Gå til innhold

Batteriet tappes for strøm ?

Ranger emnet


Espento

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har vært og kjøpt meg ny bil i helgen, strekning askim -> Ålesund

Koblet anlegg så snart jeg kom hjem men etter jeg var ferdig og koble anlegget så var plutselig batteriet dødt. ( Fungerte hele turen på flere stopp )

Bilen startet og gikk før jeg fikk på anlegget.

Hentet startbooster og fikk startet den til slutt, så jeg kjørte ett godt stykke og stoppet motoren for og ta meg en røyk uttafor bilen, røyket en halv røyk ~3-5 min satt meg i bilen igjen og plutselig tom for strøm igjen, heilt dødt.

 

Prøvde igjen idag når jeg kom hjem fra jobb, bilen var heilt død så brukte startkabler, fikk den igang og kjørte i 1 time med ganske høyt turtall for og få på strøm, stoppet på statoil og kjøpte meg en burger i 3-4 min og kom ut og selvfølgelig var det dødt batteri igjen, så jeg fikk start til slutt ved hjelp og kjørte i 1-2 tima _uten_ noen form for anlegg, strøm o.l kom hjem nå og slo av bilen og prøvde og starte igjen med en gang, da var den også død.

 

Har koblet strømkabelen inn på batteriet gjennom en sikring som er 20-30cm ifra batteriet, kan det være dynamoen som har gått? Litt rart det funket helt greit før jeg koblet anlegg.

Men jeg la jordingskabelen på en skru på baklykta der var det allerede festet en hvit ledning ? Noe og si?

 

Noen forslag?

 

Edit : Og JA jeg har koblet remote fra forsterker til cd-spiller så den tapper ikke unødvendig :)

Endret av Espento

Audi A4 Avant 1999 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om batteriet ditt er helt tomt så blir det ikke ladet opp ved å kjøre en tur eller to. Mål ladespenning når motoren går. Er den ca 14V målt på batteriet så fungerer dynamoen. Er da meget sannsynlig at batteriet ditt er defekt og du må kjøpe nytt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, kan ikke det hende at tennings ledningen og + ledningen er byttet om så cd spilleren ikke slår seg av automatisk? at den ikke kutter strømmen totalt så den trekker hele tiden ?

 

Den vil da skru seg av automatisk. (må ha begge 12v spenningene for å være på)

Men alt som er lagra vil bli sletta.

Men eg rekner med at du merker om anlegget spiller når du forlater bilen!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker noe av lys, elektronikk, osv i bilen etter du har stoppet den, men den vil ikke kjøre starteren? Da kan det være dårlig kontakt en vei, sannsynligvis en batteripol som ikke er skrudd skikkelig til.

 

Fungerer anlegget mens du kjører, men ikke i det hele tatt når den er slått av? Da fungerer dynamoen og batteriet er dødt. Hvis det fungerte som det skulle helt til du koblet anlegget, så er det sannsynlig at du kortsluttet noe mens du koblet slik at batteriet tok kvelden.

 

Klarer du å få målt spenning med bilen i gang og slått av, så er det det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan spille musikk med motor av sålenge jeg har nøkkelen i tenningslåsen, trenger ikke og vri om for og få på tenningen, sålenge jeg har hatt på tenningen og tar den helt av ( Altså vrir nøkkelen så alt skal være av ) så fungerer cd spiller, men så snart jeg tar ut nøkkelen stopper cd spiller. Har ikke målt spenningen når motoren er avslått, men kan få gjort det, samme instillinger på multimeter som da jeg målte med motor i gang ? :)

Audi A4 Avant 1999 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket at remote er i orden og det er den, koblet fra anlegget og sjekket om batteriet ville ta til seg strøm da, og det ville ikke det så jeg kjøpte ett nytt batteri og nå fungerer bilen greit uten anlegget tilkoblet, vurderer og koble til anlegget igjen men det spørrs om batteriet vil gå til helvette da ?

Noen tips hva jeg burde sjekke som er i orden før jeg gjør det ? :)

Audi A4 Avant 1999 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår