Gå til innhold

saga25

Bruker
  • Innholdsteller

    19
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om saga25

  • Bursdag 02/18/1971

Contact Methods

  • Bosted
    Vestlandet

saga25's Achievements

  1. Har for ikke lenge siden byttet inn en A6 2,4 quattro tiptronic 2000 mod som jeg har eid i 3-4 år. En stor lettelse å bli kvitt drittbilen. Det siste halvannet året har det vært skruing hver tredje måned. Det har gått i alt fra bærearmer, endeledd, drivakselledd, radiatorvifte til airconditonen, vindusviskermekanismer, vindusheis, zenon-ballast, dugg i lykter, lekkasje på toppdekselpakning, slakke i tannstang m.m. Dette må være noe av de værste som triller på 4 hjul. Greit at bilen er god å kjøre og fin å se på men det hjelper ikke når man gremmes hver gang man ser eller bruker bilen og tenker på alle feilene ved den. Bensinmotoren jeg hadde har vel greit rykte men dieselmotoren er vel beryktet for dyre reparasjoner med kammer og dieselpumpe. Ta med en tiptronic gearkasse som også er høyst tvilsom og medfører ruin hvis den ryker så må dette være noe av det værste bilkjøpet man kan gjøre. Ta med at hvis eksosanlegget eller katalysatorene ryker så er du 20 lapper fattigere. Hvis du vil deg selv det beste så skygg unna, men er du typen som liker å pine og utsette det selv for smerte så "go for it". Mulig Audiene som er produsert de siste 5 årene har blitt noe bedre men jeg er iallefall ferdig med Audi for godt. Har også eid et par audier tidligere og også de var beheftet med gjentatte feil på bremser, styreledd, bærebroer, opphengskuler m.m. No more Audi.
  2. Koble sammen ledningene. Det bruker jeg alltid å gjøre når lampen for slitte bremseklosser kommer på. Når den begynner å lyse så er det alltid noen millimeter igjen så hvis man ikke har tid eller ønsker å tyne klossene litt lenger så er det bare å koble sammen ledningene for å få varsellampen til å forsvinne.
  3. Hvis du sjekker i en av de første siden i vognkortet så står det hva bilen er oppgitt til å bruke ved bykjøring, landeveiskjøring og blandet kjøring. Mener å huske at med automat og quattro så var dieselforbruket på bykjøring rundt det som bilen din bruker - ca 1,3.
  4. Samme hadde jeg på min A6. Sprayet godt med silikonspray ned i listene på hver side av vinduet og kjørte vinduet opp og ned flere ganger og sprayet på nytt. Det var for over et år siden og vinduet fungerer helt topp ennå.
  5. I tilfelle det kan være interessant for andre som havner i lignende situasjon så dekker heldigvis delkaskoen brann og kortslutning i elektrisk anlegg. Det ser dermed ut som jeg slipper med 3000 i egenandel og null i bonustap.
  6. Da fikk jeg dommen tidligere i dag. De drev og søkte og testet i en times tid og fikk ikke kontakt med instrumentpanelet. Det luktet i tillegg svidd fra lysdimmeren til instrumentpanelet. Både lysbryteren og instrumentpanelet måtte skiftes. Venter på pristilbud pr. mail og det blir nok ikke billig. Skjønner nå hvorfor det hang en hjertestarter lett tilgjengelig ved kundemottaket hos Audi. Med de prisene de opererer med så er det nok flere som får slik sjokk at det kan bli behov for denne. Nå er det jo mulig å komme over både lysbryteren og instrumentpanelet brukt på ulike nettsider men spørsmålet er om et er kun å sette i et annet instrumetpanel og at alt uten videre fungerer. Det trengs muligens noe omkoding? I tillegg må også kilometerstanden omprogrammeres. Noen som har erfaring med dette?
  7. I tillegg kommer vel et par timer i arbeid også? Får håpe det ikke blir så ille. Skal innom Møller i morgen så får vi se.
  8. Kom ut i dag og fant min A6 2,4 2000 mod. tom for strøm. Ikke så veldig uventet da jeg viste at batteriet var dårlig og skulle vært skiftet. Det som var mer overraskende var at etter å ha ladet opp så var instrumentpanelet helt dødt. Verken lys eller instrumenter virker. Instrumentlys, turteller, speedometer, tankmåler, temperatur m.m. virker ikke. Har sjekket alle sikringene og for sikkerhetsskyld byttet ut sikringen som går på disse instrumentene men får ikke liv i instrumentet. Bilen kan startes og kjøres som vanlig. Kan nevnes at med den lille strømmen som var før jeg ladet opp også kunne konstatere at instrumentene ikke fungerte i tilfelle noen lurer på om ladingen kunne tatt knekken på noe. Har også lest av feilkoder med VAG-COM og fant ikke annet enn en melding om low voltage som indikerer at batteriet har vært frakoblet/tomt. Er det noen som har noe tips til hva dette kan være og hva som må gjøres for å fikse dette?
  9. Du har jo i ett annet innlegg klagd på at bilen bruker mye bensin og at det lukter bensin av eksosen. I følge flere innlegg på http://forum.vwaudi-club.no/ så kan dette typisk være luftmengdemåler (LMM) eller lamdasonde som forårsaker. Søk på dette forumet etter f.eks tiptronic eller LMM så får du masse treff. Når det også er flere som skriver at feil på LMM eller lamdasonde også kan påvirke giringen på automatkassen så er det kanskje bare å legge sammen 2+2 og så har du svaret? Langt billigere å prøve dette enn å gå rett på skifte av automatkassen. Både Mekonomen og Biltema selger vel LMM til denne bilen langt billigere enn Møller?
  10. Har samme bil og bruker i snitt 1,6 på bykjøring. Har fått den ned til like under literen på pen langkjøring. Hvis du ser på første eller andre side i serviceheftet så står det der oppgitt hva bilen under EU-normer er oppgitt til å bruke på landeveiskjøring i 90 km, blandet kjøring og bykjøring. Mener å huske at verdiene var henholdsvis 0,9, 1,1 og 1,6. Jeg vurderte i utgangspunktet å kjøpe en 2,5 diesel men den er også oppgitt til 1,3 på bykjøring så det er ikke så mye lavere og med min kjørelengde på 12-15000 km i året så utgjør det ikke så står forskjell. Med det frynsete ryktet 2,5 tdi har så var ikke valget så vanskelig spesielt ikke når jeg hadde som krav at det skulle være quattro og automat. Hadde jeg kjørt like mye som du gjør så hadde jeg nok valgt en annen bil med lavere drivstofforbruk og da gjerne diesel. Måtte da kanskje ha gåt bort fra automat og valgt en 1,9 tdi. Hvis det imidlertid skulle vært en 2,5 tdi så måtte det ha vært en som hadde skiftet kammer. Muligens dieselpumpen også burde vært skiftet da jeg har lest at det har vært en del tull med denne også.
  11. Jeg har også makan bil 2000- mod som har gått 135.000 km. Var nettopp inne og fikk skiftet gearolje og filter på tiptronicen. Syntes giringen hadde forandret seg litt i det siste og at den slurte litt ved akselrasjon når den giret opp fra 1 til 2 trinn. Var liksom et mellomgear på en måte. Synes den ble bedre når jeg fikk den tilbake. Jevnere gearskift og mindre sluring. Ditt problem kan kanskje også skyldes andre ting som ligger utenfor selve gearkassen men som allikevel påvirker den. Tenker da LMM (luftmassemåler), lamdasonde, temperaturgiver og en elektronikkboks til tipronicen som vistnok skal ligge inne i cupèen en plass, enten i nærheten av gearvelgeren eller under dasjbordet. Hvis du søker her og på http://forum.vwaudi-club.no/ så er det flere innlegg som viser til at disse tingene også kan påvirke hvordan automatkassen oppfører seg.
  12. Er du sikker på at det er multitronic du har og ikke tiptronic som jeg har på samme type bil av samme modell? Jeg har også en A6 2,4 quattro tiptronic. Jeg opplever ikke spesielle problem med denne automatkassen foruten at det virker som den slurer litt når den veksler til 2 trinnet ved fullt gasspådrag. Sluringen varer et sekund eller to før turtallel detter litt og den kobler helt inn. Mulig det skal være slik - har lest at noen mener dette skal være slik og at det er innbygd i kassenen denne sluringsfungsjonen.
  13. Jeg har en A6 2,4 avant (165 hk) med tiptronic og quattro. Selv om den ikke er noen racerbil så synes jeg heller ikke det er spesielt kjedelig. Med manuell gear så er den oppgitt til 0-100 på noe og 9 sek mens det var noe og 10 sek med automat og quattro. Merker godt at motoren krafter bra ved gasspådrag mellom 70-100 (forbikjøringer o.l.) og at den drar bra videre oppover. Tiptronicen er utrolig god å kjøre. Selv kjører jeg den mest i drive og bruker mest gearvelgeren i tiptronicen til å bremse med i bratte nedoverbakker da spesielt når jeg kjører med henger.
  14. I min A6 har jeg også slike seter som det er i nybilen til DJ-Iceman og jeg må bare si at de er mye bedre å sitte i enn sportssetene jeg har i en A4. De sportssetene ligner veldig på de i annonsen på Finn. Jeg får vondt i ryggen av sportssetene samtidig som det slites fort hull i sidene på setene når man går ut og inn av bilen. A4 med sportseter har gått 160.000 km og det er skiftet stoff 2 ganger på førersiden. Jeg kommer nok til å unngå biler med sportsseter neste gang jeg skal kjøpe bil. Skinn har jeg heller ikke så veldig sansen for. I enkelte biler ser skinnsetene litt slamsete ut (spesielt i baksetene).
  15. Den bilen du har (med 250 hk - sedan) er i denne linken Audi A6 2,7 T Quattro 2002 oppgitt til et forbruk på 0,89 l ved 90 km/t, 1,66 ved bykjøring og 1,16 l ved såkalt EU-norm (blandet kjøring?) De samme verdiene står sikkert gjengitt på første side i serviceheftet ditt ddog oppgitt til liter pr. 10 mil. Verdiene er ganske like min A6 2,4 Quattro Tip. De 3000 km jeg har kjørt den siden jeg kjøpte den så har jeg vanskelig for å komme særlig under literen på langkjøring og bruker rundt 1,6 - 1,7 i daglig bruk som stort sett er korte turer til og fra jobb og vanlig bykjøring. At du da påstår at du bruker under literen på jevnt kjøring så må det i såfall være på motorveien under gjevn fart i rundt 90 km/t. Ellers så bruker den vel i nærheten av de verdiene den er oppgitt til?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår