/mangler og her: http://www.hadeland.net/ifarta/article4989533.ece så virker det jo som at jeg har en relativt god sak? Jeg ønsker ikke å heve kjøpet da jeg er veldig fornøyd med bilen ellers, men det er jo ikke så kjekt å slite med å skifte gir.

 

Min gamle bil var ganske skrøpelig og når jeg prøvekjørte den nye, så tenkte jeg ikke så mye over at girskiftet var litt tungt, da jeg var vant til litt dårlig kasse. I tillegg så dro jeg den ikke skikkelig ut på førstegiret under prøvekjøring. Når jeg kjente at det var litt tungt så tenkte jeg i første omgang at det bare var jeg som ikke klarte å gire skikkelig siden jeg ikke var vant til bilen.

 

Kan det være at når det ble tatt tilstandsrapport så forsøkte de rett og slett ikke å "gi full gass og gire"? Er jo relativt viktig, og en dyr affære å bytte, med girkasse så det var jo litt merkelig. Slik jeg har lest så må jeg henvende meg til selger som så må ta utgiften da det er en vesentlig mangel, eventuelt så får selger krangle med verkstedet som utsendte tilstandrapporten, eller?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har 2 uker angrerett uansett. det er loven klar på.

 

I alle dager! Hva er det du våser om? Tenker du på angrefristen ved fjernsalg? Hvorfor trekker du dette inn i et bilkjøp?

 

On topic: mangelen må helt klart ha vært tilstede på kjøpstidspunktet, men om du ikke merket noe når du prøvekjørte bilen er det ikke sikkert selger visste om feilen. Og når NAF-testen ikke avslører noe blir det verre. Jeg ville satset på en medgjørlig selger og foreslått delt kostnad 50/50. Lettere for selger å svelge.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du trykker clutchen langt nok inn og venter nokre millisekund før du girer?

Tar clutchen langt ute eller inne?

Har noken andre testa bilen din for sjekke korleis giringen fungerer med deiras køyrestil?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for svar alle sammen! Det viser seg at bilen akkurat ikke var blitt over 5 år så forhandler tar dette på sin kappe grunnet reklamasjonsretten. De fant også ut at det må fylles på mer AC-væske og tar dette samtidig :)

 

Så happy-ending til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår