Gå til innhold

Vurderer kjøp av A6 2.5 tdi Quattro

Ranger emnet


Knych84

Anbefalte innlegg

Sitter og vurderer å kjøpe meg ny bil nå og ser endel på 2000-2001 modell 2.5 tdi Quattro.

Men kjenner ikke så mye til disse bilene. Er det mye feil med disse og eventuelt automatkassene på bilen?

1993 Mazda 323 GT-R

1998 VW Passat 1.8T

1996 Nissan Primera 2.0 SRI

1996 Seat Ibiza 1.4 med masse ekstra plastikk(solgt)

1994 Audi 80 2.0(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... ja...

Kamakslingene er dårlige (ikke et spørsmål om, men når, slik jeg har skjønt det)

Turbo, dieselpumpe og automaten har heller ikke verdens beste rykte, og må som regel byttes en eller annen gang. Bare søk litt på google eller på http://www.vwaudi-club.no/forum så finner du mye om den bil-motor kombinasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke det når det er selve konstruksjonen som er dritt.

 

Det er en helt annen type legering i kamstålet i kamakslingene nå enn de som har stått i disse motorene.Etter et evnt bytte så er vel motoren problemfri den.

Automatkassene led av at oljen ble skiftet for sjelden på akkurat disse.Kostbar affære å få ordnet den med overhaling eller byttekasse.Giringen merker man det spesielt på hvis det ofte blir at den ikke girer ned eller opp osv...så kan det være tegn på at kassa begynner å få det eller at oljen må skiftes.

Sånn ca rundt 200.000km så bør man være oppmerksom på spesielt de 2 tingene med motor/gearboks.Husker ikke skiftintervallet på automaten i farten, men verkstedet mener at de bør inn oftere enn hva serviceplanen tilsier.

Dieselpumpen KAN også være en svakhet.

Andre svakheter er vel ikke mere enn på andre biler som har gått såpass langt.

Ville regnet denne som en kurant bil hvis man får sjekket tilstand på nevnte ting før et evnt kjøp.Er dette byttet så er det jo pluss , men det er da vitterlig mange av de som ikke har dette problemet også av samme motortype.

Audi A6 3.0 tdi avant quattro 2012 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke det når det er selve konstruksjonen som er dritt.

 

Med så klar tale så går jeg ut i fra at akkurat dette har du inngående kunnskaper om, samt kjenner bil og motor inn og ut. Velger derfor å legge meg flat i stedet for å kommentere.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt annen type legering i kamstålet i kamakslingene nå enn de som har stått i disse motorene.Etter et evnt bytte så er vel motoren problemfri den.

....

 

Nåja... har hørt om flere som har byttet flere ganger, så det er ikke akkurat noen garanti! Er ikke alle som nødvendigvis bytter til de beste merkene heller (uten at jeg vet hvilke som er bra), men så finnes jo det de som kjører 300000 på org også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse innlegg om disse bilene på VW Audi klubben sitt forum. Det som går igjen er uansett at til tross for utbedringer kommer problemene tilbake igjen før eller siden. Ville styrt glatt unna disse.. Til nød kunne kanskje en 150hk utgave med manuelt gir vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har for ikke lenge siden byttet inn en A6 2,4 quattro tiptronic 2000 mod som jeg har eid i 3-4 år. En stor lettelse å bli kvitt drittbilen. Det siste halvannet året har det vært skruing hver tredje måned. Det har gått i alt fra bærearmer, endeledd, drivakselledd, radiatorvifte til airconditonen, vindusviskermekanismer, vindusheis, zenon-ballast, dugg i lykter, lekkasje på toppdekselpakning, slakke i tannstang m.m. Dette må være noe av de værste som triller på 4 hjul. Greit at bilen er god å kjøre og fin å se på men det hjelper ikke når man gremmes hver gang man ser eller bruker bilen og tenker på alle feilene ved den. Bensinmotoren jeg hadde har vel greit rykte men dieselmotoren er vel beryktet for dyre reparasjoner med kammer og dieselpumpe. Ta med en tiptronic gearkasse som også er høyst tvilsom og medfører ruin hvis den ryker så må dette være noe av det værste bilkjøpet man kan gjøre. Ta med at hvis eksosanlegget eller katalysatorene ryker så er du 20 lapper fattigere. Hvis du vil deg selv det beste så skygg unna, men er du typen som liker å pine og utsette det selv for smerte så "go for it".

 

Mulig Audiene som er produsert de siste 5 årene har blitt noe bedre men jeg er iallefall ferdig med Audi for godt. Har også eid et par audier tidligere og også de var beheftet med gjentatte feil på bremser, styreledd, bærebroer, opphengskuler m.m.

 

No more Audi.

Endret av saga25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Audi og VW slet med kvaliteten spesielt siste halvdel av -90 tallet og begynnelsen av 2000. A4 fikk langt bedre kvalitet (bedre enn gjennomsnittet) fra den nye modellen i 2001, VW Passat fra facelift i 2001 og Golf fra samme tidspunkt. A6 er jeg mer usikker på, men mener den også ble bedre fra mini-facelift'en som kom i 2001. I alle fall vet jeg at modellene fra 2003-> er noe bedre, selv om de ikke på noen måte kommer opp på kvalitetsnivået som er på nye modellen som kom i 2005. A6 2,5 TDI med tiptronic er greit å styre unna uansett årsmodell, selv om de ble hakket bedre fra 2004.

 

Hadde nok vært litt lei Audi med erfaringen til saga25, men jeg sjekket grundig ang. min før jeg kjøpte. Kvaliteten nå er heldigvi en helt annen. Nå var det riktignok ikke bare VW/Audi som slet med kvaliteten i dette tidsrommet.. Foreløpig har jeg hatt to Passat'er (-02 og -07 mod.) og en A6 (-06) uten problemer. Men det er selvsagt for lite til å si noe om kvaliteten ene eller andre veien, akkurat som den ene bilen til saga25.

Endret av Bærumsmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår