Gå til innhold

Guide: Skifte drivknute/drivknutemansjett div VAG.

Ranger emnet


Quattro73

Anbefalte innlegg

Har satt sammen en liten guide for hvordan skifte drivknute/drivknutemansjett. Jobben og komponentene er omtrent de samme på alle Audi 80, 90 og 100, samt diverse VW. Bildene er fra Audi 80 B4.

 

Når mansjetten ser ut som på bildet under så er det på høy tid å skifte den ;)

 

Qpi45Ao.jpg

 

 

1. Løsne navbolten/mutteren mens bilen står på bakken. Bolten/mutteren skal kun løsnes, ikke skrues ut.

 

2. Jekk opp bilen og skru av hjulet. Om bilen har stabilisatorstag som er festet i traversen så må begge sider jekkes opp, ellers blir det et mareritt å demontere/montere nedre bærekule. Ikke like nødvendig på biler med stab.staget festet i fjærbeinet.

 

3. Når hjulet er av, skru da ut/av navbolten/mutteren. Bildet under er med navbolt fjernet.

 

oKxzFjZ.jpg

 

4. Noen velger å løsne hele drivakselen fra girkassen, noe som er unødvendig ekstraarbeid. Skru av mutteren på bolten som holder bærekulen fast i fjærbeinet og ta ut bolten. Se bilder under.

 

1PHrSpD.jpg

 

N6re0LY.jpg

 

5. Trekk akselen på bærekulen ut av fjærbeinet uten å skade mansjetten på kula.

 

oe7FKec.jpg

 

6. Trekk fjærbeinet litt ut slik at drivknuten kan vippes ut av navet.

 

AYoilKX.jpg

 

7. Klipp av begge metallstripsene som holder mansjetten. Selve drivknuten kan nå løsnes ved å vippe av mansjetten og slå forsiktig på baksiden av knuten med en hammer. Om knuten har navbolt så kan bolten skrues inn mot akselen og knuten presses av drivakselen.

Drivknute av på bildet.

 

1VsxUtc.jpg

 

8. Ta av det gamle låseklipset på drivakselen, trekk av plastkonen og den konvekse skiven. Den gamle mansjetten kan nå trekkes av, akselen rengjøres og og nytt låseklips monteres.

 

Nytt låseklips.

 

A3MdR0o.jpg

 

Montert på drivakselen.

 

4xJATmZ.jpg

 

9. Begge de nye metallstripsene tres nå inn på akselen. Sett inn den tynne enden av den nye mansjetten med grease e.l. og skyv den inn på akselen. Tre innpå en ny konveks skive og plastkon. Skiven skal stå med den konvekse siden inn mot girkassen og konen på plastringen skal vende mot hjulet. Se bilde under.

 

wcq30vm.jpg

 

10. Om ny drivknute skal monteres så gå til pkt. 13.

Om den gamle knuten skal brukes så vil jeg på det sterkeste anbefale å rengjøre den og sette den inn med nytt fett. Et must om det var hull i mansjetten.

Demonter knuten ved å vippe på innerringen og plukk ut en og en kule. Når alle kulene er ute så kan kuleholderen tas ut av knuten og innerringen kan tas ut av kuleholderen. Rengjør grundig! Rens også ABS-kransen ;)

 

Drivknuten.

WHfKRZT.jpg

 

Kuler, innerring og kuleholder.

94DTaVv.jpg

 

hRMbmbR.jpg

 

11. Montér innerringen i kuleholderen og montér dette i knuten. Den koniske siden av innerringen og den videste siden av kuleholderen skal vende mot girkassen. Viktig!

Bilde under.

 

GdkzfaL.jpg

 

12. Sett kuleholderen inn med fett ved å vippe den rundt inni knuten. Fyll opp ett kulespor med fett og montér en kule. Her sparer man ikke på fettet, alt i pakken skal brukes. Husk godt med fett også bak kulene, skal ikke være luft i kulebanen eller rundt kulene. Montér resten av kulene på samme måte.

 

13. Når knuten er godt pakket med fett monteres den på drivakselen ved å slå den forsiktig over låseklipset med en hammer (innerringen er konisk).

 

14. Trekk den vide enden av mansjetten over drivknuten, slipp ut eventuell luft og montér stålstripsene. Husk å sette stripsene så stramt som mulig før de presses sammen. Ha litt fett på prismesporet på knuten og tre den inn i navet. Verifiser at det er klaring mellom metallstripset og fjærbeinet.

 

fswPQ68.jpg

 

15. Tre akselen på bærekulen inn i fjærbeinet og montér bolten og mutteren som holder dette på plass.

 

16. Montér ny navbolt/mutter og tighte den så mye du klarer. Sett på hjulet, jekk ned bilen og tighte navbolten/mutteren til angitt moment. Husk også å tighte hjulboltene ;)

 

 

På biler med navmutter skal mutteren stort sett tightes til 265 Nm.

M14-navbolt skal tightes til 120 Nm + 90°.

M16-navbolt skal tightes til 200 Nm + 90°.

 

 

Flere guider/DIY her --> http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/275970-samletrad-div-guider-og-diy-audi.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

I punkt 11, hva mener du med den videste siden av innerringen? Er det den som er tykkest/fetest eller tynnest/slankest i selve ringen? Jeg monterte just begge drivknutene med den tynneste siden mot girkassa og etter dette har det vært noe ulyder i fra drivknutene :(

 

Det hadde være veldig fint om noe viste dette.

Audi 80 2.0S 90hk 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg byttet mansjett på førersiden har det noen ganger kommet en ulyd når jeg svinger mot venster, men ikke alltid. Det er en slags tikkelyd som kommer, det høres ut som om kulene ikke ligger helt bra. Jeg er sikker på at denne ulyde ikke var der før. Jeg renset hele drivknuten og satt i nytt fett, masse fett.

 

Noen dager senere byttet jeg mansjett på passasjer siden, og satt nytt fett i drivknuta, jeg er usikker på om det har kommet samme ulyd i denne. Etter dette har rattet begynnt å riste når jeg passerer 100km/h, jeg vet ikke om det er høyre eller venstre siden som forårsaker dette.

 

Tusen takk for hjelpen

 

EDIT: I dag ristet det ikke i rattet da jeg kjørete over 100km/h

Endret av jonanas

Audi 80 2.0S 90hk 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navbolten var M14 så den ble tightet til 120nm + ca 45*, mer greide jeg ikke men det verktøyet jeg hadde. Når det kommer til det andre spørsmålet er jeg litt forvirret da jeg ikke kan så mye om bil, men jeg har fulgt bildene og instruksjonene din nøyaktig

Audi 80 2.0S 90hk 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt skal det benyttes ny navbolt ved en slik operasjon, og skal tightes 120Nm + 90 grader, men er ikke sååå nøye om bolten brukes opp igjen ;)

Om du har fulgt min guide så har du løsnet bærekula fra lagerhuset, da skal ikke forstillingen bli endret etterpå og knuten skal ikke bli påført aksiale krefter. Rengjorde du den grundig og pakket den opp rikelig med grease? Alt i tuben skal brukes opp! Er fortsatt usikker på om kuleholderen din står riktig vei... Den videste siden skal peke mot girkassen og den siden med tykkest gods skal peke ut mot hjullageret. Den siden av innerringen med innvendig kon skal peke mot girkassen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro liker vanskelige ord! Har akkurat byttet på min, og fulgte denne. Skulle gjerne informert om det fungerte eller ikke, men kan ikke da gjengene på bærekula tok kvelden samtidig som bolten ble med av (venter fortsatt på ny forstilling...)

 

Skal informere om dette gikk når bilen er på veien igjen!

Og et par tips til andre:

Rødsprit + klut fungerer kanon for å vaske med! Drit i papir, det blir bare gris med.

kjøpe ekstra grease (under 100'lappen på biltema)

forsiktig med drivknuten når du setter inn kulene igjen! Min låste seg plutselig (gjorde det feil, innrømmer det) og da måtte en hammer til for å få dette riktig igjen.

Kjøp inn cola, kan fort bli en lengre jobb enn forventet :)

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bare den gamle navbolten fordi jeg kjøpte en universal mansjett som det ikke fulgte med ny navbolt, denne hadde heller ikke med ny låseklipps, konveks skive og plastkon(fra punkt 9). Kan det ha noe å si at jeg bare brukte de gamle?

 

Jeg tok drivknuten helt ifra hverandre og tørket bort alt fettet med papir, helt til jeg ikke kunne se noe av det gamle fettet. Jeg syntes posen med fett som fulgte med var litt liten så jeg kjøpte drivknutefett på biltema og brukte kunn dette, jeg fyllte masse fett i kuleholderen før jeg satt inn kulen for så å fylle opp hele knuta med fett, jeg kan umulig ha brukt forlite fett. Delene i knuta ble montert slik du forklarer, så det er ikke det som er galt da.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er en drivknute på venstre side som lager lyden, men er det nødvendigvis den ytre? Eller kan det være den indre som lager lyden. Det er en slags tikke lyd(høres ut som det er noe med kulene) som kommer noe få ganger når jeg svinger mot venstre. Da jeg skulle montere drivknuta merket jeg at jeg kunne dra ca. 1cm i drivakslingen vekk fra girkassa. Hver gang jeg dro den ut eller dyttet den inn igjen(tilbake) kom det en surkle/splosj lyd fra fettet i den indre drivknuta.

 

 

Et siste litt viktig spørsmål: er det dumt å dra på en lagtur til Sverige med bil før dette er fikset?

Audi 80 2.0S 90hk 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selvsagt være den indre knuten som lager lyd, men den indre pleier sjelden ryke. Tåler minst om bilen er senket faktisk. Vil ikke akkurat anbefale langtur før dette er fikset ;)

Det skal være aksial bevegelighet i indre knute.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan forresten bruke rillene i den midterste delen som guide. De skal peke mot girkassen. Har akkurat kommet inn fra en runde skruing, og ser nå at jeg har tenkt motsatt. Får spise litt og ta en ny runde ut :)

 

EDIT: Kan informere om at reparasjonen har gått veldig fint, annet enn at én kule har -litt- lite fett i seg. No biggie, får se om jeg gjør noe med det :)

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår