Gå til innhold

Får ikke startet, tikkelyd når jeg drar om tenninga

Ranger emnet


sunh

Anbefalte innlegg

Tenkte å legge om hjul på min aldrende Primera nå nettopp, men den var ikke videre interessert i å starte.

 

Når jeg drar tenninga over i start de første gangene får jeg 1-3 tikkelyder. De neste gangene får jeg en sammenhengende tikkelyd, "tik-tik-tik-tik-tik". Tipper på at frekvensen er cirka 6-7 tikk i sekundet. Tikkelyden er såpass høy at man hører den godt når man sitter bak rattet. Motoren drar altså ikke rundt i det hele tatt. Ettersom jeg ikke har erfaring med mekking så har feilsøkinga mi begrensa seg til å se over sikringene som alle ser hele og fine ut.

 

Bilen er en Nissan Primera P10 95-modell.

 

Noen som vet hva som kan være feil, og hva jeg evt. kan prøve å gjøre selv?

Endret av sunh

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å bank litt på starteren så skal du se underverker...

 

Det hørtes ut som en tvilsom og usikker fiks? ;)

 

Godt mulig det fikser problemet mitt altså, men hva vil denne bankinga gjøre?

 

edit: Bilen min står et lite stykke fra der jeg bor, ellers skulle jeg gått ut og banka med en gang.

Endret av sunh

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er batteriet OK, eller blir instrumentlys m.m. nesten helt borte når du prøver å starte?

Dette for å sjekke om det er batteriet og forbindelser som er trolig problem, eller starteren.

 

Foreslår å dytte eller taue i gang bilen så du får den hjem.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpa alle sammen!

 

Har dessverre skaffet meg enda et problem. Når jeg gikk ut til bilen igjen etter et par timers pause var batteriet fullstendig flatt. Sentrallåsen fungerte ikke over hodet, og det var ikke den minste lyd når jeg dro om tenninga.

 

Det er derfor fristende å støtte teorien om at releet som skal koble inn starteren har svikta grovt, og i tillegg har sørget for kortslutning av batteriet mens jeg har vært inne. Har nå koplet av batteriet for at det ikke skal lades ut enda mer.

 

Vil tro jeg får start på bilen om noen tauer meg i gang, men det må nok bli etter ferien. Når det gjelder trikset med å banke på starteren (releet/innslaget) skulle jeg gjerne prøvd det, men jeg sliter med å finne den nede i motorrommet. Selv om jeg fant noen bilder av starteren på Google pics så ser jeg ingenting som ligner på min egen bil. Spørs om det ikke blir slepetau bort til verkstedet heller :)

Endret av sunh

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er batteriet OK, eller blir instrumentlys m.m. nesten helt borte når du prøver å starte?

Dette for å sjekke om det er batteriet og forbindelser som er trolig problem, eller starteren.

 

Foreslår å dytte eller taue i gang bilen så du får den hjem.

 

--

 

Bilen står i nærheten heldigvis. Parkert i ei gate noen minutter unna :)

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er i grenseland for hva som får ligge i Teknisk, men siden problemet er ganske generelt lar jeg den ligge.

 

Den høylydte tikkinga, eller klikking som det høres ut som i mine ører, det er rett og slett innslaget på starteren som prøver å slå inn, i det det slår inn så trekker starteren strøm og det er for lite strøm tilgjengelig for hverken å dra rundt motor eller holde starterinnslaget inne.

 

Feilen er enten: Tomt batteri eller dårlig kontakt mellom starter og batteri, inkludert jordinger.

 

Lad opp batteriet og prøv igjen, gjør rein og kontroller poler og polsko, disse har dårlige polsko.

 

Som ett tips til neste gang, så kom faktisk P10 med flere forskjellige motorer, men jeg er rimelig sikker på at problemet ditt er strømrelatert.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpa folkens, setter pris på det :)

 

Har vært borte noen dager nå, så jeg har latt problemet ligge, men jeg har nå lånt meg en lader, så nå står batteriet til lading. Får se om det blir bra når jeg får ladet batteriet. Evt. så prøver jeg med startkabler for å se om det funker.

Primera SE Hatchback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår