Gå til innhold

sunh

Bruker
  • Innholdsteller

    170
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om sunh

  • Bursdag 06/13/1984

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Primera SE 2.0
  • Biltype (eks Audi)
    Nissan
  • Årsmodell (eks 1995)
    1995
  • Yrke eller sivil status
    Student
  • Motor (eks 1.6)
    2.0
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Diverse småtteri

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Østlandet

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

sunh's Achievements

  1. Tusen takk for hjelpa folkens, setter pris på det :) Har vært borte noen dager nå, så jeg har latt problemet ligge, men jeg har nå lånt meg en lader, så nå står batteriet til lading. Får se om det blir bra når jeg får ladet batteriet. Evt. så prøver jeg med startkabler for å se om det funker.
  2. Bilen står i nærheten heldigvis. Parkert i ei gate noen minutter unna :)
  3. Tusen takk for hjelpa alle sammen! Har dessverre skaffet meg enda et problem. Når jeg gikk ut til bilen igjen etter et par timers pause var batteriet fullstendig flatt. Sentrallåsen fungerte ikke over hodet, og det var ikke den minste lyd når jeg dro om tenninga. Det er derfor fristende å støtte teorien om at releet som skal koble inn starteren har svikta grovt, og i tillegg har sørget for kortslutning av batteriet mens jeg har vært inne. Har nå koplet av batteriet for at det ikke skal lades ut enda mer. Vil tro jeg får start på bilen om noen tauer meg i gang, men det må nok bli etter ferien. Når det gjelder trikset med å banke på starteren (releet/innslaget) skulle jeg gjerne prøvd det, men jeg sliter med å finne den nede i motorrommet. Selv om jeg fant noen bilder av starteren på Google pics så ser jeg ingenting som ligner på min egen bil. Spørs om det ikke blir slepetau bort til verkstedet heller :)
  4. Det hørtes ut som en tvilsom og usikker fiks? ;) Godt mulig det fikser problemet mitt altså, men hva vil denne bankinga gjøre? edit: Bilen min står et lite stykke fra der jeg bor, ellers skulle jeg gått ut og banka med en gang.
  5. Tenkte å legge om hjul på min aldrende Primera nå nettopp, men den var ikke videre interessert i å starte. Når jeg drar tenninga over i start de første gangene får jeg 1-3 tikkelyder. De neste gangene får jeg en sammenhengende tikkelyd, "tik-tik-tik-tik-tik". Tipper på at frekvensen er cirka 6-7 tikk i sekundet. Tikkelyden er såpass høy at man hører den godt når man sitter bak rattet. Motoren drar altså ikke rundt i det hele tatt. Ettersom jeg ikke har erfaring med mekking så har feilsøkinga mi begrensa seg til å se over sikringene som alle ser hele og fine ut. Bilen er en Nissan Primera P10 95-modell. Noen som vet hva som kan være feil, og hva jeg evt. kan prøve å gjøre selv?
  6. Gjelder en Renault Scenic XLE fra 2001. Problemet er en durelyd som kommer når man bremser. Ulyden kommer først når bilen nesten har stoppet og man fremdeles holder inne bremsen. Den varer 2-3 sek før den gir seg. Lyden er lett å høre, og høres ut som en elektrisk motor av noe slag. Pedalen vibrerer også litt når dette skjer. Dette skjer altså ikke i fart, bare når man nesten står i ro. Hva er problemet? Og er dette normalt?
  7. Tusen takk folks. Likte innlegget ditt Peugot!
  8. Hei I sommer hadde jeg bilen på verksted for å bytte skiver og klosser foran, en Primera 95-modell. I ettertid har jeg hørt piping fra høyre foran i små perioder, men det har gått over, så jeg tenkte at det ikke var noen fare, og at det var fordi jeg hadde nye klosser og skiver. Før helga derimot hadde jeg kjørt rundt 4 mil da jeg tilfeldigvis stoppa, og kjente at det lukta svidd - bremseskiva på høyre foran var rødglødende. Anslår at bilen har gått 40-50 mil etter verkstedbesøket. Bilen er nå på samme verksted igjen, og det er tydelig en kalipper som hadde slutta å fungere, så denne er bytta. I den forbindelse har jeg bare et par spørsmål: Bør venstre kalipper foran også byttes så fort som mulig, før dette skjer igjen på venstre side? Min fornuft mener også venstre side normalt sett er mer utsatt pga. sølesprut fra møtende trafikk. Og til slutt.. Burde verkstedet sett at denne kalipperen var i såpass dårlig stand, at den ryker kort tid etter klosser og skiver er bytta? Håper på svar :)
  9. Fungerer trolig med 205/40. Vet folk kjører med det. Har selv ET38, fikk først levert med 215/45. Det ble for stort så jeg måtte gå for 205/40.
  10. sunh

    senke ohmen

    Et høyttalerelement har en fast impedans, som er bestemt av komponentene i elementet. Impedans brukes for vekselstrøm, og impedansen vil variere med frekvensen. Impedans er derfor ikke det samme som resistans/motstand. En motstand i parallell er fin som varmeovn :)
  11. Hvorfor har folk sluttet å diskutere i denne fantastisk morsomme tråden? Strøm er artig. Når det gjelder definert strømretning er denne fra pluss til minus. At elektronene går den andre veien er ganske irrelevant for en som skal bygge bilstereo, menmen. Grunnen til at det ble slik er forøvrig at de kjente til spenning og strøm før de visste at det var elektroner som faktisk ble trukket mot pluss-polen. De antok at det var positive ladningsbærere som gikk mot minuspolen, men slik er det da ikke. Mens jeg er i gang må jeg påpeke en større feil av trådstarter.. Summen av strømmene rundt en lukket sløyfe er IKKE nødvendigvis = 0. Når man først er så detaljert er det ganske vesentlig å få strømloven korrekt: Strømmen som går inn på et punkt, må komme ut igjen en anna plass, for å ta det på godt norsk. Har du en leder, som går over i to ledere, har du samma strømmen, bare at den har delt seg i to deler. Jeg vil tro du blanda med spenningsloven, som sier at summen av spenningne rundt en lukket sløyfe er alltid lik 0. Hendig regel å bruke om du skal finne noen ukjente potensialer blandt kablinga ;)
  12. Er nok noe feil med systemet. Fikk ikke noe varme selv om jeg fikk det til å stå "on" på displayet, går ut i fra at motorvarmeren skulle være aktivert da ihvertfall. Fikk heller ikke stilt klokka på displayet, så noe er nok galt på enheten med displayet og. DEFA har ikke egne motorvarmeledninger vel? Bruker en ledning som ble brukt på en gammel ascona før, men kontakta passer jo, så det er vel standard..? Får vel få et verksted til å se på det, kanskje de kan fikse for en billig penge.
  13. Aah.. at jeg ikke tenkte på det. Har et lite display klistra på ved dashen ja, men har ikke brydd meg så mye om den, hehe. Takk for at du minte meg på den, skal ta en kikk i morra. Verksted og denne DEFA-testeren får bli neste om jeg ikke får orden på det selv :D
  14. Bilen min har noe DEFA-greier i seg (sikkert en gammel DEFA-pakke). Det sitter ei kontakt under hanskerommet, kupévarmer? Jeg antar at den derfor også har motorvarmer, men denne funker ikke selv om jeg gir den 230v i kontakta den har i trynet. Denne kontakta fører til en koplingsboks det står DEFA på, der det går to ledninger ut igjen. Jeg antar at den ene går til kontakta inne i bilen, og den andre til motorvarmeren. Spørsmålet mitt er om noen har vært borti noe lignende, eller har litt peiling på DEFA og hvordan det funker. Vil ikke begynne å eksperimentere på egenhånd med ting jeg ikke har peiling på, men med et par hint kan jeg kanskje få fart på motorvarmeren. Skal prøve å måle litt spenning i morgen i dagslys for å få litt mer fakta på bordet, men det kunne som sagt vært fint med noen tips før den tid :)
  15. Personlig har jeg observert flest nice damer i golf 2'er eller 3'er. Damebil :P
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår