Gå til innhold

Effektannlegg 2,6 V6

Ranger emnet


Jesper1201

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå du bytta ut lyddemperen, byttet du røret fra flensen eller kappa du røret rett bak den gamle lyddemperen og skjøta det der?

Sveisa du på lyddemperen, eller brukte du rørklammer?

 

Jeg skal se om jeg får sveisa igjen hølet i kat. inntil jeg finner meg en annen i morgen.

Tenker jeg tar turen til Torshov på mandag og kjøper en lyddemper der å ser om jeg rekker og fikse det inna mandag eller tirsdag :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå du bytta ut lyddemperen, byttet du røret fra flensen eller kappa du røret rett bak den gamle lyddemperen og skjøta det der?

Sveisa du på lyddemperen, eller brukte du rørklammer?

 

Jeg skal se om jeg får sveisa igjen hølet i kat. inntil jeg finner meg en annen i morgen.

Tenker jeg tar turen til Torshov på mandag og kjøper en lyddemper der å ser om jeg rekker og fikse det inna mandag eller tirsdag :)

 

Jeg kappet røret akkurat rett over opphenget bak. Dvs en cm fra potten i tilfelle jeg måtte ha sveiset det sammen igjen :P

Den nye potten tredde jeg på røret og brukte klemmer.

 

Legger ved noen bilder.

 

Ser her at gummiopphenget ikke henger helt på kroken i toppen! Det må inspiseres!

 

img1200d.jpg

 

Greit å bruke begge krokene bakerst slik at eksosen ikke voggler side om side

 

img1199u.jpg

 

img1197hu.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kat koster 6100,- hos møller pluss div. andre steder. Skroten i nærheten tar 1000,- men ingen av de 3 i nærområdet hadde. Må nok lete litt i sverige tenker jeg.

Så da nøyde jeg meg med kun bakre lyddemper. DTM eksos fra Torshov Bil. Koster egentlig 1199,- men denne var på til bud til 599,- (ikke gærlig) Så denne pluss klammer, skjøterør og pasta kom på ca 800,- :)

 

Jeg hadde forøvrig en lik eksos "tupp" før men da kun slik som dere ser her.

DSC01000.jpg

 

Jeg startet med å kappe av her.

DSC00989.jpg

 

Slik ble det under bilen.

DSC00990.jpg

DSC00991.jpg

 

Slik ble overgang(ene)

DSC00992.jpg

DSC00993.jpg

 

Sluttresultatet

DSC00996.jpg

DSC00997.jpg

DSC00999.jpg

 

Desverre går det ikke ann å filme med speilreflekskameraet mitt, så noen video ble det ikke i dag, men det kommer :)

Og forresten, nå har 6'er lyden kommet skikkelig frem :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo flott det der. Akkurat samme oppsett som min. Skal slenge på en større stuss! Ble litt spinkelt med det greiene jeg har nå...

 

Men ene drivknuten røk, så må bytte begge nå om en ukes tid eller noe. Kommer til å lage en guide på vw audi forumet om du pleier å henge der inne og.

 

Eksosen kommer etter dette er i boks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke fått somlet meg til å bli medlem der enda, men skjer nok etterhvert :)

 

Kjedelig med uforutsette kostnader..

Jeg skiftet akkurat drivledd på min touran, brukte ca 2,5 time, veldig rett frem jobb så lenge alt løsner slik det skal :)

Skifte drivledd er en forholdsvis enkel jobb så lenge splindsen på drivakselen løsner fra spindelen. Har fremdeles mareritt etter ett drivledd skifte på en eskort der jeg måtte ut med drivaksel og bruke tonnpresse for at splindsen løsna. Alt satt rustafast. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å hå! Stjeler tråden for å gi et lite tips om det kan hjelpe..

Jeg byttet nettopp drivknutemansjett på venstre side av bilen, det var relativt enkelt og fort gjort (1 time per side med masse røykpauser) for en som meg som aldri har rørt understellet på en bil før. ;)

- Løsne senterbolten med en kraftig latmannsarm. (Ikke skru den ut, kun løsne)

- Jekk opp bilen og ta av hjulet.

- Sving rattet til motsatt side av den du skrur på. (Hvis du bytter på venstre side, må du svinge rattet til høyre, slik at du kommer til bak hjulnavet.)

- Skru ut senterbolten.

- Løsne drivakselen på girkassesiden, skruene er HEX eller Umbraco.

- Skyv drivakselen så langt fremover mot motorrommet som mulig mens du følger med om drivknuten kommer med ut. Må bøye og herje for å få den ut.

- Når den er ute, skrur du senterbolten tilbake i drivknuten, helt inn til den stopper, og så enda litt til, til du hører et *pop*, for da skyver du drivknuten av drivakselen.

- Da kan du bytte drivknute. Så "følger du bare denne walkthrough'en baklengs når du skal montere"

 

Jeg vet ikke hvilket moment man trenger på senterbolten ved montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei å hå! Stjeler tråden for å gi et lite tips om det kan hjelpe..

Jeg byttet nettopp drivknutemansjett på venstre side av bilen, det var relativt enkelt og fort gjort (1 time per side med masse røykpauser) for en som meg som aldri har rørt understellet på en bil før. ;)

- Løsne senterbolten med en kraftig latmannsarm. (Ikke skru den ut, kun løsne)

- Jekk opp bilen og ta av hjulet.

- Sving rattet til motsatt side av den du skrur på. (Hvis du bytter på venstre side, må du svinge rattet til høyre, slik at du kommer til bak hjulnavet.)

- Skru ut senterbolten.

- Løsne drivakselen på girkassesiden, skruene er HEX eller Umbraco.

- Skyv drivakselen så langt fremover mot motorrommet som mulig mens du følger med om drivknuten kommer med ut. Må bøye og herje for å få den ut.

- Når den er ute, skrur du senterbolten tilbake i drivknuten, helt inn til den stopper, og så enda litt til, til du hører et *pop*, for da skyver du drivknuten av drivakselen.

- Da kan du bytte drivknute. Så "følger du bare denne walkthrough'en baklengs når du skal montere"

 

Jeg vet ikke hvilket moment man trenger på senterbolten ved montering.

 

Du trenger ikke løsne knuten mot girkassen. Skru ut bolten i fjærbeinet, altså den som holder nedre bærekule og løsne bærekula. Knuten kan da vippes ut av navet og demonteres. Er en del raskere enn å løsne hele knuten på girkassen ;)

 

Bolten skal tightes til 200 Nm + 90 grader. Og husk NY bolt :)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke det om du løsner kula fra fjærbeinet da ingenting forandrer seg. Er ingen justeringsmuligheter her da kula og bærearmen er en og samme komponent :)

 

Legger med bilde :)

9885053.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til et lite tips til de som skal løsne nedre bærekule. Jekk opp begge sider på bilen slik at stabilisatorstaget ikke står i spenn. Om ikke så er det en tung og svært utrivelig jobb å få akselen på kula ut av fjærbeinet ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår